• Godochglad

Rekommenderad parterapi eller slöseri med tid, energi? Skiljas?

Det låter inte som en relation jag skulle vilja vara i. Det låter inte som att du mår bra av den heller. 

Själva poängen med en relation är att den ska få en att må bra, en partner ska vara just en partner, någon man kan lita på i alla väder, som aldrig avsiktligt skulle göra en illa, och som verkligen skulle anstränga sig för att lösa situationen om det hände av misstag.
    Jag har själv inga erfarenheter av parterapi, men har flera nära vänner som har. En sak som verkar gemensam för deras erfarenheter är att parterapeptens grundinställning ofta är att målet är att rädda relationen. Om relationen inte är bra för en blir ju det fel. Ibland är ju avslut det som krävs.
    Det låter inte i trådstarten som att din partner skulle vara särskilt mottaglig för terapi heller, mer typen som skjuter ifrån sig.
    Han ber dig hitta rätt typ av terapi för att sedan kunna hänvisa till dig om det inte funkar, trots att det troligen kommer att bero på honom.
    Om han verkligen insett problemet (det är ju ett stort problem att gång på gång såra sin partner, oavsett om det är med flit eller inte) så hade han börjat med att skaffa en samtalskontakt för sig själv, för att reda ut den del av problemet som ligger helt hos honom. Sen hade nog den terapeupten nog kunnat slussa vidare till parterapi. 
    Men jag tror som sagt inte på att du hittat parterapi åt er i nuläget. Det kommer inte funka och du behöver snarare reda ut hur du kan gå vidare utan honom och få det bra liv du förtjänar. 

Svar på tråden Rekommenderad parterapi eller slöseri med tid, energi? Skiljas?