Dottern används som ett redskap för att straffa pappan
Jag har varit i en liknande situation.
Liksom dig hade jag svårt för att bara låta allt ske framför ögonen på mig. Det fanns en liten flicka som inte mådde bra och som for illa av mammans nyckfullhet och omogna beteende, och jag tänkte att min bonusdotter nog skulle få psykiska besvär som vuxen av den ostabilitet som mammans agerande innebar.
Jag höll på att slita ut mig fullständigt och det jag lärde mig av den situationen är sorgligt nog att man inte kan "rädda" sitt bonusbarn.
Din bonusdotter är född som barn till din sambo och hans galna ex. Mina ord är att du kommer inte att kunna "rädda" den här lilla tjejen från de konsekvenser som det medför att födas som barn till just dessa personer. Du kommer att slita ut dig.
Du har dessutom snart ett eget litet barn som verkligen behöver dig.
Jag förstår att detta känns tungt att läsa, men mina ord är att det bästa är att låta detta med bonusdottern bara vara. Vill hon inte åka till er, till sin pappa, låt henne då stanna hos mamman. Din sambo ska såklart betala fullt underhåll till mamman. Fokusera på er kommande bebis och er egna lilla familj. När bonusdottern är ung vuxen kan ni förklara för henne er version av varför det blev som det blev och förklara för henne att ni aldrig släppte henne i era hjärtan.