• EpicF

Vems ansvar?

Anonym (Klara) skrev 2024-03-27 09:07:30 följande:

Loft kallas det enligt beskrivingen.

Vilket borde vara rätt naturligt att det kan bli kallare på vintern och att elementer inte riktigt räcker. 

Finns inget de kan klaga. Men be dem ta det med mäklaren istället för med er. 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-28 13:17:19 följande:
    Svårt för en köpare att vara med på besiktningen om säljaren väljer att göra besiktning INNAN man lägger ut fastigheten för försäljning, så som vi gjorde. 

Då får man protokollet från besiktningen och möjlighet att gå genom protokollet med besiktningsmannen. 
    Som köpare kan man alltid göra en egen besiktning innan papprena skrivs på. 

Har själv gjort det många gånger. 
  • EpicF

Anonym (Snickare):  Har aldrig varit med om att det är varmare på övervåningen om vintern. Och dp har jag alltid bott i välisolerade hus.

• EpicF
    Tobben skrev 2024-03-30 11:46:34 följande:

Mäklarna brukar inte ha så mycket att säga till om när det gäller dolda fel, det är säljaren som berörs av det. Om säljarna har en försäkring mot dolda fel bör försäkringsbolaget kontaktas. Eftersom de inte är intresserade av att betala så brukar de hitta på vad som helst för att slippa.
    Därför har jag köpt mina bostäder obesiktade och utan försäkring vilket har sparat mig en del pengar.

Obesiktigade? Varför?
  • EpicF
    Tobben skrev 2024-03-30 15:56:05 följande:
    Jag tycker att det är alldeles för dyrt.
    För dyrt? 

Kan riskera att bli ännu dyrare för dig om det visar sig finnas en massa fel på huset du köpte. Fel som du som köpare skulle ha upptäckt och fel som skulle visat sig i besiktningsprotokollet. 

Dessutom så behöver man inte bekosta en besiktningsman själv utan det för säljaren. 
Svar på tråden Vems ansvar?