• Anonym (Ledsenochbesviken)

Sambons farsa sabbade väggarna helt

Hej! Jag och min sambo har nyligen köpt vårt drömhus. Vi är jätteglada, och har haft en målare här som målat om hela undervåningen. Kalaset blev DYRT, men jag var SÅ nöjd. Jag hade verkligen det där fina jag alltid velat ha. Sen hade vi sambons farsa här som hjälpt oss med lite snickarjobb, vilket jag såklart är jättetacksam över. 

men! Hans farsa började även MÅLA listerna kritvita utan vår vetskap när vi inte var där. Och såhär, missförstå mig rätt- jag hade blivit jätteglad och tacksam om han faktiskt kunde måla. Men nu har han antagligen maskerat dåligt, eller inte alls och det är nu kritvit färg runt ALLA lister, dörrkarm, golvlister, taklister, runt fönster osv på väggarna som målaren för några veckor sedan gjorde så fina. Jag blev jätteleden när jag såg detta. Min sambo ryckte mest på axlarna och tyckte att jag var otacksam för att hans far har ju faktiskt ?försökt hjälpa till?. nu köpte jag ny färg (exakt samma som målaren hade) och försökte måla i hans misstag, på den vita färgen utanför listerna, men tyvärr blev det fult då man ser en supertydlig kant efter var jag målat. ÖVERALLT. jag bröt ihop och började gråta som en tok. Nu är ju allt bara ännu mer förstört. Och min sambo blir mer eller mindre bara sur på mig för att jag är ?otacksam? och säger att vi får väll måla om hela rummet igen ?bara?. Jag ser bara utgifter, och att behöva köpa färg och allt och måla över allt igen känns inte alls kul. man är ju inte direkt gjord av pengar som nybliven husägare. nu undrar jag verkligen, är jag otacksam över hans fars ?hjälp? ? Eller hur hade ni reagerat och vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt
  • Anonym (Usch)
    Cathariiina skrev 2024-05-11 16:15:21 följande:
    Jo det är en skitsak. Du kan också komma att få uppleva saker i ditt liv, som får dig att tycka att lite färg utanför listerna är en skitsak. 
    Japp, och det finns massor av människor som har upplevt saker som får dem att tycka att dina problem bara är en skitsak. Man kan inte jämföra på det här sättet; det är bara nedlåtande och allmänt vidrigt.

• ClumsySmurf
    Anonym (Neeej) skrev 2024-05-11 19:13:33 följande:

En del resonerar så jäkla konstigt. Fel är fel, pappan har gjort fel, oavsett om det finns andra människor som har det värre på planeten. Helt absurt argument.

"Lite vandalisering av dina saker gör ingenting, ditt hus blev i vilket fall inte uppeldat av en pyroman". "Lite våld mot barn gör ingenting, i alla fall inte i Sverige - det hade kunnat vara värre, tänk om du bodde i ett land där barnaga var tillåtet!" 

Ja, ni fattar. Ett fel är ett fel, oavsett om andra har det "värre". 

antagligen såna som själva får en meltdown av inget särskilt, men nu var det inte deras hus.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Ledsenochbesviken) skrev 2024-05-10 22:03:42 följande:

Har nog aldrig sett det så förr.. men att läsa det såhär är en liten ögonöppnare såklart. 

min sambo har alltid tippat lite på tå för sin far. Så fort han har gjort något som han själv känner sig nöjd med, byggt ett staket, en trappa till altanen eller nått så klagar hans pappa på att det är snett, eller dåligt gjort. (Hans far arbetar inom byggbranchen) min Sambo har inte pratat så mycket om sin uppväxt med sin pappa, men som jag förstått på andra (sambons vänner sen barnsben osv) har han aldrig varit bra nog för sin far. Vet inte om det har med saken att göra, att han accepterar allt utan att säga ifrån liksom.  

jag däremot, har en väldigt öppen relation med min familj och hade nog antagligen ringt upp min far direkt för att fråga vad i hela friden han har gjort. Vi är väldigt olika där, och har nog lite svårt att förstå varandras agerande i en situation som denna just av den anledningen. 

