• Anonym (S)

Pappa skjuten framför sin 12årige son

Så i Skärholmen igår var en pappa på väg till simhallen med sin 12årige son men han kom aldrig dit för han blev skjuten av ett ungdomsgäng på vägen. Sonen blev vittne och pappan dog.

Hur fan kan det ha blivit såhär? Hur kommer sonens liv bli nu? Vad kommer inte han växa upp och känna för skräck och hat mot andra människor. Hur kunde vi, hela samhället, tappa bollen såhär och vad ska vi göra för att åtgärda det samhälle vi fått idag?

• Svar på tråden Pappa skjuten framför sin 12årige son
  • Anonym (Göteborgs mamma)

Gängen har makt i städernas ungdomskultur.
    vi vuxna måste tillsammans göra det vi kan för att hjälpa de barn och deras föräldrar som behöver lite extra stöd.
    Om fler vågar uppfostra och kärleksfullt vägleda kidsen skulle detta vidriga inte hända.
    Det fanns en modig man med han sa till försent.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tragiskt)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-04-11 19:19:30 följande:

Ja det är ju svårt att säga hur hans sons liv blir...

Jag säger inte att detta inte är en fruktansvärt hemsk händelse som ägt rum för både pappan, familjen och främst sonen som fick vara med om det..
    Självklart är det fruktansvärt.

Men att sonen har varit med om en sån här hemsk händelse behöver ju inte betyda att han inte i slutänden kan omvandla det han har varit med om till någonting positivt för andra.

Hur många är det inte som försöker lära andra personer hur dom ska klara av hemska situationer, händelser, osv som dom själva har gått igenom som yngre, osv

Om din man blev skjuten i huvudet av ett kriminellt gäng när ert barn var med honom, så hade du pratat om att sonen troligtvis hade kunnat vända det till något positivt framöver?
  • Postman

Det är så fruktansvärt så jag saknar ord. Vad fn är det för hjärtlösa människor vi har i vårt land numera och vart är alla statement och demonstrationer på Sergels torg.  

• Anonym (Blåklocka)

Lisa, hoppas att du har ryggrad nog att dela dessa peppande "visdomsord" med den mördades familj, om du någon gång träffar dem. Det blir säkert väldigt uppskattat att du uppmanar dem att se det positiva i mordet.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag minns när Olof Palme blev skjuten, jag var bara barn. Man kunde inte fatta att någon kunde gå omkring på öppen gata I SVERIGE och SKJUTA folk.

Några år senare läste jag om en flicka i min ålder som hade förlorat sin pappa under en skottlossning någonstans i Stockholm, pappan hade försökt stoppa ett bråk.

Så det hände redan på 80-talet, men var sällsynt.

Idag är det vardagsmat. 

I stället för att politiker, journalister och andra opinionsbildare fortsätter att oja sig över hur det kunde bli så här, tycker jag att de ska fråga sig varför våra nordiska grannländer INTE har denna laglöshet. Förra året hade Sverige tre gånger så många skjutningar och sprängningar som Norge, Danmark och Finland TILLSAMMANS.

Vad har våra grannländer gjort annorlunda? Där har vi svaret. 

• Anonym (Tragiskt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-11 19:38:56 följande:

Vad har våra grannländer gjort annorlunda? Där har vi svaret. 

Det är inte många som vill konfronteras med denna diskussion. Det skadar deras bild av sig själva som en fin människa med rätt värdegrund.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Göteborgs mamma) skrev 2024-04-11 19:29:41 följande:

Gängen har makt i städernas ungdomskultur.
    vi vuxna måste tillsammans göra det vi kan för att hjälpa de barn och deras föräldrar som behöver lite extra stöd.
    Om fler vågar uppfostra och kärleksfullt vägleda kidsen skulle detta vidriga inte hända.
    Det fanns en modig man med han sa till försent.

Om det vore så enkelt.

Visst behövs förebyggande arbete, men Sveriges utbredda integrationsproblem gör även detta svårt.

Fråga dig i stället varför gängen har fått sådan makt i just Sverige. Varför inte i Norge eller Danmark? De har också problem med gängvåld, men inte alls i samma utsträckning. 

Har de bättre förebyggande arbete? Kanske. Är fler norrmän och danskar ute på gatorna och kärleksfullt vägleder kidsen? Knappast. Skillnaden ligger snarare i problemets omfattning.
  • Anonym (So)

Vi vet ju vad andra länder gjort annorlunda. Man behöver säga som det är. Vi har tagit emot långt fler flyktingar än alla våra grannländer. Det betyder inte att alla invandrare är kriminella men det betyder att integrationen inte fungerar när det blir för mycket för ett enskilt land. Resultatet ser vi nu. Vad man ska göra vet inte jag och inte politikerna heller. De har i alla fall erkänt att de varit "naiva" som Löfvén sa. Tyvärr hjälper det ingen. Det är bara för jävligt vad man gjort för att förstöra samhället. 

• Anonym (Göteborgs mamma)
    Anonym (C) skrev 2024-04-11 19:32:55 följande:
    Du kan åka utomlands och bröstmjölka dina adoptionsproject och dina orten ungar där. 
    Absolut men hade jag adopterad Ahmed 8 år så skulle han inte fått en cykel och en mobil av de gängkriminella som utnyttjar små barn att hålla koll i området.

En gång för många år sedan tog min son med en en kompis från fotbollslaget hem.
    Oj sa han har ni egen gräsmatta, Bor ni bara 4 st här.
    Ungarna kom verkligen från skilda världar, han hade en mor som skötte jobb, ekonomi och kontakten med skolan, de var 4 syskon.
    Jag tror faktiskt att mammans taktiska val att sätta sina barn i en bättre skola och att barnen fann sig tillrätta i fotbollens gemenskap räddade dem från att bli busar.
Svar på tråden Pappa skjuten framför sin 12årige son