• Anonym (Ofrivilligt vetande)

Ska jag berätta för frun?

För en liten tid sedan fick jag reda på att en man i min killes bekantskapskrets har ett förhållande vid sidan om sitt äktenskap. Det har pågått ganska länge, typ två/tre år. 

Jag bestämde mig först för att jag inte har med det att göra men nu, några veckor senare, kan jag inte riktigt släppa tanken. 

Paret har varit gifta länge och har vuxna barn tillsammans. Egentligen vill jag inte lägga mig i andras förhållande, de kanske har ett "avtal" sinsemellan. Men detta skaver.
    Jag har frågat min kille lite och han bara skrattade och sa:
    "Ja, han har det bra han. Både äter kakan och har den kvar. Hahaha!" 

Ska jag berätta något för den -vad jag vet- ovetande frun eller ska jag ge f*n i deras angelägenheter?
    *blir lite knasig av detta* 
  • Svar på tråden Ska jag berätta för frun?
  • Anonym (l)

Jag tänker lite på hur väl du känner frun i frågan, hennes karaktär. Kan vara att hon redan vet. Hon kan också ha något vid sidan om.

Mannen i fråga är klumpig av sig om nu flera av er vet om den här affären. Han är inte särskilt diskret av sig. Jag undrar hur smart han är. Han har i huvudsak också förstört genom den här ryktesspridningen redan familjens status, men han är väl så korkad så han tror han är the king? 

Inte rättvist heller att du ska nu veta det här och inte veta vad du ska göra med det.

Jag hade berättat det om jag fått veta det förutsatt att jag hade förstått i förhand hennes karaktär, men om igen jag skulle bli förvånad om hon inte redan visste då det här har pågått i flera års tid och han är så avslöjande som han är. 

• Anonym (Bedragen 9 år)

Jag hade nog sagt det, men du måste ha kött på fötterna.
    Jag blev bedragen i 9 år och det kom fram efter 10 år.
    Jag kände mig sviken av min partner och även av de som känt till men inget sagt.
    9 år levde jag i en lögn.

Anonym (l) skrev 2024-07-02 09:12:53 följande:

Jag tänker lite på hur väl du känner frun i frågan, hennes karaktär. Kan vara att hon redan vet. Hon kan också ha något vid sidan om.

Mannen i fråga är klumpig av sig om nu flera av er vet om den här affären. Han är inte särskilt diskret av sig. Jag undrar hur smart han är. Han har i huvudsak också förstört genom den här ryktesspridningen redan familjens status, men han är väl så korkad så han tror han är the king? 

Inte rättvist heller att du ska nu veta det här och inte veta vad du ska göra med det.

Jag hade berättat det om jag fått veta det förutsatt att jag hade förstått i förhand hennes karaktär, men om igen jag skulle bli förvånad om hon inte redan visste då det här har pågått i flera års tid och han är så avslöjande som han är. 

Jag känner inte frun överhuvudtaget. Min kille är bara en bekant till till den gifta mannen så de är inte heller nära vänner. Min kille säger att jag ska hålla mig utanför deras liv men han säger också att han tycker att hon egentligen borde få veta. 

Detta kom fram genom att den gifta mannen och hans älskarinna träffades i något sommarhus som ägs av en annan kompis. De blev upptäcka av någon som var ute med sin hund om jag förstod det rätt. 

Men precis! Jag ville inte alls ha denna vetskap! För som du säger, vad tusan ska jag göra med informationen? Med tanke på uppgifterna och att vi bor i en liten stad är jag faktiskt 100% säker på att allt stämmer. Det var som att många saker föll på plats när jag fick reda på detta. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag hade nog inte lagt mig i om jag inte kände kvinnan väl. Däremot hade jag konfronterat min man om han sade så. Som om den otrogne mannen var lyckligt lottad och inte en skitstövel. Fråga din man vad han skulle tycka om du gjorde samma sak. Hade någon vid sidan om. Då skulle du ha det bra enligt honom, både äta kakan och ha den kvar?

