Inlägg från: Anonym (Dotter med autism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter med autism)

Soc vill familjehems placera mitt barn

Anonym (X) skrev 2024-04-24 22:02:49 följande:
    Det går om man vill. Det är så det ser ut på vissa HVB hem. Klä på dig nu eller gå till skolan i pyjamas/nattlinne/kallingar sedan ta barnet - för det är ett BARN inte en VUXEN hur gärna ungen än vill intala sig att det är det - och så inför man rutiner och regler. Internet och telefon är inte en rättighet, det får man förtjäna. Skolan är högsta prio. Det låter hårt men tyvärr finns det för många föräldrar som inte agerar som föräldrar och då måste samhället i förlängning bära ansvaret.
    Nu säger jag inte att TS inte gjort något men faktum är att man misslyckas rejält om man inte kan få sin 15åriga flicka till skolan utan bara ger upp.
    TS har väl inte gett upp! Hon vill bara ha input på vad som kan vara bäst för sin dotter.

Jag tvingade iväg min 14-åriga dotter under ett par månader i åttan. Det slutade med att hon fick en utmattningsdepression:( Jag hade ingen aning om att hon kunde ha autism och de vårdinstanser jag vände mig till förstod det inte heller.

Efter att ha gått till en psykolog på BUP i ett halvår kom utredning ang autism på tal. Innan jag läste på om autism hos flickor kändes det helt orimligt, men när jag började läsa på så var det mitt i prick.

Min dotter avskydde att gå till psykologer,skolkuratorn mm.  Det var starkt ångestfyllt och hon sprang ibland iväg när hon skulle dit, som ett litet barn. Hon kunde inte prata med psykologerna för hon visste inte vad hon skulle säga för hon hade ingen aning om varför hon mådde som hon mådde. Nu efter diagnosen har hon fortfarande dålig koll på sina känslor, men nu tvingas hon aldrig prestera hos en psykolog.

Hemmet var hennes enda trygghet, och vi föräldrar (även om vi i okunskap krävde för mycket av henne). Att ta det ifrån henne hade varit förödande. Reducerad skolgång i anpassad klass var det som blev räddningen. Och att hon fick vila upp sig hemma.

Så TS, kräv en utredning för autism!
  • Anonym (Dotter med autism)
    Anonym (Tea) skrev 2024-04-25 09:14:51 följande:

Vi tvingade vårt barn till skolan och det som hände då var att hen mådde fruktansvärt dåligt psykiskt och till sist krashade och inte ens klarade av att gå ut eller ha kontakt med kompisar. Men efter att ha fått vila upp sig hemma och sen börja skolan igen i långsam takt och med anpassningar så gick det bra. Hen går nu halvtid i skolan och har balans i livet. Orkar träffa kompisar och träna på fritiden. 

Hur mycket TS har försökt vet vi ju inte (men med tanke på hur det såg ut för ett år sedan verkar TS ha gjort ett jättebra jobb), men att tvinga barn och ungdomar till skolan kan tyvärr sluta väldigt illa. Det är väldigt sällan barn och ungdomar som inte går till skolan är hemma för att de vill det. De är hemma för att de inte klarar annat. Mitt barn ville gå i skolan men klarade det inte. 

Förr hamnade de här barnen på diverse institutioner - det var därför du inte såg dem. Det är bla de barnen som nu fått ersättning för den skada samhället orsakat dem. En del tog livet av sig. 

När du gick i skolan fanns kanske dessutom obsklasserna - små klasser med fler vuxna för de som behövde det. Idag tvingas de barnen in i vanliga klasser vilket gör skolmiljön betydligt stökigare för alla. De utagerande barnen tvingas vistas i miljöer de inte klarar av vilket gör dem skrikiga och bråkiga - det gör skolmiljön outhärdlig för såna barn som mitt - som till sist kollapsar och inte orkar mer 

Precis som att jobbet inte är högsta prio för en vuxen i kris är inte skolan det för ett barn/ungdom i kris. Om det är möjligt kan skolan vara ett medel för att hjälpa barnet tillbaka till bättre mående - men om det är skolan som orsakat den psykiska ohäsan måste det först till stora förändringar innan barnet kan komma tillbaka. 

Ja, ska vi tvingas tillbaka alla unga till skolan kanske vi ska börja med att tvinga tillbaka alla sjukskrivna pga ohälsa till sina arbeten först... 

Jag hoppas att det blir en vändning snart så att både skola och arbetsliv inte tar knäcken av så många. Samtidigt undrar jag hur många av de vuxna som är sjukskrivna pga utbrändhet som har barn med problematisk skolgång. Det måste ju vara en hel del :(
Svar på tråden Soc vill familjehems placera mitt barn