Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:39:53 följande:
Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.
Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.
På 1 år blir det 1200 kr.
Vi säger att en annan person lyckas lägga undan 200 kr i månaden.
På 1 år blir det 2400 kr.
Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?
Hur länge räcker en buffert på nån hundralapp i månaden, när ALLT blir dyrare?
Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR
så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?
En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??
Alla säger: spara så du har en buffert att använda när det behövs!
och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!
Logiken??
ALLA vet väl att hyran går upp varje år
Men varför hyr man nåt som inte ekonomi tillåter.
Få tänka långsiktigt, vad kan hyra ligga på om 5år?
Fan många är korkade och tänker knappt ett halvår fram
Förstår mig inte på folk som klagar på att hyran höjdes
Vi har bott i hus i 12år noll ränta mm ja livet lekte
Men jag mins 90 talet när farsan morsan knappt fick ihop vissa perioder
Jag amorterade stenhårt hög avbetalning
Jag klarar denna period jätte bra nu, vi sökte bara amorteringen till de banken.
pratade nyss med banken för nytt lån, bygga ut samt pol. Inga problem från deras sida fick hem värdering i torsdags 4,8 och lån på 1,3