Samtidigt verkar den otrogne mannen inte särskilt diskret, om många i bekantskapskretsen vet om det. Kanske är hans fru redan medveten om vad pågår, men väljer att blunda, eller så har de en överenskommelse. 

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-02 09:27:16 följande:

Jag hade nog inte lagt mig i om jag inte kände kvinnan väl. Däremot hade jag konfronterat min man om han sade så. Som om den otrogne mannen var lyckligt lottad och inte en skitstövel. Fråga din man vad han skulle tycka om du gjorde samma sak. Hade någon vid sidan om. Då skulle du ha det bra enligt honom, både äta kakan och ha den kvar?

Samtidigt verkar den otrogne mannen inte särskilt diskret, om många i bekantskapskretsen vet om det. Kanske är hans fru redan medveten om vad pågår, men väljer att blunda, eller så har de en överenskommelse. 

Ja, det var min första fråga när han sa så. Då såg han lite förlägen ut och sa att det var ju inte så han menade... Men det är en annan sak. 

Jag vet inte hur många som vet om detta och jag vet inte om paret har någon överenskommelse. Jag vet bara att vetskapen om detta skaver. 
    Anonym (Ofrivilligt vetande) skrev 2024-07-02 09:25:16 följande:
    Jag känner inte frun överhuvudtaget. Min kille är bara en bekant till till den gifta mannen så de är inte heller nära vänner. Min kille säger att jag ska hålla mig utanför deras liv men han säger också att han tycker att hon egentligen borde få veta. 

Detta kom fram genom att den gifta mannen och hans älskarinna träffades i något sommarhus som ägs av en annan kompis. De blev upptäcka av någon som var ute med sin hund om jag förstod det rätt. 

Men precis! Jag ville inte alls ha denna vetskap! För som du säger, vad tusan ska jag göra med informationen? Med tanke på uppgifterna och att vi bor i en liten stad är jag faktiskt 100% säker på att allt stämmer. Det var som att många saker föll på plats när jag fick reda på detta. 

Eftersom du inte känner paret tycker jag inte att du kan göra så mycket. Ni är knappt ens bekanta, om din kille bara är bekant med mannen och inte nära vän. 

Däremot kanske din kille borde göra något?

Anonym (Ofrivilligt vetande) skrev 2024-07-02 09:35:54 följande:
    Ja, det var min första fråga när han sa så. Då såg han lite förlägen ut och sa att det var ju inte så han menade... Men det är en annan sak. 

Jag vet inte hur många som vet om detta och jag vet inte om paret har någon överenskommelse. Jag vet bara att vetskapen om detta skaver. 

Nej, det var förhoppningsvis inte så din kille menade när han tänkte efter. För då insåg han att det aldrig är kul att vara den bedragna och att män också kan bli bedragna. 

I övrigt tycker jag att du ska släppa det. Du har ingen personlig relation till någon i paret. Det finns för lite att gå på, även om det säkert stämmer. Men du har enbart hört detta ryktesvägen och det gäller inga du umgås med. 

Man får välja sina strider.

• kattis71

Om du va i kvinnan situation,  hade du vilja veta eller levt i en lögn och när väl sanningen kommer fram stå där som ett fån och kanske tar avstånd från alla runt omkring?.  Och är det nu så hon vet så har du inte gjord skada. När jag hamnade i liknande situation skickade jag ett anonymt brev med info som hon lätt kunde kolla upp sanningshalten på. Kanske fegt men var inte nära frun. Jag tycker vi kvinnor bör hålla ihop.

Anonym (Bedragen 9 år) skrev 2024-07-02 09:14:55 följande:

Jag hade nog sagt det, men du måste ha kött på fötterna.
    Jag blev bedragen i 9 år och det kom fram efter 10 år.
    Jag kände mig sviken av min partner och även av de som känt till men inget sagt.
    9 år levde jag i en lögn.

Usch, vad tråkigt. Det är lite så jag tänker, om frun inte vet och de inte har en överenskommelse är det ju hemskt om hon går omkring och tror att allt är bra. 
    Jag har ju egentligen inte så mycket att gå på men är väldigt säker på att alla uppgifter stämmer. 
Svar på tråden Ska jag berätta för frun?