Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    Har islam tillfört något poitivt?

    Precis som religiösa gemenskaper i allmänhet kan även islam (såklart) vara bryggan som människor möts halvvägs på och vice versa - det förutsätter dock att människorna som möter varandra besitter attityder som främjar sådana möten.

    För mig och många andra är religion, teologi och filosofi en mötesplats som oftast drivs av mänsklig nyfikenhet. Mötesplatser som många gånger är mindre polariserade och känsliga än exempelvis politik.

    Möten mellan människor är väldigt viktigt precis som de kan vara minst lika svåra och komplexa - därför är jag bara tacksam för de verktyg, bryggor och möjligheter som finns tillhands vid ett givet tillfälle.

    Islam bidrar med en mötesplats och för ett land hade jag inte förväntat mig så mycket mer av en religion, i form av bidrag. Det handlar väl snarare om att göra mötesplatsen så god och fruktsam som möjligt, i vanlig ordning.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    Apropå Sveriges lagar så var vi tidigt i historien relativt egna varför vi har termen Svensk Rätt.

    I våra Landslagar omkring 1400-talet kan man se influenser av framförallt Germansk Rätt samt ökade inslag av Kanonisk Rätt men dessförinnan verkar det vara väldigt grumligt. Allt eftersom vår tidiga Kanonisk Rätt tog sig mer plats vet vi dock mer tack vare kyrkans skrifttradition varav Sverige förde in Kyrkorätten i Landslagarna vid slutet av 1500-talet (efter Martin Luthers inflytande på vår del av världen).

    Därifrån var kyrkan och staten juridiska lagspelare - i minskade mening medans århundraden rullade på - tills de slutligen gled isär helt så sent som året 2000, då statskyrkan avskaffades.

    Här kan man läsa om Svensk Rätt och ta sig vidare i detaljer: 

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk_r%C3%A4tt


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    @Padirac

    Ser ingen anmärkningsvärd skillnad mot det som står i Wikipedia.

    Du missade dock kristendomens inflytande i och med vår tidigare Kanoniska Rätt och Kyrkorätt.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    @Padirac

    Som tidigare påpekat så ersattes den Katolska med den Lutherska vid slutet av 1500-talet. Reformationen i sig har präglat vår kultur en hel del under de hundratals år som kom därefter.

    Religösa föreställningar och en teologiskt rotad etik (att bygga skrivna som oskrivna lagar på) är ingenting som behöver samexistera. Det senare har vi gott om i vår kultur även om vi som folk och i stor utsträckning är sekulariserade.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    @Padirac

    Det historiskt kristna i Sverige har absolut gått djupare än så och lade grunden till våra egenheter som folk: solidaritet, jämställdhet, individualitet/självständighet och folkbildning.

    Reformationen i Sverige var någonting särskilt i flera och fundamentala avseenden. Att begränsa ämnet till allmänna lagar blir inte enbart trångt utan faktiskt väldigt tråkigt - då vi har någonting att stolt hämta, bevara, utveckla där.

    Någonting helt unikt till skillnad från alla massproducerade ideologier som i värsta fall börjar vattna ur och bleka det senare.

    Nästan 100 år innan Karl Marx var född så hade vi - i våra svenska församlingar - redan hunnit hjälpa varandra med läskunnigheten och till den grad, att över 90% av befolkningen var läskunnig. Ingen annanstans på planeten var läskunnigheten så utbredd, vilket även innebar att folket kunde stå närmare makten, kunde förstå makten bättre och närvara i den på unika villkor (jämställdhet).

    Den aktuella Reformationen stod också folket själva för. Vi betalade ur våra egna fickor för att tillgodose, förstärka och utveckla våra församlingar - som startade allt som vi vill känna igen oss i idag. Ur blod, svett och tårar formade vi sådana arv. Ordet "solidaritet" känns i princip fattigt att klä den kärlek som vi kunde jobba med, under dessa århundraden - åt och för varandra.

    Gustav Vasa sablade inte heller ner någon kristendom utan framförallt biskopsämbetet och den katolska hierarkin. Istället placerade han prästerskapet som eget skrå i dåtidens riksdag, vilket för folket innebar en ännu kortare sträcka till makten. Våra församlingar blev därmed starkare och kunde lite försynt trotsa fram fenomen som 'frikyrkor' vilket innebar att även mindre enheter av samarbeten växte fram bland de större (individualitet/självständighet).

    När industrialiseringen började arma ut våra kroppar och våra sinnen, då såg vi en våg av nyutbildad diakoner mitt ibland oss som respons - redo att tvaga, redo att vårda, redo att ta hand om de knäckta. Prästerna som överlevde sina bröder äktade deras änkor, för att skydda varandras familjer från fattigdom (livet som präst lämnade inte mycket efter sig).

    Sådant här gröpte vi fram - om så ur berg - när tiderna var som hårdast i Sverige. 

    Den stora frågan är inte vad Islam har givit Sverige eller kommer att ge Sverige... frågan är om det finns så fantastiskt mycket mer att hämta överhuvudtaget, än det vi kan bevara.

    Men möten men människor, det tar jag gärna vilket som.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-07-14 19:46:59 följande:
    Om detta går det att diskutera mer. 

    Men påståendet att de svenska lagarna bygger på kanonisk rätt med en källa som är kopplad till ett fritidsbolag anser jag vara lika motbevisad som befängd.
    Ok?

    Det är väl en förenkling men övergripande inte felaktigt. Vägen från äldre natur- och folkrätt till våra moderna ideer om det samma har följt en tydlig väg och den går inte att skilja från varken kristendom, kanonisk rätt eller kyrkorätt.

