Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Hur kan Nipt vara fel?

presente skrev 2024-01-05 09:40:37 följande:
    Ja, självklart kan det bli fel. Är bara överraskad över att så många fått fel enligt familjeliv. 

Som jag skrev ovan jag bryr mig inte om könet ej stämmer men exempelvis om det är en pojke och man ej lyckats identifiera att det finns en Y kromosom då känns det ju som att de analyserat fel blod eller fel DNA. Hur kan de annars bli fel. Eller tvärtom om det är en tjej och man hittar Y kromosom, hur går det till rent tekniskt? mamman är kvinna barnet är kvinna hur kan man hitta Y kromosome? de känns ju som att proven blandats ihop med någon annans.
    NIPT har en felmarginal som främst ligger i två orsaker, dels om du fått ett organ transplanterat eller nyligen fåt blod, då detta påverkar resultatet. Men det vet man ju om själv.
    Vad man däremot inte vet själv är om man bär extra DNA, sk chimärisk, och det  kan då visa fel hos NIPT. Men det är en lite procent och de största sannolikheten för felvisningar är den mänskliga faktorn att labbpersonal blandat ihop proverna. Ta det lugnt, gör ditt test, det finns inget annat du kan kontrollera.
Svar på tråden Hur kan Nipt vara fel?