Inlägg från: Perka85 |Visa alla inlägg
  • Perka85

Betala mer i Boendekostnader för barn

Jag har en dotter på sex år som bor hos mig och min sambo varannan vecka.

Efter årsskiftet ska jag och min sambo flytta till ett gemensamt ägt hus.

Idag berättade hon att jag måste betala mer varje månad för min dotter i boendekostnad, ex kvm pris för rummet, el, försäkring. 
    Jag tycker inte alls det är rimligt att att jag ska behöva betala för det.

Idag betalar jag mer i matkostnader varje månad (750 samt hygien 200:-/mån.
    kläder, försäkring, skola, aktiviteter mm delar jag kostnad för med dotterns mamma.
    Jag tänker såhär att boendekostnaden har vi ju ändå.

Hur ser ni på det?

• Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn
  • Perka85

Många och varierande svar.

Ska försöka svara alla i ett inlägg.

Vi är båda två höginkomsttagare och min sambo tjänar något mer än jag.
    Efter separationen med min dotters mamma tog jag över huset vi nu ska flytta ifrån.

Huset min sambo och jag nu köpt är större än det gamla, dottern har haft ett eget rum och kommer ha ett eget rum i det nya huset.
    Valet av nytt hus var av kärlek till huset och läget, sen att det råkade vara större tog vi ingen hänsyn till.

Min grundinställning är väl kanske gammalmodig men min sambo har ju flyttat ihop med mig trots att jag har barn. 
    Bor man tillsammans och har likvärdiga inkomster så tycker jag att dela på kostnaderna ska vara en självklarhet.

Jag lägger till extra för hygien och mat enligt gällande tabeller för kostnader.
    Kan gå med på att när min dotter blir tonåring så lär det bli att lägga till lite extra pga ökad duschning och annat.

Kan ärligt säga att det ska vara en ickefråga och jag känner att vi står på helt olika håll kring värderingar med barn inblandat.

Har många funderingar nu kring vårt förhållande då jag får en känsla av att min dotter är en belastning vilket är helt oacceptabelt.

Har även ett annat exempel på ekonomispåret.
    Jag har en bil sedan tidigare och kör till jobbet varje dag.
    Hämtar min sambo från sitt jobb (hon har inget körkort).
    Vi åker väldigt mycket bil till vänner och gemensamma nöjen, summan av körning är 50/50.

Jag föreslog som motförslag till boendekostnaden att eftersom nyttjandet av bilen är likvärdigt för båda så bör hon vara med och dela på bilkostnaderna också och inte bara halva bränslekostnaden per månad.
    Dock inte amortering på bilen då jag äger den.

Kan milt utrycka att förslaget inte togs emot särkilt väl...
    Hon släppte dock boendekostnadsfrågan och tycker att det är helt orimligt att hon ska betala halva bilkostnaderna för att jag äger den.

Så tills vidare betalar jag extra för bilen, mat och hygien.
    Funderar på att sälja bilen och köpa en ny tillsammans.

Sånna här frågor är grymt tärande men samtidigt vill jag inte lägga mig platt och bara gå med på vad som helst.

Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn