Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Sluta vara överviktig

Där var en tråd där frågeställningen var hur man orkar kämpa för att hålla sig smal ist för att unna sig det goda i livet. Jag är väl inte så illa men undrar något liknande.
    jag hade mått bra av att gå ner 7 kg. det jag kämpar med är att inte ta den där mackan på kvällen när jag känner mig hungrig, att inte haka på lördagsgodiset eller när familjen beställer pizza. Utslaget på en vecka sett på ett år kommer jag nog äta hämtmat 1 gång i veckan, dricka 3 glas vin och lördagsgodis 1. Ev en efterrätt varannan vecka om jag är bortbjuden. I övrigt äter jag helt ok vill jag mena. Men kämpar med att hoppa över de sakerna som jag nämnde och att inte ta en macka på kvällen när jag känner mig hungrig. För jag vet att det är dessa saker som gör att vikten är som den är.
    de gånger jag slutar med dessa så går jag ner i vikt.
    Hur motiverar jag mig själv att sluta med dessa ovanor? Livet känns så torftigt utan. 
  • Svar på tråden Sluta vara överviktig
  • Anonym (K)
    Anonym (Q) skrev 2024-06-12 23:11:13 följande:

Byt ut mackan mot något med färre kalorier och mer näring. T.ex. ägg eller en mager köttbit. Annars funkar en frukt eller liten skål med mager grekisk yoghurt och osockrade bär också. Vill du verkligen ha en macka så ät ett knäckebröd med t.ex en bit tunn skinka eller 1 kokt ägg på. Inget smör eller ost etc. Ett tips är också att prova  kesofrallor och ät som de är utan pålägg (man kan ha pålägg på men om man vill dra ner mer på kalorierna). Drick mycket vatten, det mättar också och ibland tror man att man är hungrig när man egentligen är törstig. När ni äter pizza så beställ en simpel en med lite fyllning på t.ex Vesuvio istället för kebabpizza och ingen sås. Ät en tredjedel eller max hälften av pizzan, frys resten. Blir du inte mätt så ät grönsaker till. Äter ni t.ex McDonald?s så ta chicken nuggets, det har relativt få kalorier. Ät lördagsgodis om du ?måste? men begränsa mängden till några få bitar. Du kan också testa proteinpulver och göra en shake istället när suget sätter in. Dubbla mängden vatten så mättar det ännu mer. Det smakar också t.ex lite choklad (finns ju många olika smaker) och kan dämpa sug efter sött. Borsta tänderna när du bestämt att du inte ska äta mer för dagen och om du på kvällen känner att du börjar tänka mycket på att äta något och får svårt att stå emot så gå och lägg dig istället.

Jag ska verkligen försöka. Nu har jag lagt mig utan kvällsmackan. Är helt klart hungrig. Drack ett stort glas fun light för att försöka dämpa suget lite?
    men fy tusan att det ska behöva vara så hårt/ svårt att hålla vikten! Man borde ju åtminstone få vara mätt utan att vara tjock.. men jag hade ju säkert kunnat vara mätt i större utsträckning om jag typ aldrig åt pizza eller drack vin.. och måste jag välja vill jag hellre var mätt.. tror jag 
  • Anonym (K)
    Anonym (Grey) skrev 2024-06-12 23:29:28 följande:
    Att köra sötningsmedel mot sötsug är verkligen en sån där dålig vana.

Vänj dig att äta vanlig mat och att dricka vatten/te/kaffe istället.
    Detta gör jag inte ofta. Har heller inget direkt sögsur men en stor aptit. Så mitt problem är mer att inte äta när suget sätter in eller äta hela pizzan eller en för stor portion. Äter aldrig godis när jag är hungrig men kan absolut äta godis när barnen köper på lördagen. Hade gärna låtit bli men blir frestad. 
    Så saften var mest för att kunna dricka ett stort glas som jag hoppades skulle stilla hungern. 
  • Anonym (K)
    Hjelm skrev 2024-06-13 10:29:38 följande:

Huruvida detta räcker för att hålla sig smal eller inte går inte att säga, för det handlar om mer än bara mat och vi har så olika förutsättningar.

