Dimisi skrev 2024-08-02 01:07:55 följande:
Du verkar ha bestämt dig för att han inte är rätt man för dig. Gäller det även om han går med på att söka hjälp för sina psykiska problem?
Känner du att han ser er som ett VI och tar ansvar för dig och barnen när ni inte har någon konflikt och när han inte är i sitt kalla, defensiva tillstånd?
Om du vill fortsätta leva med honom behöver du lära dig att släppa fokus på honom när han är rädd och bråkig. Du är hans trygghet, men han får komma till dig när han är redo att släppa garden igen. Det kommer gå snabbare, tror jag, om han ser att du och barnen fortsätter ert trygga, kärleksfulla liv medan han gör sig omöjlig. Slösa inte din fantastiska förmåga att få honom att öppna sig innan han är redo. Det är då han säger de värsta sakerna till dig, som kommer ta lång tid att tvätta bort. Det låter som att han är villig att återställa tilliten och ta tillbaka vad han sagt och gjort efter en kall period. Det är nödvändigt att han gör det för att återställa balansen på kärlekskontot. Det är hans ansvar om han vill behålla din kärlek och omsorg. Men du kan hjälpa honom att skademinimera genom att ignorera honom till han vågar visa sig sårbar igen.
Om ni väljer en sådan strategi blir det nog lättare för dig att hålla dig till den om ni kommer överens om den. Det samtalet bör ni ha när han är i balans.
Jag tror jag har ett svar på det efter han eller vi gått igenom terapin för nu är vi i läget där han tycker att nu har han förstått och nästa gång ska han steppa upp och inte göra som han gjort alla andra år ihop. Jag känner jag behöver mer försäkran än så och att terapi är ett måste för jag vågar inte släppa min gard.
Jag förstår varför han blivit så här. Med den ena föräldern han vuxit upp med som gör att ingen annan i familjen vågar visa sig sårbar någonsin för gör man det kan och används det emot dem vid ett annat tillfälle. Den normala spärren som jag ser det som finns inte. Jag tycker inte man gör så som medmänniska och särskilt inte som förälder. Resultatet blir ju då att barnet kommer inte i fortsättningen våga vara sårbar med dig. Jag har aldrig haft en vuxen i mitt liv när jag växte upp som gjorde så mot mig. Vi höll oss till det konflikten handlade om. Där var inga personangrepp. Det var inte på det sättet.
Det jag sett är gemensamt i förälderns sätt och min mans är att när exempelvis vårt barn kommer till någon av dem för att säga vad hen i den stunden känner, tänker, så nonchaleras det med att de direkt ger avslag, de direkt säger vad tramsig du är, fast med andra ord, säger Äsch! Det är inget farligt! (översättning: Sluta larva dig!) och man märker i kroppsspråket de är besvärade, irriterade över det. Det första steget missas. För mig är det första steget att jag vill lyssna och förstå, tar det på allvar. Nästa är att vi pratar ut om det tillsammans hur vi ska göra med det här problemet och jag säger också mitt, som den vuxne, hur jag tänker. Många gånger har det här fungerat, barnet vågar göra det som innan var kändes som en omöjlighet. Blir mer och mer våglig, vågigare än jag trott var på kartan. Rusar sedan för att berätta för mig, i glädjeyra. Är stolt över sig själv "Jag gjorde det!": Vill berätta allt. Vill visa. Jag blir nästan lika glad (rörd) jag.
Jag har frågat honom varför han gör så där, vad vill han uppnå med det. Han säger att om han uttrycker att det är ingenting att vara rädd för tycker han barnet borde då känna trygghet. Jag har sagt att jag tycker du ignorerar, du nonchalerar när du gör så, jag ser i barnets ansiktsuttryck att det blir som att den möter en vägg, en vägg som också pushar barnet bakåt. Ser du inte att barnet är sårbart, att barnet vill och har ett behov att tala om någonting för dig? Du gör ju så att barnet bara känner sig ensamt, att den trycker ner de känslorna istället? Den får inte känna så. Det är fel. Du blir ju nästan arg för att barnet berättar. Jag är mer tack för du berättar det här för mig. Det är ju ändå ett förtroende jag får. Jag vill vårda det. Jag behåller det för mig själv.
På ett sätt förstår jag varför föräldrarna när han vuxit upp behövt ta beslut "klungvis" om barnaskaran oavsett någon barns tankar eller känslor om det. Jag har ändå haft ett privilegium att mina tankar och känslor som barn kom fram och togs väl emot. Det jag också sett och protesterat var när hans förälder skulle tala om för vårt barn att hur den tänkte och kände var fel och det som då gynnade farförälderns perspektiv var det rätta. Det var då jag inte kunde ta mer av den skiten och ingrep i den konversationen, sa åt föräldern att det finns fler perspektiv än ditt och ni två har inte varit i samma båt, mitt barn har rätt till sina egna känslor, tankar, perspektiv om det här. Jag förstod där och då hur själviskt den här föräldern uppfört sig mot min man. Det har varit att det är bara vad den föräldern känner, tycker som är det enda som får komma fram. Det enda tillåtna. Det ska gynna föräldern. Det är det viktigaste. Ett barn får inte känna eller uttrycka något annat som inte gynnar. Jag har sagt åt min man att har den största rätten att känna vad han känner, och det finns inget rätt eller fel i det. Ingen har rätten att säga till dig hur du ska känna. Det är ditt. Han håller med mig om att föräldern gjort så här alltid. Han säger han har inte tänkt på det innan, men att jag har fått honom att se på det med andra ögon.
