Rädd för sjukdom…
Hej Familjeliv!
Jag är en tjej i 25års ålder som pluggar just nu. Jag och min partner försöker dessutom få barn.
Jag har plötsligt senaste tiden fått skumma symtom. Allt började med att min tumme började rycka. Sen så började andra muskler att rycka och nu har jag som kolsyra i hela kroppen och muskelryckningar? och läser man om dessa symtom så är det MS eller typ cancer? samtidigt som jag inte försöker oroa mig så är jag livrädd. Jag har redan en reumatisk sjukdom som är jobbig i perioder men nu ä jag rädd att jag fått nåt mer.
Jag har kontaktat vårdcentralen men får en tid om en månad först? vet inte vad jag ska känna, vet inte om vi borde strunta i att få barn denna månaden eller hur jag ska tänka. Fan vill inte ha mer hälsoproblem nu? har varit mycket senaste åren?
Någon annan här som vet vad symtomen kan bero på eller låter de som typ MS? Och borde vi pausa att försöka bli gravida?
// Orolig tjej
MS, ALS, Parkinson, stroke eller tumör i lillhjärnan och liknande hemskheter yttrar sig på helt andra sätt, ofta med återkommande fallepisoder, dvs där du ramlar utan någon synbar anledning. Så länge du inte har dessa symptom, så har du ingen särskild anledning att grubbla och oroa dig, inte mer än jag eller vem som helst.
Jag skulle diagnosticera dina besvär som hälsoångest. Det allra bästa du kan göra, och som jag rekommenderar oerhört starkt, är att från och med nu, strikt avstå ifrån att googla på sjukdomar och symptom. Det kommer att vara svårt och kräva all din viljestyrka, men du kan inte ersätta 6-7 års medicinstudier med ett söka i Google.
Skaffa ert barn nu och strunta i ryckningarna i tummen.