    Det verkar finnas någon slags önskan om en alternativ verklighet där 'kristna värderingar' inte skulle ha med oss att göra, att det är någonting vagt som knappt går att definera eller ens existerar. Vilket bara är nonchalans.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    @Padirac

    Ja?

    Har ingenting att invända emot då jag tidigare hänvisade till samma artikel som källa.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    @Padirac

    Ja?

    Har ingenting att invända emot då jag tidigare hänvisade till samma artikel som källa.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

    @Padirac

    Precis, man kan inte skilja Svensk Rätt från övrigt nämnda i ett kulturellt (eller för den delen något meningsfullt) kontext.

    Så mycket har inte hänt på drygt 20 år eller för den delen på 100. Inte heller verkar det särskilt eftersträvansvärt att ändra på det med fart.


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-07-30 18:56:29 följande:
    www.expressen.se/kultur/ide/ebba-busch-har-fel-om-muslimska-varderingar/
    "... Nazé som ansåg att just hennes syskonbarn och barnbarn var guds gåva till mänskligheten tolererade inte minsta kritik av dem. Hon svarade ilsket ?Mele Mihyedin, Mele Mihyedin, du har inte hjärta, titta bara hur söt hon är, hur vågar du klaga på henne??.
     
    Mele Mihyedin sänkte blicken och lämnade rummet. I den stunden njöt jag av min triumf.
    Många år senare, när vi bodde i Sverige, frågade jag min pappa hur det kom sig att den respekterade imamen kunde vara så underdånig gentemot sin fru. Min pappa tyckte inte att det var konstigt och berättade om sin andra faster, Sebiha, som höll sin man i ännu stramare tyglar. Ja så var det ju, mindes jag. För att inte tala om mina egna fastrar som dessutom var utbildade och politiskt engagerade.
     
    Jag kommer att tänka på de starka muslimska kvinnorna i min släkt när jag hör Ebba Busch framhålla jämställdhet som en specifikt västerländsk värdering som muslimer måste anamma för att få leva i detta land. Vad menar hon egentligen?

    Det finns uppskattningsvis 1,5 miljarder muslimer i världen. Islam är den dominerande religionen i länder med vitt skilda kulturer, språk och historier, från Marocko i väster till Indonesien i öster. Dessutom finns det muslimska minoriteter i snart sagt alla jordens länder. För befolkningen i Turkiets byar är kulturen i Istanbul lika främmande som den i Stockholm och för befolkningen i de kurdiska byarna är turkiskan lika främmande som svenskan. 
    Skiljelinjerna går inte bara mellan moderna storstäder och traditionell landsbygd. Traditionella kurdiska gifta kvinnor i byarna som inte kan tänka sig att visa sig barhuvade skulle nog inte anse sig tillhöra samma kulturkrets som kvinnor på landsbygden i Bangladesh i deras färgsprakande sari och bara magar. 
     
    Vår tolkning av religionen är färgad av våra olika kulturella bakgrunder. När Ebba Busch uttalar sig kategoriskt om muslimska värderingar är det därför lika befängt som att ge en enhetlig bild av kristna värderingar. Skulle vi fråga en rysk-ortodox präst som aldrig har satt sin fot i Sverige om hur kristna tänker så skulle inte många svenskar känna igen sig. Det är helt enkelt inte möjligt använda en schabloniserad bild av islam för att förstå och förklara de olika kulturer och olika religiösa riktningar som muslimer representerar.

    ...

    Men Ebba Busch måste förstå hur absurt det blir för mig och många andra, när hon hävdar att värderingar om jämställdhet och demokrati är specifikt svenska och måste präntas in i muslimska invandrare. 
     
    Dessvärre riskerar sådana uttalanden få direkt negativa konsekvenser och vidga de klyftor som redan finns. Om svenska politiska ledare på det här sättet bekräftar islamisternas idé om att muslimer är annorlunda än majoritetssvenskarna, läggs sten på börda för alla föräldrar som redan har det tillräckligt svårt att värja sig mot islamisternas propaganda om att muslimer måste ta avstånd från det svenska samhället."
    Det måste väl ändå vara uppenbart att den här responsen på Ebba Buschs utspel motsvarar ett "Inte alla män!"-resonemang?

    Exemplen på 'jämställdhet' i artikeln berör inte ens rättigheter. Att ha sin man i "stramare tyglar" inom två- till tresiffriga kvadratmeter är (för en västerlänning) en klen tröst om man inte får lämna samma område utan manlig eskort och får spöstraff vid undantag (exempelvis).

    Utan lägre förväntningar så kan man konstatera att artikelförfattaren är något bortkommen precis som "Inte alla män!"-folket. Vad som även är gemensamt för bådadera är skadeskjutning på svåra men nödvändiga samhällsdiskurser.

    Dessa ämnen ska inte behöva halta sig fram för att folk kastar ljus på bortkomna resonemang. Lika lite som samhällsdiskursen ska styras av bortkomna män ska de styras av dito muslimer - den vettiga majoriteten av bådadera, är de som ska höras och få ljus på sig, i den bästa av världar.

    Och i den bästa av världar är ovanstående betydligt viktigare än att vifta mot Ebba Busch med en annars välkänd bortkommenhet.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-07-31 20:40:20 följande:
    Med de här resonemangen är alla kristna bundna till inkvisitionens lagar och straff.

    Tomte
    Blir du en jultomte av att tro det så inte mig emot. Det finns alldeles för få jultomtar såhär års.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
Svar på tråden Har islam tillfört något poitivt?