• Anonym (Snällt? Taskig?)

Taskig pojkvän

Min pojkvän trycker ner mig, och nu ikväll är ett exempel. Han klagade på att jag pratade för mycket först, när jag ville ha hans uppmärksamhet. La mig bredvid honom och försökte vara nära och han skrek ?men bort vad är det du inte fattar? blev så ledsen att jag gick ut till soffan. 

när jag läser detta så är det ganska sjukt, men finns såklart stunder då han är gullig. kommer aldrig hitta en kille med respekt och som verkligen vill vara med mig, även efter nästan 3 år. 

• Svar på tråden Taskig pojkvän
  • Anonym (Gisela)

Ni låter unga.. ?

Varför skulle du inte kunna hitta någon mer respektfull menar du?

Varför föste han bort dig? Hade du sagt/gjort något som gjorde honom arg, ledsen eller kränkt precis innan? 

• Anonym (Anna)

Det är så respektlöst. Terapi eller lämna! mitt ex höll på sådär. Slut sedan två år och jag har fortfarande inte återhämtat mig från allt elakt.

Anonym (Anna) skrev 2024-07-10 00:04:38 följande:

Det är så respektlöst. Terapi eller lämna! mitt ex höll på sådär. Slut sedan två år och jag har fortfarande inte återhämtat mig från allt elakt.

Jo tack, redan pratat med psykolog, min kille skiftar Ju i humöret men säger saker i stunden. har blivit helt personlighetsförändrad.

mitt i allt detta så kom det in en ny kille i mitt liv, som tog kontakt med mig först, men det låter för bra för att vara sant och jag vågar bara inte. 
  • Sceffli
    Anonym (Snällt? Taskig?) skrev 2024-07-09 23:16:58 följande:
    Taskig pojkvän

Min pojkvän trycker ner mig, och nu ikväll är ett exempel. Han klagade på att jag pratade för mycket först, när jag ville ha hans uppmärksamhet. La mig bredvid honom och försökte vara nära och han skrek ?men bort vad är det du inte fattar? blev så ledsen att jag gick ut till soffan. 

när jag läser detta så är det ganska sjukt, men finns såklart stunder då han är gullig. kommer aldrig hitta en kille med respekt och som verkligen vill vara med mig, även efter nästan 3 år. 

Oj vilken skum kille han låter som. Du måste säga ifrån kraftfullt tex " Du har inte den attityden mot mig", " Du har inte det tonfallet mot mig". " Nu gick du över gränsen". Så att han backar. Om du inte klarar det så är han nog inte killen för dig och du är inte tjejen för honom. Själv skulle jag nog inte vilja vara med någon som man måste gränssätta som ett barn men han behöver nog det. Annars kommer han bli omöjlig att vara med. 
  • Anonym (Inget att ha)

Han verkar sur och arg .Jag hade hellre velat vara ensam än någon som är så okänslig och otrevlig.Säg ifrån!

• Anonym (Fråga)

Om någon har hållit på och bråkat med en i 3 år så kan man känna att man inte är värd bättre. Vi människor är så påverkbara. Därför är det farligt att i längden vara med någon som trycker ner en.

Jag känner till ett par som varit ihop jättelänge och det ändrar sig aldrig. Hon kommer fortfarande med elaka kommentarer till honom. 

• Anonym (L)

Lösningen är att du tar en rejäl funderare över vad du vill ha ut av en relation, vilka värderingar som är viktiga för dig och vilken typ av människor du trivs med. Skriv gärna listor med egenskaper, värderingar och i vilka sammanhang du känner dig lycklig och mår bra. 

Sedan dejtar du utifrån det väldigt medvetet. Kvinnor har en tendens att lyssna för mycket på vad en man säger i stället för att notera hur han faktiskt beter sig mot en själv men även andra.

Ta ett steg tillbaka när du träffar en man och studera hur han framställer sig själv. Vilka historier berättar han om sig själv? Handlar de om hur han ställer upp för och uppskattar andra och kan han driva lite med sig själv -  mycket gott tecken. Handlar historierna om hur han briljerar, trycker till andra, läxar upp folk och hur mycket bättre han är än andra - spring!

