• Perka85

Betala mer i Boendekostnader för barn

Jag har en dotter på sex år som bor hos mig och min sambo varannan vecka.

Efter årsskiftet ska jag och min sambo flytta till ett gemensamt ägt hus.

Idag berättade hon att jag måste betala mer varje månad för min dotter i boendekostnad, ex kvm pris för rummet, el, försäkring. 
    Jag tycker inte alls det är rimligt att att jag ska behöva betala för det.

Idag betalar jag mer i matkostnader varje månad (750 samt hygien 200:-/mån.
    kläder, försäkring, skola, aktiviteter mm delar jag kostnad för med dotterns mamma.
    Jag tänker såhär att boendekostnaden har vi ju ändå.

Hur ser ni på det?

• Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn
  • Anonym (Steff)

Jag tycker det är avgörande vilken ekonomi ni båda har. Är det stor skillnad på inkomst och hon är den som tjänar mindre förstår jag faktiskt inte din ovilja att jämna ut skillnaden. Är det tvärtom hon som har det betydligt bättre ställt så tycker jag hon är den snåla här. 

En annan undran är hur julen varit? Kan något hänt där som fått henne att bli mindre generös? 

• Anonym
    toughshit skrev 2023-12-29 10:30:16 följande:

Det låter väldigt märkligt att du ska betala mer bara för att dottern bor där varannan vecka.

50/50 för boendekostnaderna låter mer rimligt (även 50/50 mat). 
    Man är försörjningsskyldig till sin sambos barn, just för att barn inte ska särbehandlas i sitt hem.

Jag kan förstå att du kan få betala mer i mat om du hade haft en tonåring som länsar kylen om dagarna, men det här handlar om en liten 6-åring.

Om hon prompt vill att du betalar mer så tycker jag du gott kan kräva att en större del av huset står skrivet med dig som ägare. Då ska du se att hon ändrar sig 😛

Man är inte försörjningsskyldig för sambos barn.
  • FuckGoggleAskMe

Det låter väldigt märkligt att du ska betala mer bara för att dottern bor där varannan vecka.

Man är försörjningsskyldig till sin sambos barn, just för att barn inte ska särbehandlas i sitt hem.

Jag kan förstå att du kan få betala mer i mat om du hade haft en tonåring som länsar kylen om dagarna, men det här handlar om en liten 6-åring.

Om hon prompt vill att du betalar mer så tycker jag du gott kan kräva att en större del av huset står skrivet med dig som ägare. Då ska du se att hon ändrar sig 😛

Man är bara försörjningsskyldig för sambos barn endast om man dessutom har gemensamma barn, inte annars. 
  • sture123

Det var bra skrivet. Om han ska betala mer för huset ska han självklart ha större agarandel. Varför dela ägandet 50/50 men inte kostnaden?
  • Mimosa86
    Dexter dot com skrev 2023-12-29 05:40:25 följande:

Jag tycker att du ska betala mer då din dotter kommer ha ett rum som din sambo inte kan använda och heller inte ska betala för och du och din dotter sliter ju mer på huset än vad hon som är själv gör.
    Varför tycker du det är rimligt att din sambo ska betala boende för din dotter?

För att dottern är del av deras familj? Eller är hon inte det? varför ska hon betraktas som en hyresgäst? Låter oroväckande.

Ska mannen betala mindre i el generellt för att han inte använder hårfönen lika aktivt som sin blivande sambo? Ska mannen betala mer i mat för att han som man äter mer? Ska den som vill ha ett hemmakontor betala mer i hyran för att man placerar sin dator insett hörn? 

vart drar man gränsen?

Är man en familj så håller man intrång med sådant där larv. Man tjänar inte pengar på varandra. Man lägger upp en gemensam budget och delar utifrån inkomstnivå och intressen. Dottern ska inte ses som en ekonomisk belastning bara för att hon inte är deras gemensamma. Däremot ska dottern hjälpa till att städa och göra sin del.

• Anonym (Steff)
    Mimosa86 skrev 2023-12-29 10:48:52 följande:

För att dottern är del av deras familj? Eller är hon inte det? varför ska hon betraktas som en hyresgäst? Låter oroväckande.

Ska mannen betala mindre i el generellt för att han inte använder hårfönen lika aktivt som sin blivande sambo? Ska mannen betala mer i mat för att han som man äter mer? Ska den som vill ha ett hemmakontor betala mer i hyran för att man placerar sin dator insett hörn? 

vart drar man gränsen?

Är man en familj så håller man intrång med sådant där larv. Man tjänar inte pengar på varandra. Man lägger upp en gemensam budget och delar utifrån inkomstnivå och intressen. Dottern ska inte ses som en ekonomisk belastning bara för att hon inte är deras gemensamma. Däremot ska dottern hjälpa till att städa och göra sin del.

Fast om man resonerar så har man väl gemensam ekonomi? 
  • Anonym
    Anonym (dotter) skrev 2023-12-29 10:32:15 följande:
    Nä, men om min sambo skulle uttrycka att jag ska betala mer för att mitt barn bor hos oss så skulle det ju vara en indikation. 
    Fast det är inte mer än rätt om man ska vara krass.
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 11:15:30 följande:
    Fast det är inte mer än rätt om man ska vara krass.
    Kanske. Men jag vill inte leva i en krass relation. Jag vill leva i en kärleksfull och inkluderande relation. Och en partner som inte accepterar mitt barn fullt ut kan jag inte acceptera, så det skulle ta slut. 
  • Anonym
    Anonym (dotter) skrev 2023-12-29 11:21:52 följande:
    Kanske. Men jag vill inte leva i en krass relation. Jag vill leva i en kärleksfull och inkluderande relation. Och en partner som inte accepterar mitt barn fullt ut kan jag inte acceptera, så det skulle ta slut. 
    Man kan acceptera ett barn utan att betala för det.
  • Anonym (dotter)
    Anonym skrev 2023-12-29 11:33:08 följande:
    Man kan acceptera ett barn utan att betala för det.
    För mig skulle det inte räcka. Acceptera mitt barn är inte gott nog. Och att snåla och gneta och påtala om kostnad hit och dit pga barnet skulle inte heller vara gott nog. 
Svar på tråden Betala mer i Boendekostnader för barn