En klagofon som själv har tummen mitt i näven, eller var det för att jävlas?
  • Goneril

Farsan tycks vara händig, men måla kan han inte och han har ingen blick för det estetiska, mest spika och hamra enligt vad jag kan förstå. I TS ställe hade jag blivit galen, estet och pedant som jag är. Jag fick just min hall ommålad, en vacker pastellgrön nyans, och listerna är vita. Inte en vit prick i det gröna, maskeringstejp användes flitigt, det tog flera dar men blev så fint. Kul att möblera hallen sedan, tamburmajor, fina bokhyllor; hatthyllor och skoställ får inte finnas i min hall. Den ska inte vara praktisk utan endast vacker. Ytterkläder har man klädkammare till.                                                                                                                                       Jag hade beställt ommålning, anlitat en fackman, och skickat fakturan till farsan. Sedan är det regler som gäller, han får inte gå in i bostaden när TS eller sambon inte är hemma och måleriarbete undanbedes.                                                               

• Goneril

Farsan tycks vara händig, men måla kan han inte och han har ingen blick för det estetiska, mest spika och hamra enligt vad jag kan förstå. I TS ställe hade jag blivit galen, estet och pedant som jag är. Jag fick just min hall ommålad, en vacker pastellgrön nyans, och listerna är vita. Inte en vit prick i det gröna, maskeringstejp användes flitigt, det tog flera dar men blev så fint. Kul att möblera hallen sedan, tamburmajor, fina bokhyllor; hatthyllor och skoställ får inte finnas i min hall. Den ska inte vara praktisk utan endast vacker. Ytterkläder har man klädkammare till.                                                                                                                                       Jag hade beställt ommålning, anlitat en fackman, och skickat fakturan till farsan. Sedan är det regler som gäller, han får inte gå in i bostaden när TS eller sambon inte är hemma och måleriarbete undanbedes.

• Anonym (nej)

Nej du är inte otacksam. Jag har råkat ut för liknande men då var det min partner som röt ifrån. Jag tror tyvärr de bara ser det nya hemmet som sin sons hem och där kan man hjälpa till om man vill det när man vill och hur man vill. Där är inte den där gränsen där, att Nej detta är inte ditt hem. 

IAF där blev partner så arg att min reaktion skulle ha varit överflödig så jag höll tyst. 

• Core
    Anonym (Neeej) skrev 2024-05-11 19:13:33 följande:

En del resonerar så jäkla konstigt. Fel är fel, pappan har gjort fel, oavsett om det finns andra människor som har det värre på planeten. Helt absurt argument.

"Lite vandalisering av dina saker gör ingenting, ditt hus blev i vilket fall inte uppeldat av en pyroman". "Lite våld mot barn gör ingenting, i alla fall inte i Sverige - det hade kunnat vara värre, tänk om du bodde i ett land där barnaga var tillåtet!" 

Ja, ni fattar. Ett fel är ett fel, oavsett om andra har det "värre". 

Haha. Din inställning är anledningen till att jag som har lång erfarenhet av hantverk inte hjälper folk ändå. Den här inställningen hittar du bara i Sverige, det lovar jag.

Vandalism är när du med uppsåt förstör för förstörandets skull, inte när du är ombedd att hjälpa till men får mest skit för det för att mottagarens subjektiva åsikt är att det vart dåligt. 

Den som förstörde mest är trådstartaren själv. För att snygga till målning runt fogar så maskerar man listen, och sedan högst en centimeter ut på väggen, då upplevs eventuell skillnad som en skugga, ögat uppfattar det alltså inte.

Sen undrar jag vad hon vill att hennes man ska göra? Gråta? Älta? Eller bekräfta hennes känslor som om hon var fyra år?

• Anonym (Linnea)
    Core skrev 2024-05-12 18:31:01 följande:

Haha. Din inställning är anledningen till att jag som har lång erfarenhet av hantverk inte hjälper folk ändå. Den här inställningen hittar du bara i Sverige, det lovar jag.

Vandalism är när du med uppsåt förstör för förstörandets skull, inte när du är ombedd att hjälpa till men får mest skit för det för att mottagarens subjektiva åsikt är att det vart dåligt. 

Den som förstörde mest är trådstartaren själv. För att snygga till målning runt fogar så maskerar man listen, och sedan högst en centimeter ut på väggen, då upplevs eventuell skillnad som en skugga, ögat uppfattar det alltså inte.

Sen undrar jag vad hon vill att hennes man ska göra? Gråta? Älta? Eller bekräfta hennes känslor som om hon var fyra år?

Tack, detta var en del i det jag ville ha fram. Det finns liksom noll tacksamhet och uppskattning för den goda tanken som faktiskt fanns. Och det jobb som utfördes rätt. Du har nog en poäng med att det är ett svenskt beteende. 
  • Anonym (Mimmi)

Säga ifrån på skarpen till sin farsa så att han slutar att ta sig friheter med andras egendom.

Han var INTE ombedd att måla. Det var han själv som hittade på att det var en bra idé.
  • Anonym (Neeej)

Det är olagligt att förstöra andras egendom utan lov. Så jo, det är nog klassat som vandalism.

Att hon och mannen ska behöva fixa till listerna, är ju pappans FEL. De får jobb helt utan att de bett om det. 
    Det är övertramp från pappans sida att gå in, och renovera utan lov. 

Hur kan du likställa det med att vara 4-åring? Hade du verkligen varit okej med att någon gör liknande i ditt hem?
Svar på tråden Sambons farsa sabbade väggarna helt