Men det mest effektiva för att dämpa sug och sträcka sig efter godisskålen, vinglaset eller chipspåsen på kvällen brukar vara att våga äta rejält under sina huvudmåltider. Inte så att man äter dubbla portioner bara för att det är gott, men att man tänker att tre måltider per dygn ska täcka ens mättnad. 

Äter jag en ordentlig men inte överdriven middag runt 19 och bara tar en kopp te eller kaffe en stund efteråt känner jag aldrig sug efter något mer.

Många tenderar också att äta för att de är uttråkade. Så att sysselsätta sig kan också vara bra.

Många dricker också för lite och småäter när de egentligen är törstiga. Så slarva inte med vatten.

Håller helt med. I perioder när jag äter mest hemma så håller jag vikten. 'Vanlig' mat är sällan ett problem. Men så fort jag äter hämtmat så sticker vikten iväg. Det räcker att jag gör det 1 gång i veckan, och äter godis med barnen på lördagen, samt de där glasen vin som jag nämnde. 
    Även när jag tränar 4- 5 dagar i veckan, vilket jag gjorde i 1 år innan jag skadade mitt knä så kan jag inte slarva. Nu är jag sämre med träningen och det påverkar såklart situationen ännu mer. 
    Bröd verkar vara en riktigt bov för min vikt, samt pasta, medan potatis och ris verkar fungera fint. 
    Det känns verkligen som jag har ytterst lite utrymme.  Min vecka ser ungefär såhär
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Liten portion lasagne m sallad, Middag: hemmagjord burgare med max 2 tsk amerikans dressing, grönsaker
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: 
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Fre:Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Köttgryta med ris och sallad, Middag: beställd pizza 1 hel typ kebab, 10 bitar smågodis 1 glas vin
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: 
    havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Är detta verkligen så illa? Hur gör jag för att få detta till 20/80 så man menar är nyckeln? 

• Anonym (K)
    Mrs Moneybags skrev 2024-06-13 09:35:25 följande:

Det är inte de där få tillfällena som gör dig mullig. Det går bra att fortsätta som du gör. 

Det är vad man äter varje dag som avgör, fokusera på att äta små, lagom portioner av nyttig mat till vardags och fortsätt med ditt vin och godis mellan varven! 

80/20 brukar man ju säga. 80% hälsosamt och måttligt, 20% av det som man vill ha för njutning. 

Håller helt med. I perioder när jag äter mest hemma så håller jag vikten. 'Vanlig' mat är sällan ett problem. Men så fort jag äter hämtmat så sticker vikten iväg. Det räcker att jag gör det 1 gång i veckan, och äter godis med barnen på lördagen, samt de där glasen vin som jag nämnde. 
    Även när jag tränar 4- 5 dagar i veckan, vilket jag gjorde i 1 år innan jag skadade mitt knä så kan jag inte slarva. Nu är jag sämre med träningen och det påverkar såklart situationen ännu mer. 
    Bröd verkar vara en riktigt bov för min vikt, samt pasta, medan potatis och ris verkar fungera fint. 
    Det känns verkligen som jag har ytterst lite utrymme.  Min vecka ser ungefär såhär
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Liten portion lasagne m sallad, Middag: hemmagjord burgare med max 2 tsk amerikans dressing, grönsaker
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: 
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Fre:Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Köttgryta med ris och sallad, Middag: beställd pizza 1 hel typ kebab, 10 bitar smågodis 1 glas vin
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: 
    havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Är detta verkligen så illa? Hur gör jag för att få detta till 20/80 så man menar är nyckeln? 

Jag kan gå ner 2 kg från söndagen till fredagsmorgon. Sen kommer helgen och de kg är tillbaka på söndagen. Så vikten går typ +-0 men också sakta uppåt. 
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2024-06-13 14:43:16 följande:
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Sen äter jag säkert ett äpple här och där eller en banan. På en vecka får jag nog även lägga till 3 ostskivor och 3 rostmackor. 
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2024-06-13 14:44:54 följande:
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Jag kan gå ner 2 kg från söndagen till fredagsmorgon. Sen kommer helgen och de kg är tillbaka på söndagen. Så vikten går typ +-0 men också sakta uppåt. 
    Sen äter jag säkert ett äpple här och där eller en banan. På en vecka får jag nog även lägga till 3 ostskivor och 3 rostmackor. 
Svar på tråden Sluta vara överviktig