• Anonym (Omgiven)

Varför uppdaterar vissa inte sina värderingar?

Jag blir nyfiken på varför vissa individer inte uppdaterar sina värderingar. Exempelvis sin uppfattning om samtycke. Typ uttrycker att en tjej som blir tafsad på blir det av en kille för att han är intresserad, att hon inte borde ta illa vid sig för att det är ju egentligen en komplimang. 

Men jag har svårt att förstå hur en person som läser mycket, det på tv och nyheter, samhällsprogram läser stora dagstidningar som svenska Dagbladet eller dagens nyheter och ändå inte ens vara medveten om att detta är en kontroversiell uppfattning, man behöver ju inte hålla med, men man borde väl ändå hänga med i att visa saker är liksom ute. 

Så hur kan vissa trots att det ändå konsumerar nya saker ändå inte uppdaterats? 

• Svar på tråden Varför uppdaterar vissa inte sina värderingar?
  • Fjäril kär

Hur mycket olika värderingar än uppdateras med tiden så kvarstår det ändå  folk som faktiskt tycker si eller så och är fast övertygad i den åsikten. För dessa personer är detta fortfarande en adekvat sanning. 

• Anonym (Omgiven)
    Fjäril kär skrev 2024-07-09 21:01:09 följande:

Hur mycket olika värderingar än uppdateras med tiden så kvarstår det ändå  folk som faktiskt tycker si eller så och är fast övertygad i den åsikten. För dessa personer är detta fortfarande en adekvat sanning. 

Jo men då borde man väl ändå veta att det är en kontroversiell åsikt. Typ att man fortfarande ska säga n-ordet boll. Liksom även om man nu skulle tycka att det är okej, då kan man ju inte vara förvånad över att folk på ett fik exempelvis blir upprörda när man beställer det och säger hela det ordet också. Liksom ja, den individen kan tycka att det är okej att säga så, men att inte känna till ens att folk tycker illa om att man säger så. Det förstår jag inte hur man kunnat missa. 
  • Anonym (År)

En del är väl bara obstinata. De är väl medveten om att det är en unken åsikt men fortsätter att hålla fast vid den för att inte riskera att såra sitt ego, spelar ingen roll hur mycket dagsnyheter de konsumerar. Vissa är allmänt oflexibla och oföränderliga.

• Postman

Tycker det är sunt att man inte köper alla uppdateringar av värderingar rakt av. En uppdatering behöver inte alltid vara rätt och det är bra om det diskuteras. 
    Just i din fråga kring samtycke är det svårt för samtycke kan bli luddigt. Finns många situationer som kan vara i gränslandet.  

• Anonym (Woke)

Vi kan vända på frågan. Varför finns det en grupp människor som köper allt om vad man ska tycka, tänka och säga för att vara korrekt och ha rätt värdegrund?

• Anonym (Omgiven)
    Postman skrev 2024-07-09 21:35:31 följande:

Tycker det är sunt att man inte köper alla uppdateringar av värderingar rakt av. En uppdatering behöver inte alltid vara rätt och det är bra om det diskuteras. 
    Just i din fråga kring samtycke är det svårt för samtycke kan bli luddigt. Finns många situationer som kan vara i gränslandet.  

Kan du utveckla det där med vilket gränsland som finns till samtycke? 
  • Tukt

Tror det i mycket är en fråga om kultur. Man umgås med personer som är som en själv, och då normaliseras saker som i övriga sammanhang kan upplevas eller rent av vara fel. I stället blir det då "fel" på andra. Och så fortsätter man som innan.

• Anonym (Omgiven)
    Anonym (Woke) skrev 2024-07-09 21:37:26 följande:

Vi kan vända på frågan. Varför finns det en grupp människor som köper allt om vad man ska tycka, tänka och säga för att vara korrekt och ha rätt värdegrund?

Kallas väl empati skulle jag säga. Det är väl rätt rimligt att om någon kommer och säger i skolan att Hans klämmer på mina tuttar då är det rätt orimligt att läraren svarar att Hans är förtjust i dig, han tar ju inte på alla tjejer så va glad istället att du är utvald. 

• Postman
    Anonym (Omgiven) skrev 2024-07-09 21:38:57 följande:
    Kan du utveckla det där med vilket gränsland som finns till samtycke? 
    Nej för då kommer vi gå off topic. 
  • Anonym (Omgiven)
    Postman skrev 2024-07-09 21:43:14 följande:
    Nej för då kommer vi gå off topic. 
    Jag är ju trådskaparen och enligt mig skulle detta vidga perspektivet på min frågeställning 
Svar på tråden Varför uppdaterar vissa inte sina värderingar?