Inlägg från: Anonym (Fattig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattig)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:36:35 följande:
    Jag pratar nu inte om sjuka människor.

Jag och min sambo började från noll och vi har jobbat oss uppåt. Vi har också haft ont om pengar som yngre och vet vad det innebär att behöva vända på varenda krona för att få det att gå ihop, MEN vi har alltid varit ekonomiskt sinnade och kunnat prioritera på ett vuxet och ansvasfullt sätt. Att t.ex. gå ut och äta på restaurang på den tiden var helt enkelt ett big No No. Idag kan vi äta ofta på restaurang, men det har vi förtjänat eftersom vi varit strävsamma och arbetsamma i hela våra liv, vi har också råd med det.

Ja, vi föds med olika förutsättningar, men min övertygelse är att de flesta kan göra mycket för att förbättra sin ekonomi, en sak är att vidareutbilda sig. En annan sak att använda sina kreativa förmågor och skapa något som man kan sälja, t.ex. konst, möbler eller något som folk är i behov av, starta eget osv.

Begränsningarna sitter mest i folks egna hjärnor. Men att låna småsummor till så basala saker har ALDRIG legat för oss. Man ska inte ligga andra till last, har vi blivit uppfostrade med.

Du och dina sambo har alltså haft det bra eftersom ni fick börja på noll och inte på minus. Alla har inte möjlighet att studera själv hade jag inte de pengarna. (Alltså en högst verklig begränsning och inte något som fanns i min hjärna)

Att sitta hemma och pyssla och sälja går oftast inte mer än runt jag har försökt med det. Äta ute på restaurang är det inte tal om lyx är att ha råd med kaffe på morgonen (Som man brygger hemma) 

• Anonym (Fattig)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 11:26:54 följande:
    ...och hur kan man "börja på minus"? Menar du att dina föräldrar skrev över lån på dig, innan du hann frigöra dig och flytta hemifrån?
    Att börja vuxenlivet med skulder är absolut att börja på minus. I mitt fall började jag vuxenlivet med fullt föräldraansvar för mina två yngre syskon varav ett av dem är funktionshindrad. 
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 11:25:50 följande:
    De flesta lever ju på CSN under studieåren. Varför kunde inte du göra det? Eller du kanske är invandrare från ett land där det inte finns statliga studielån som man kan få utan borgensman - i så fall är du ursäktad.
    Jag bor i Sverige men var tvungen att försörja mina två yngre syskon CSN och underhållsbidraget räckte inte till det. 
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:35:49 följande:
    Då borde du till att börja med förutom underhållsbidraget ha fått två barnbidrag, flerbarnstillägg, vårdbidrag för det funktionshindrade barnet, ett saftigt bostadsbidrag (särskilt som du både hade barn och var studerande), och det extra beloppet som studenter med barn får. 

Dessutom är man inte skyldig att försörja syskon i Sverige, utan i så fall borde du ha ansökt om att bli familjehem för dem. Då hade du både fått deras utgifter betalda av samhället och en rejäl lön (för två stycken)!

Mina syskon är inte mina barn bara för att de bor hos mig, jag hade inte adopterat dem. När jag sökte bostadsbidrag och extra från CSN räknas jag som ensamstående. CSN är högre än de belopp man får tjäna per år för att få bostadsbidrag som ensamstående så det hade jag inte rätt till. 

Flerbarnstillägg hade jag förstås det har du rätt i, det var på drygt 100 kronor/månad (150 kronor idag) Vårdbidrag fick jag inte 90% av alla ansökningar nekas. 

Även om jag hade fått en saftig lön från socialen så räknas det som inkomst vilket påverkar CSN. 

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?