• Fagerlund

Har islam tillfört något poitivt?

Har islam tillfört något positivt till Sverige?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har islam tillfört något poitivt?
  • Mentat
    Anonym (argnettan) skrev 2024-07-07 22:51:05 följande:

Historiskt sett har väl Islam inte tillfört något positivt, tänker man. Men det finns vissa aspekter där de faktiskt bidragit, tex forskare som Al-Khwarizmi som utvecklade algebra, Islam var även först med ideen om bibliotek. Islam introducerade sociala och rättsliga reformer som förbättrade kvinnors rättigheter jämfört med tidigare samhällen, såsom rätt till egendom, utbildning och deltagande i det offentliga livet. Välgörenhetsskatt är en av islams fem pelare och betonar vikten av att hjälpa de mindre bemedlade. Sedan måste man komma ihåg att deras sätt att tolka koranen är är extremt varierat, de extremister som finns skulle förmodligen funnits även om Islam inte fanns. Många använder religionen för att understödja sina argument. Det finns många som är muslimer och inte alls är ett hot mot samhället, tankar som dessa kan orsaka att muslimer känner sig diskriminerade och blir upprörda för omvärlden. 

Det är viktigt att erkänna att religion ofta används som en fasad för att dölja djupare politiska och ekonomiska motiv. Att tillskriva allt lidande och alla konflikter till islam eller någon annan religion är en förenkling av mycket komplexa frågor. För att förstå och lösa dessa problem är det nödvändigt att se på hela bilden, inklusive politiska, ekonomiska, och kulturella faktorer. Samtidigt är det viktigt att lyfta fram och stödja de positiva aspekterna av islam och andra religioner, som bidrar till mänsklighetens välfärd och utveckling.

Att islam kanske förbättrade kvinnans ställning på 600-talet är tämligen irrelevant om den idag vill föra tillbaka kvinnans ställning till hur den var på den tiden. Likaså är det irrelevant om det fanns vetenskapsmän i den islamska världen för 1000 år sedan. Biblioteket i Alexandria var berömt långt innan islam ens fanns.

Jag har inte sett någon som vill tillskriva allt lidande till religion i allmänhet eller islam i synnerhet utan frågeställningen var ju om islam har tillfört något positivt till Sverige. Jag har inte kommit på något men du kanske kan göra det?
  • Anonym (argnettan)

läste inte för sverige, sorry. På den fronten kanske islam tillfört ytterst lite positivt.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2024-06-29 20:38:48 följande:
    Känner du inte till någonting av det du ifrågasätter? Känner du verkligen inte till någonting av historien? 

Vetenskap och utbilning var centrala delar av det islamsk samhället vi den tiden.   
    Kunskap och vetenskap de samlade, översatte och utvecklade sägs vara grunden för  den europeiska renässansen, upplysningen och vetenskapliga utvecklingen.

sv.wikipedia.org/wiki/Muslimska_guld%C3%A5ldern

Så, vad exakt tror du att islam inte hade med  al-Khwarizmi vetenskapliga arbete att göra?  
    Jag ställde en fråga...

Vad talar för att det är just Islam som framdrivit detta och att vi inte hade sett detta i arabvärlden utan Islam?

Är detta något som i väsentlighet skiljer sig från delar av världen där Islam inte är/var en betydande religion?
  • Padirac

Ja Tom.

Är det mer kontrafaktiska spekulationer nu igen... 

Vetenskap var en central del inom islam och de utvecklade och förvaltade generationer av tidigare vetenskaplig och kunskap.

Hade det kunna göras av någon annan religion inom arabvärlden?  Ja, om det delat den syn på vetenskap och kunskap som muslimerna hade. Om inte kristendomen varit så som kristendomen var på den tiden har säkert kristendomen också kunnat göra precis detta.  Men då är det en kontrafaktisk historiebeskrivning som inte har med frågan att göra utan får ses som fiktion och underhållning.

Inom den kristna västeuropeiska kulturen var vetenskap och den här typen av kunskaper ett hot mot den styrande kyrkans ställning och så småningom en fråga för inkvisitionen. Det skiljer sig mycket från islam vid den tiden.

Detta är väl allmängods i fråga om vår historia.

• Tom Araya

Citera funkar inte....

Svar på Padiracs senaste inlägg:

Romarna och grekerna sysslade väl en del med vetenskap också, om inte mitt minne sviker mig...

• Padirac

@tom

Det var romarnas och grekernas och persernas vetenskap och kunskap som förvaltades och utvecklades då den kristna världen vände sig till religion och motarbetade vetenskap och kunskapsutveckling,  europeisk medeltid kallas den mörka medeltiden av fler olika skäl, inte bara för att det saknas skriftliga källor utan för att det var en kraftig tillbakagång i samhällets alla områden.  

Kontakten mellan Europa och islam gav Europa möjlighet att resa sig ur den mörka medeltiden.

study.com/academy/lesson/the-dark-ages-definition-history-timeline.html

www.britannica.com/event/Middle-Ages

• Pixxel

Islam är ren ondska och det parti som vill motarbeta islams framfart mest i Sverige kommer att få min röst i nästa val.

• Padirac

@tom

Allvarligt Tom. Känner du inte till historien som västvärlden ligger på och bygger på?

• Tom Araya

Men se där, ett vettigt svar.

Tvärt emot vad du verkar tro, så försöker jag faktiskt att lära mig något här. Jag köper bara inte vad som helst bara för att jag själv saknar kunskap i ämnet.

Svar på tråden Har islam tillfört något poitivt?