• Anonym (Jessika)

Totalt utmattad av arbete på äldreboende

Hej! Har sommarvik på äldreboende. Ska börja annat jobb senare i höst så behövde något däremellan och fick chansen på detta. Jag tycker man stressar runt hela tiden och känner sig konstant otillräcklig. Verkar som många ordinarie inte heller trivs så bra, många klagar. Tycker egentligen om att arbeta med de äldre men stressen tar kål på mig. Är jag klen eller hur är det för er andra som jobbar med detta?

• Svar på tråden Totalt utmattad av arbete på äldreboende
  • Pixxel

Jag jobbar inte med detta men detta är väl vad typ alla säger som jobbar i branschen? Att dom inte orkar jobba heltid och allt för det är stressigt och slitet. Min mamma jobbar också med vård av folk och hon orkar bara jobba 70% på grund av detta.

• molly50

Jag har jobbat inom äldreomsorgen och jag förstår vad du menar.
    Jag stressade sönder mig och gick in i väggen och blev sjukskriven.
    Man kände sig alltid otillräcklig och hade aldrig den tid man önskade för varje brukare.
    Det kändes hemskt. Man mådde dåligt.
    Jag förstår att de har svårt att hitta vikarier.
    Innan alla nedskärningar så trivdes jag bra med jobbet.

• Anonym (Jessika)
    molly50 skrev 2024-07-10 22:15:15 följande:

Jag har jobbat inom äldreomsorgen och jag förstår vad du menar.
    Jag stressade sönder mig och gick in i väggen och blev sjukskriven.
    Man kände sig alltid otillräcklig och hade aldrig den tid man önskade för varje brukare.
    Det kändes hemskt. Man mådde dåligt.
    Jag förstår att de har svårt att hitta vikarier.
    Innan alla nedskärningar så trivdes jag bra med jobbet.

När kom nedskärningarna? Vad jobbar du med nu? Kan ju inte bara lämna arbetsplatsen i sticket när jag är bokad på mitt sommarvik men jag tycker verkligen villkoren är hemska. Något som tär extra på mig är att kollegor lätt blir griniga o irriterade (för att alla är stressade) svårt att ej ta saker personligt.
  • molly50
    Anonym (Jessika) skrev 2024-07-10 22:24:02 följande:
    När kom nedskärningarna? Vad jobbar du med nu? Kan ju inte bara lämna arbetsplatsen i sticket när jag är bokad på mitt sommarvik men jag tycker verkligen villkoren är hemska. Något som tär extra på mig är att kollegor lätt blir griniga o irriterade (för att alla är stressade) svårt att ej ta saker personligt.
    Nedskärningarna har pågått ett längre tag. Med mindre vårdplatser och personal.
    Jag är sjukskriven,som jag skrev.

Jag förstår det. Men ta det inte personligt.
    Många är utmattade av de här arbetsvillkoren.
    Ingen orkar hur mycket som helst.
    Om ni är fler vikarier på arbetsplatsen så skulle ni kunna gå till facket och ta upp det här.
    Kanske kan ni få någon hjälp där?
  • Anonym (Jessika)
    molly50 skrev 2024-07-10 22:33:08 följande:
    Nedskärningarna har pågått ett längre tag. Med mindre vårdplatser och personal.
    Jag är sjukskriven,som jag skrev.

Jag förstår det. Men ta det inte personligt.
    Många är utmattade av de här arbetsvillkoren.
    Ingen orkar hur mycket som helst.
    Om ni är fler vikarier på arbetsplatsen så skulle ni kunna gå till facket och ta upp det här.
    Kanske kan ni få någon hjälp där?
    De jag har pratat med säger att Kommunal är väldigt mesigt fackförbund. Många av vikarierna hoppas på fast tjänst också så de vill ej klaga uppåt. Kanske jag säger upp mig efter juli så försvinner jag ej i juli iallafall när de verkligen behöver. Börjar annat jobb sen i mitten på augusti. Stackars de gamla de är så goa; helt sjukt att man ej ger personal humana villkor.
  • molly50
    Anonym (Jessika) skrev 2024-07-10 23:05:08 följande:
    De jag har pratat med säger att Kommunal är väldigt mesigt fackförbund. Många av vikarierna hoppas på fast tjänst också så de vill ej klaga uppåt. Kanske jag säger upp mig efter juli så försvinner jag ej i juli iallafall när de verkligen behöver. Börjar annat jobb sen i mitten på augusti. Stackars de gamla de är så goa; helt sjukt att man ej ger personal humana villkor.
    Jag har förvisso fått hjälp av dem.
    Men har hört andra som inte har fått det.

Jag förstår det. men går man fler så är man ju inte ensam och de kan ju knappast klaga på att alla är besvärliga som klagar.

Ja,det är fruktansvärt.
    Och sen säger de att tredje part inte ska drabbas.
    Men det är ju så det blir i slutänden,ändå.
  • Dexter dot com

Jag sa upp mig från äldreomsorgen pga av stress, dåligt samvete och otillräckligheten för 6 år sedan och det har bara blivit ännu sämre säger mina fd kollegor. Det enda ni kan göra är att skriva avvikelser/tillbud så det syns att vården inte fungerar.

• Anonym (Jessika)
    Dexter dot com skrev 2024-07-11 05:30:52 följande:

Jag sa upp mig från äldreomsorgen pga av stress, dåligt samvete och otillräckligheten för 6 år sedan och det har bara blivit ännu sämre säger mina fd kollegor. Det enda ni kan göra är att skriva avvikelser/tillbud så det syns att vården inte fungerar.

Otillräcklighet ät ordet nr ett. Man kan jobba ett pass; vända ut och in på sig själv för att ge, ge och ge men ändå går man alltid hem med en känsla av att ej gjort ett fullgott jobb för man har ej hunnit allt man "ska" göra och alltid någon som gnäller. 
Svar på tråden Totalt utmattad av arbete på äldreboende