Vad min man själv sett är att i kritiska stunder rusar barnen till mig, inte till honom. Det är han själv som sagt det då han fann det förvånande när det är han som är den store och starke av oss och kan skydda dem på det sättet. När speciellt en sådan situation uppstod, i paniken, och den sedan var över stod vi där - han utan någon - och jag med barnen. Jag hade inte rusat till honom jag heller.
Vet inte hur många gånger barnen sagt något till mig som varit sårbart för dem och de säger före och efter att jag får inte säga det till pappa. Stunder då de själva sagt att de vill jag ska berätta det för pappa, men att de inte vill vara i rummet då. Stunder när de vill sitta med och jag då berättar för pappa (så kan de sitta och nicka med). Stunder när jag fått dem att berätta för pappa själv vad som hänt och att det är okej. Jag har sagt åt han att hans sätt inte bara påverkar hans relation till mig, att han måste bli medveten om hur han är påverkar också relationen till hans barn. Jag vet om att han älskar våra barn precis lika mycket som jag gör och är precis lika engagerad på andra sätt i dem, men han möter dem inte i de sårbara stunderna, precis som han inte möter mig. Det blir att han inte är deras förstaval. I början blev han arg på mig när jag hade fått ett förtroende från en av barnen och inte berättat det för honom, "Hur länge har du vetat detta? Varför sa du inget till mig för?!". jag sa då att det kändes inte helt rätt för mig att vara tyst om det, men alternativet var att om barnet vetat om att jag skulle berätta det för dig så hade barnet aldrig berättat det för mig från första början. Nu fick jag barnet att gå med på att berätta det för honom också, att det var okej. Jag sa att om barnet inte ger någon av oss förtroendet, vem ger den det då till? Det kan vara en kompis som inte är bra, har vi riktig otur kan det sluta i katastrof.
Jag ska följa ditt råd.
Jag tycker det är oberäknig sida i honom när han ser sig själv som ett jag och när han ser oss som ett par och som familj, det är inte bara i kritiska stunder. Det är lite hur som, när det infallet är, men speciellt kan jag se det i det sociala där han inte behandlar, tar hand om mig, som jag honom är det tvärtom. Generellt sätt ser de honom som annorlunda än jag. Han ser mig som jordnära och varm och då märks det nog mer i sociala sammanhang att jag bryr mig om han. Jag glömmer inte bort han bara för vi ska vara sociala och jag vill att han ska veta han är mannen för mig och att jag är stolt över han. Jag vill signalera det till honom och då blir det att jag också signalerar det till andra. Det är mitt sätt att skydda oss på. Han bara ser det som att vi är två människor iväg på något och att det är hans jobb att vara social med alla andra den tiden. Jag sköter mig bra själv, tycker han. Jag har märkt att han får andras blickar och intresse på sig när han är så för de tar för givet att han är där själv eller att jag inte är viktig för han, vi blir inte sedda som ett par som de andra. När vi sedan lämnar eller de andra går blir han ett "vi". De andra får inte se det. Jag får inte känna av vårt "vi" när vi är med andra. Han säger han försöker tänka på det nu, men så i nästa stund känner jag det som att han är illojal mot mig som vill starta något, ett bråk av något slag, för han tycker något om någonting. Då ser han mig också som en fiende. Jag blir inte behandlad som andra kvinnor då blir i deras förhållande, vad jag kan se. Han bara ser det som att han tycker det, han tycker något. Det blir kallt. Han refererar till mig på ett kallt sätt. Jag är inte så mot honom och jag är aldrig så mot honom i sällskap av andra. Där känner jag mig avstängd när vi är bland andra. Jag är sårad över hans sätt. Det har hänt om och om igen i alla möjliga situationer. Han kan gå med i en klunga, eller gå och ta någon annan tjej i försvar. Han ser inte "vi" som "vi". Jag kan mycket väl bli hans fiende över något jag inte vet. Det känns inte bra. Jag vet aldrig. Jag vill ha en man som vet att behandla mig rätt i sällskap med andra. Hans sätt är ett turn-off för mig.
Det har alltid varit så att han varit fullt upptagen med sina känslor och dragit sig ifrån oss den tiden. Jag har alltid fått vara den som är kvar med barnen och måste gå på autopilot. Aldrig han erbjudit sig ta barnen så jag också kan få lov att ta hänsyn till mina känslor, hur jag mår, få lov att känna, få lov att krascha som han alltid gör. Fast det är mig han sårat så är det han som får allt utrymme och all medkänsla. Han har lovat nu att han ska erbjuda mig det med och ta barnen, vara kvar i hemmet, men jag vet också att han blir så förändrad så han har själv bett mig någon gång att jag måste vara den som tar barnen för han vill inte de ska se honom så där, han är rädd för att de ska bli oroliga, han ser mig som mer sammanhållen.
Han säger det här har varit hans sätt att försvara sig när han fått kritik, alltid, men så är det inte. Jag märker när hans förälder gett honom kritik att han inte reagerar defensivt på det sättet, på den skalan, med mig är det 100 gånger värre.
Ja, han försöker alltid lappa ihop det efteråt, ofta att han gör saker för mig, för oss. Fyller på, som du säger. Jag bara önskar hans tid varit kortare. När jag gjort fel mot honom tänker, känner jag det intensivt och söker upp honom kort tid efteråt, jag behöver inte många timmar eller dagar eller veckor. Jag har alltid haft tur där för han förlåter mig. Jag kan se han är arg, ledsen, uppe i det, och tycker han haft rätt när jag kommer till han, men han vill bli sams då, när jag sagt förlåt, så där är han bra, när jag kommer till han. Har aldrig varit att han då dragit ut på det, eller sagt nej, jag förlåter inte dig.
Terapi nästa.