Inlägg från: ElinErikssonDelin |Visa alla inlägg
  • ElinErikssonDelin

Rubbade sömnvanor 7,5 månad

Hej,

jag behöver hjälp för får snart panik här. Vi har hela tiden följt en sömnapp för sonens sömn för det tog så himla lång tid att natta honom på dagarna. Kvällen inga större problem förutom när han är sjuk eller ibland då och då, antar språng. 

Senaste månaderna sover han cirka 1h och 20min 3 gånger per dag. Han vaknar allt mellan 5-6:30 på dagarna. 

Denna vecka har dock varit katastrof. Han vägrar sova. Han är en riktig kardborrebebis så svårt att lägga ner honom då skriker han bara, funkat ibland. Men nu har han även börjat rulla runt och leka och verkligen vägrar sömn. Kan det vara dags för två sovstunder? Han verkar bli så trött ifall han sover för lite på dagen, men det kanske är dags. De som har bebisar som vaknar TIDIGT hur sover de på dagen om de sover två gånger? Sonen lägger sig redan 18:30, så svårt att flytta fram den ännu tidigare.

tacksam för svar// Desperat mamma

• Svar på tråden Rubbade sömnvanor 7,5 månad
  • ElinErikssonDelin

Jag förstår att han kommer förändras och att det inte alltid kommer vara exakt likadant. Det jag funderar är över ifall det blir för mycket för honom att sova tre gånger. Han brukar bli så himla trött efter bara två timmars vakentid och är orolig att förlänga det för mycket. 

Har haft svårt att läsa hans trötthetstecken på sistone, han verkar gå från pigg till övertrött direkt. Ska försöka låta honom vaken lite lite längre och se om det hjälper. 

Men hade varit intressant o höra hur det ser ut för andra med tider osv. Man kanske kan känna igen sig. 

Kan även tillägga att jag har PPD, inte lika jobbigt som i början så tar gärna emot tips och stöd. Det här med sömnen har varit min största trigger därför jag upplever det som så jobbigt. 

• ElinErikssonDelin

Folk har fastnat för det här med appen. Strunta i den den har varit vägledande. Jag söver honom när han är trött. 

Mitt problem är att det nu är en kamp att söva på dagen. På natten gör vi kvällsrutin och lägger i spjälsängen. Han somnar inom en kvart. 

På dagen har jag försökt införa en kort rutin och nattar sedan. Det är här som han blivit jobbig. Är det någon annan som upplever detta runt & månader och så gärna tips på hur ni nattar. Han trycker ifrån sig, slänger ut nappen. Gråter. Tar ibland sådan tid att han hinner bli övertrött. 

Tips tas gärna emot, det är det jag eftersöker i denna tråd. Tack!

Svar på tråden Rubbade sömnvanor 7,5 månad