• Anonym (Ledsenochbesviken)

Sambons farsa sabbade väggarna helt

Hej! Jag och min sambo har nyligen köpt vårt drömhus. Vi är jätteglada, och har haft en målare här som målat om hela undervåningen. Kalaset blev DYRT, men jag var SÅ nöjd. Jag hade verkligen det där fina jag alltid velat ha. Sen hade vi sambons farsa här som hjälpt oss med lite snickarjobb, vilket jag såklart är jättetacksam över. 

men! Hans farsa började även MÅLA listerna kritvita utan vår vetskap när vi inte var där. Och såhär, missförstå mig rätt- jag hade blivit jätteglad och tacksam om han faktiskt kunde måla. Men nu har han antagligen maskerat dåligt, eller inte alls och det är nu kritvit färg runt ALLA lister, dörrkarm, golvlister, taklister, runt fönster osv på väggarna som målaren för några veckor sedan gjorde så fina. Jag blev jätteleden när jag såg detta. Min sambo ryckte mest på axlarna och tyckte att jag var otacksam för att hans far har ju faktiskt ?försökt hjälpa till?. nu köpte jag ny färg (exakt samma som målaren hade) och försökte måla i hans misstag, på den vita färgen utanför listerna, men tyvärr blev det fult då man ser en supertydlig kant efter var jag målat. ÖVERALLT. jag bröt ihop och började gråta som en tok. Nu är ju allt bara ännu mer förstört. Och min sambo blir mer eller mindre bara sur på mig för att jag är ?otacksam? och säger att vi får väll måla om hela rummet igen ?bara?. Jag ser bara utgifter, och att behöva köpa färg och allt och måla över allt igen känns inte alls kul. man är ju inte direkt gjord av pengar som nybliven husägare. nu undrar jag verkligen, är jag otacksam över hans fars ?hjälp? ? Eller hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt
  • Anonym (jury)

Är väggarna verkligen totalt sabbade pga bristande maskering när listerna blev målade? Så till den milda grad att TS måste bryta ihop med gråt för att allt måste målas om igen? Låter verkligen dramatiskt, kanske borde TS ge det lite tid och se om hon inte kan se det mer som bristande Bo Bättre perfektion än den totala katastrofen och uppskatta att avsikten trots allt var bättre än utförandet.

• Anonym (Neeej)

En del resonerar så jäkla konstigt. Fel är fel, pappan har gjort fel, oavsett om det finns andra människor som har det värre på planeten. Helt absurt argument.

"Lite vandalisering av dina saker gör ingenting, ditt hus blev i vilket fall inte uppeldat av en pyroman". "Lite våld mot barn gör ingenting, i alla fall inte i Sverige - det hade kunnat vara värre, tänk om du bodde i ett land där barnaga var tillåtet!" 

Ja, ni fattar. Ett fel är ett fel, oavsett om andra har det "värre". 

Cathariiina skrev 2024-05-11 14:25:30 följande:

Förstår att du är ledsen, men det är ändå ett i-landsproblem. Det finns folk som i förtvivlan försöker hitta någonstans att sova varje natt. Du har ett eget hus. Du är privilegierad. Och vem sjutton skulle gå med lupp och leta efter sådana fel? Det är bara du själv som ser det.

Låt inte sambons pappa måla något mer. Bråka inte med din sambo om detta, förstör inte relationen för en skitsak. Vänta fem år, sedan kan du måla om med gott samvete. För övrigt: om ni skaffar barn kommer det ändå snart att vara flottfläckar på tapeterna...

Med din inställning får man alltså aldrig uttrycka sig negativt om något? Fan vad knäppt. Det finns ALLTID någon som har det värre. Det är INTE bara jag som ser det, det är i hallen, det första man ser när man kommer in. 

jag lät honom inte måla, han gjorde det på eget bevåg. hade jag själv fått bestämma hade vi inte målat om det han gjorde alls. Vänta kan jag göra, men varför ska jag behöva ha en ful hall i flera år för att någon annan inte respekterar ens hem? Och nej, fettfläckar lär det inte bli eftersom jag varken kan få eller vill ha några barn.

Anonym (jury) skrev 2024-05-11 18:00:37 följande:

Är väggarna verkligen totalt sabbade pga bristande maskering när listerna blev målade? Så till den milda grad att TS måste bryta ihop med gråt för att allt måste målas om igen? Låter verkligen dramatiskt, kanske borde TS ge det lite tid och se om hon inte kan se det mer som bristande Bo Bättre perfektion än den totala katastrofen och uppskatta att avsikten trots allt var bättre än utförandet.

Svar ja- dom är sabbade. Det är kanter runt om varenda list i hela hallen, av en helt annan färg än vad väggen är. Det syns TYDLIGT och går inte att rädda på annat sätt än att måla om hela rummet. 
    Att hans avsikt var god räddar ju inte att vi nu behöver måla om själv, över en utbildad målares fina jobb och inte alls kunna få det lika bra.

• Anonym (F)

Alltså det är detaljer i färg vi pratar ej en vattenläcka. Hade ej skällt ut en person över det. 

• Anonym (Linnea)
    Anonym (Ledsenochbesviken) skrev 2024-05-11 19:19:17 följande:

Med din inställning får man alltså aldrig uttrycka sig negativt om något? Fan vad knäppt. Det finns ALLTID någon som har det värre. Det är INTE bara jag som ser det, det är i hallen, det första man ser när man kommer in. 

jag lät honom inte måla, han gjorde det på eget bevåg. hade jag själv fått bestämma hade vi inte målat om det han gjorde alls. Vänta kan jag göra, men varför ska jag behöva ha en ful hall i flera år för att någon annan inte respekterar ens hem? Och nej, fettfläckar lär det inte bli eftersom jag varken kan få eller vill ha några barn.

Det är klart man kan uttrycka sig negativt, hon menar att du borde inte försöka hänga upp dig på det. Hon vill få dig att tänka positivt genom att känna att det finns andra som har det värre.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (F) skrev 2024-05-11 19:26:58 följande:

Alltså det är detaljer i färg vi pratar ej en vattenläcka. Hade ej skällt ut en person över det. 

Jag skulle skällt ut en person som oombedd målat min egendom. Punkt. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ledsenochbesviken) skrev 2024-05-11 19:23:37 följande:

Svar ja- dom är sabbade. Det är kanter runt om varenda list i hela hallen, av en helt annan färg än vad väggen är. Det syns TYDLIGT och går inte att rädda på annat sätt än att måla om hela rummet. 
    Att hans avsikt var god räddar ju inte att vi nu behöver måla om själv, över en utbildad målares fina jobb och inte alls kunna få det lika bra.

Ta dit en målare som försöker fixa runt listerna bara, kanske går få till någorlunda. Skicka räkningen till svärfar

Gör det problemet mindre tycker du? 
    du har samma inställning som någon här ovan ?det kunde varit värre, därför överdriver du? det kan alltid vara värre.
    Hade det varit en vattenläcka som du så fint jämförde det med, som han hade orsakat istället för det han gjort så hade någon skrivit ?han eldade iallafall inte upp huset?. 

• Anonym (USA111)

Ej?
Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt