• Anonym (Jacki)

Familjen vill inte att jag ska ha fler barn

Jag är en man(34 år), som är tillsammans med min tjej (29 år). Vi har varit tillsammans i 3,5 år.

Jag har två barn i ett tidigare förhållande, båda barnen går I skolan, sen några år tillbaka. 

Vår ekonomi är stabil och vi kan finansiera diverse aktiviteter och resor varje år.

Min tjej väntar nu barn och är gravid i vecka 12. Hon blev självklart jätteglad när det syntes på stickan, i och med att det är hennes första barn och vi båda har försökt tillsammans i snart över 1 år.

Nu till problemet: 

På senaste familjeträffen hade vi en diskussion om hur många barn varje familj bor skaffa. Mitt svar var att man får skaffa så många barn man klarar av att hantera tidsmässigt, känslomässigt och ekonomiskt.
    Min familj tyckte inte om denna idén och sa att två barn är gränsen. Vi har inte berättat för min familj att vi väntar förökning, då deras syn på att jag skaffar ännu ett barn är själviskt. De anser att vi inte kommer ha tid och pengar för ett barn till, och att mina tidigare barn blir uteslutna om vi skaffar en familjemedlem till. med andra ord borde vi vara nöjda med de barn vi har. 

Jag svarade ?självklart att vi är det men om vi skaffar ett barn till, så hoppas jag att min familj kommer älska det barnet lika mycket.?

Då började hela familjen brusa upp och tyckte vi var själviska och sa flertalet gånger att de hoppas verkligen inte att vi Har planer på fler barn nu.
    Min tjej blev väldigt ledsen och Har tagit rätt hårt på att vårt barn inte känns riktigt ?accepterat? av min familj. jag har lite skuldkänslor över att min familj reagerade på detta sättet och att jag tvingade fram ämnet på vår senaste familjeträff Vilket ledde till att vi inte haft någon kontakt med dem på 1 månad nu. 

Borde jag hanterat detta på ett annat sätt? Tacksam för svar

• Svar på tråden Familjen vill inte att jag ska ha fler barn
  • Anonym (Q)

Oj vad din familj kommer att skämmas när de förstår vad de har sagt medan kvinnan som bär på deras framtida barnbarn hörde det!!

Jag hade valt ut den person i din familj som är mest rationell och vettig och i enrum berättat hur läget ser ut, så att du kan få lite hjälp att få allt på rätt köl igen.

Grattis till graviditeten!

• Anonym (Jeez)

Vilken fullständigt gränslös familj du har. Sätt ner foten och sluta håll diskussion gällande era livsval med din familj som om de hade någon bestämmanderätt. 

• Anonym (Kimchi)

Men vilka knasbollar! Har antal barn förts på tal tidigare. Hur ser barnantalet ut i er familj. Verkar ju helt uppåt väggarna att ha sådana åsikter om antal. Bergis kön också. Du tar för givet att du har hand om de barn du redan har. Om inte så kanske det är orsaken till familjs tyckande. 

Jag tror och hoppas att de mjuknat vartefter graviditeten fortskrider. Hoppas allt går fint och att ni snart får välkomna en ny liten bebis. ❤️

• Anonym (Hm)

Vår första dotter var inte accepterad av min mans familj. Varför förstår vi fortfarande inte idag. Vi bröt kontakten med dom helt och hållet. redan vid hennes 1 års dag hade de upprepade gånger visat att hon inte var intressant att varken fira eller träffa. Dom träffade henne en gång När hon var 3 månader. Vi har fortfarande ingen kontakt med dom och många fler barn här i huset Som är älskade av så många andra. 

• Anonym (Verkar jätteknäppt)

de har väl inget att säga till om hur du väljer att leva ditt liv och hur många barn du skaffar. Speciellt inte om du klarar att försörja dom . 

jösses

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag skulle tolka det som att de antingen har något emot din flickvän, ert förhållande,  dig som pappa eller henne som styvmor och då även som blivande mamma till egna barn.

• Aliona

Jag hör vad du säger och tycker att ingen har att göra med hur många barn man skaffar (jag skulle över huvud taget aldrig förs upp ett sådant samtalsämne) men nu när du gjorde det så försöker jag förstå dem. Tycker de möjligtvis att du försummar dina nuvarande barn? Eller kan de vara rädda att dina nuvarande barn blir undanskuffade när det kommer en liten sladdis i kärnfamilj? 

• Anonym (B)
    Anonym (Jacki) skrev 2024-07-10 13:24:25 följande:
    Familjen vill inte att jag ska ha fler barn

Jag är en man(34 år), som är tillsammans med min tjej (29 år). Vi har varit tillsammans i 3,5 år.

Jag har två barn i ett tidigare förhållande, båda barnen går I skolan, sen några år tillbaka. 

Vår ekonomi är stabil och vi kan finansiera diverse aktiviteter och resor varje år.

Min tjej väntar nu barn och är gravid i vecka 12. Hon blev självklart jätteglad när det syntes på stickan, i och med att det är hennes första barn och vi båda har försökt tillsammans i snart över 1 år.

Nu till problemet: 

På senaste familjeträffen hade vi en diskussion om hur många barn varje familj bor skaffa. Mitt svar var att man får skaffa så många barn man klarar av att hantera tidsmässigt, känslomässigt och ekonomiskt.
    Min familj tyckte inte om denna idén och sa att två barn är gränsen. Vi har inte berättat för min familj att vi väntar förökning, då deras syn på att jag skaffar ännu ett barn är själviskt. De anser att vi inte kommer ha tid och pengar för ett barn till, och att mina tidigare barn blir uteslutna om vi skaffar en familjemedlem till. med andra ord borde vi vara nöjda med de barn vi har. 

Jag svarade ?självklart att vi är det men om vi skaffar ett barn till, så hoppas jag att min familj kommer älska det barnet lika mycket.?

Då började hela familjen brusa upp och tyckte vi var själviska och sa flertalet gånger att de hoppas verkligen inte att vi Har planer på fler barn nu.
    Min tjej blev väldigt ledsen och Har tagit rätt hårt på att vårt barn inte känns riktigt ?accepterat? av min familj. jag har lite skuldkänslor över att min familj reagerade på detta sättet och att jag tvingade fram ämnet på vår senaste familjeträff Vilket ledde till att vi inte haft någon kontakt med dem på 1 månad nu. 

Borde jag hanterat detta på ett annat sätt? Tacksam för svar

Varför tog du ens upp ämnet med din släkt? Du är en vuxen man och lever sitt eget liv precis som du vill!

Nu har du satt både din flickvän och ert kommande barn i en knivig sits. Du borde inte ha tagit upp det alls. 
  • Anonym (3,5)

Undrar hur gamla Ts barn är? Han är ju inte så gammal själv och var säkert inte singel speciellt länge efter att han och mamman gick isär om han och den nuvarande vart tillsammans i 3,5 år. 

En del familjer är ju väldigt känsliga ifall det går fort fram och om de barn som redan finns inte är så gamla än så kanske de hoppades på nåt klantigt sätt att Ts och den nya kunde vänta ett tag med barn.

Med barn som redan finns med i bild så är 3,5 år inte speciellt länge. Blev de dessutom ihop relativt snabbt efter separation från mamman så är det ju än värre. 

Svar på tråden Familjen vill inte att jag ska ha fler barn