Om du bara träffar män som är respektlösa och behandlar dig illa så finns svaret hos dig. Du behöver fundera över hur du reagerar i en relation och varför du innerst inne anser att du inte förtjänar bättre. Det är förstås inte ditt fel att andra behandlar dig illa men du måste ta ansvar för dig själv och ditt liv , annars kommer du att försätta sig i samma situation gång på gång. 

Om den andra mannen verkar för bra för att vara sann så ska du se upp med det. Alls kan snacka och vara charmigs men vad vet du om honom? Har han de egenskaper och värderingar du mår bra av?

Det tar tid att lära känna en annan person så ta det lugnt. Låt inte bekräftelsebehovet styra utan var medveten om både ditt och hans agerande. 

Anonym (L) skrev 2024-07-10 07:44:45 följande:

Lösningen är att du tar en rejäl funderare över vad du vill ha ut av en relation, vilka värderingar som är viktiga för dig och vilken typ av människor du trivs med. Skriv gärna listor med egenskaper, värderingar och i vilka sammanhang du känner dig lycklig och mår bra. 

Sedan dejtar du utifrån det väldigt medvetet. Kvinnor har en tendens att lyssna för mycket på vad en man säger i stället för att notera hur han faktiskt beter sig mot en själv men även andra.

Ta ett steg tillbaka när du träffar en man och studera hur han framställer sig själv. Vilka historier berättar han om sig själv? Handlar de om hur han ställer upp för och uppskattar andra och kan han driva lite med sig själv -  mycket gott tecken. Handlar historierna om hur han briljerar, trycker till andra, läxar upp folk och hur mycket bättre han är än andra - spring!

Om du bara träffar män som är respektlösa och behandlar dig illa så finns svaret hos dig. Du behöver fundera över hur du reagerar i en relation och varför du innerst inne anser att du inte förtjänar bättre. Det är förstås inte ditt fel att andra behandlar dig illa men du måste ta ansvar för dig själv och ditt liv , annars kommer du att försätta sig i samma situation gång på gång. 

Om den andra mannen verkar för bra för att vara sann så ska du se upp med det. Alls kan snacka och vara charmigs men vad vet du om honom? Har han de egenskaper och värderingar du mår bra av?

Det tar tid att lära känna en annan person så ta det lugnt. Låt inte bekräftelsebehovet styra utan var medveten om både ditt och hans agerande. 

Tack! En sak till då? det har varit mycket skit fram och tillbaka och hela jag är ju personlighetsförändrad. Han märker det genom att typ vara arg/pendla i humöret. iallafall så märker han att jag börjat säga emot vilket han inte tål. 

sen emellan kan han komma jätte glad och säga; ?vill du bo på hotell under helgen, vet du något bra? så säger jag förslag och blir jätte glad, då säger han ?fast måste jag betala allt?? Blev så himla ledsen, okej klart han inte ska betala allt men ens själva meningen att typ lura mig? 

(han gör mycket aktiviteter själv och köper prylar för flera tusen, jag har mått dåligt på senaste och det vet även han) 

På något sätt har han bra stunder men konceptet att bli lurad liksom, det blir ju lite som han fiskar en idé, jag blir jätte glad och sen så ändrar han och ställer in. Så fort jag är ensam kommer tankarna men när han är med mig så försöker jag ändå tänka bort det. 

• Anonym (Fråga)

Det är ett väldigt typiskt beteende hos män som förtrycker en kvinna. De pendlar mellan aggressivitet och vänlighet. Så att offret blir förvirrad. Hon tror att det är henne det är fel på och att om hon bara är "snäll" så kommer allt att bli bra.
    För han är ju så gullig mot henne ibland.

Läs vilken bok du vill om det här, det står överallt att just pendlandet mellan snäll/arg och anklagande är typiskt. Akta dig!

Svar på tråden Taskig pojkvän