Padirac skrev 2024-07-30 18:56:29 följande:
www.expressen.se/kultur/ide/ebba-busch-har-fel-om-muslimska-varderingar/"... Nazé som ansåg att just hennes syskonbarn och barnbarn var guds gåva till mänskligheten tolererade inte minsta kritik av dem. Hon svarade ilsket ?Mele Mihyedin, Mele Mihyedin, du har inte hjärta, titta bara hur söt hon är, hur vågar du klaga på henne??.
Mele Mihyedin sänkte blicken och lämnade rummet. I den stunden njöt jag av min triumf.
Många år senare, när vi bodde i Sverige, frågade jag min pappa hur det kom sig att den respekterade imamen kunde vara så underdånig gentemot sin fru. Min pappa tyckte inte att det var konstigt och berättade om sin andra faster, Sebiha, som höll sin man i ännu stramare tyglar. Ja så var det ju, mindes jag. För att inte tala om mina egna fastrar som dessutom var utbildade och politiskt engagerade.
Jag kommer att tänka på de starka muslimska kvinnorna i min släkt när jag hör Ebba Busch framhålla jämställdhet som en specifikt västerländsk värdering som muslimer måste anamma för att få leva i detta land. Vad menar hon egentligen?
Det finns uppskattningsvis 1,5 miljarder muslimer i världen. Islam är den dominerande religionen i länder med vitt skilda kulturer, språk och historier, från Marocko i väster till Indonesien i öster. Dessutom finns det muslimska minoriteter i snart sagt alla jordens länder. För befolkningen i Turkiets byar är kulturen i Istanbul lika främmande som den i Stockholm och för befolkningen i de kurdiska byarna är turkiskan lika främmande som svenskan.
Skiljelinjerna går inte bara mellan moderna storstäder och traditionell landsbygd. Traditionella kurdiska gifta kvinnor i byarna som inte kan tänka sig att visa sig barhuvade skulle nog inte anse sig tillhöra samma kulturkrets som kvinnor på landsbygden i Bangladesh i deras färgsprakande sari och bara magar.
Vår tolkning av religionen är färgad av våra olika kulturella bakgrunder. När Ebba Busch uttalar sig kategoriskt om muslimska värderingar är det därför lika befängt som att ge en enhetlig bild av kristna värderingar. Skulle vi fråga en rysk-ortodox präst som aldrig har satt sin fot i Sverige om hur kristna tänker så skulle inte många svenskar känna igen sig. Det är helt enkelt inte möjligt använda en schabloniserad bild av islam för att förstå och förklara de olika kulturer och olika religiösa riktningar som muslimer representerar.
...
Men Ebba Busch måste förstå hur absurt det blir för mig och många andra, när hon hävdar att värderingar om jämställdhet och demokrati är specifikt svenska och måste präntas in i muslimska invandrare.
Dessvärre riskerar sådana uttalanden få direkt negativa konsekvenser och vidga de klyftor som redan finns. Om svenska politiska ledare på det här sättet bekräftar islamisternas idé om att muslimer är annorlunda än majoritetssvenskarna, läggs sten på börda för alla föräldrar som redan har det tillräckligt svårt att värja sig mot islamisternas propaganda om att muslimer måste ta avstånd från det svenska samhället."
Det måste väl ändå vara uppenbart att den här responsen på Ebba Buschs utspel motsvarar ett "Inte alla män!"-resonemang?
Exemplen på 'jämställdhet' i artikeln berör inte ens rättigheter. Att ha sin man i "stramare tyglar" inom två- till tresiffriga kvadratmeter är (för en västerlänning) en klen tröst om man inte får lämna samma område utan manlig eskort och får spöstraff vid undantag (exempelvis).
Utan lägre förväntningar så kan man konstatera att artikelförfattaren är något bortkommen precis som "Inte alla män!"-folket. Vad som även är gemensamt för bådadera är skadeskjutning på svåra men nödvändiga samhällsdiskurser.
Dessa ämnen ska inte behöva halta sig fram för att folk kastar ljus på bortkomna resonemang. Lika lite som samhällsdiskursen ska styras av bortkomna män ska de styras av dito muslimer - den vettiga majoriteten av bådadera, är de som ska höras och få ljus på sig, i den bästa av världar.
Och i den bästa av världar är ovanstående betydligt viktigare än att vifta mot Ebba Busch med en annars välkänd bortkommenhet.