Inlägg från: Anonym (Uppehållstillstånd?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppehållstillstånd?)

Hur länge får man stanna i Sverige?

Jag har en killkompis vars flickvän bor hos honom. Det är mycket skumt med den flickan, hon pratar bara engelska, jag tror hon är MYCKET yngre än vad hon påstår, och massa annat. Tonåring på rymmen är min teori. Alltså vissa har ju tur med åldrandet, men 25 men se ut som 15??Tror inte hon är registrerad nånstans och han försörjer henne. Går inte att ta upp det här med min killkompis för han är helt nedkärad.

Hur länge har man laglig rätt att bara bo här i Sverige oregistrerat? Bara flirta upp nån snubbe och sedan får man bo här Hur länge man vill bara man inte belastar samhället utan är försörjd genom snubben?

• Svar på tråden Hur länge får man stanna i Sverige?
    Anonym (J) skrev 2024-07-29 17:12:20 följande:

Är hon EU-medborgare kan hon stanna hur länge hon vill. Är hon medborgare utanför EU finns turistvisum som gäller i 90 dagar.

Servitriser gav mig ett flertal gånger barnmenyn (som var upp till 12 år) på restaurang bär jag var 25-26 år. Biljettkontrollant på tåg sa att jag köpt fel biljett för jag skulle ju ha barnbiljett och busschaufförer knappade in barnbiljetter utan att jag behövde säga något. Man kan absolut se väldigt ung ut.

Nej inte EU-medlem. Hör man av sig till migrationsverket eller polisen? Kan man göra det anonymt?

Hon är inte från hedersförtryck, hon är väldigt vit, rödhårig, blåögd och fräknig.

Anonym (ASF) skrev 2024-07-30 21:41:05 följande:
    Varför vill du anmäla henne?
    Jag mfl misstänker att hon har föräldrar som är oroliga för henne och hon har flytt från något (kanske något allvarligt som hon har gjort) Det går ingen nöd på henne med pojkvännen, tvärtom, men det är inte rätt. Kanske kontakta polisen i hennes hemland och se om någon med det signalementet är eftersökt?

Om det är så att hon flytt från en pappa som misshandlar henne, så betyder väl inte det att man bara kan flörta upp nån snubbe i ett annat land (under falsk ålder, 99% sannolikt falskt namn med) och flytta dit? "Hejdå jag har hittat en ny pappa nu". Sånt skall ju gå igenom polis, social services, utredas inte bara flys från? "Look at me, im Swedish now" som den där filmen med moderna pirater och Tom Hanks? Det är ju en tjej på kanske 16-17 max 20?

Jag är inte svartsjuk. Jag vill inte se min vän bli utnyttjad och hamna i problem bara. Han är en jättefin kille. Alltså han försörjer henne helt (är jag 99,9% säker på) och för han att bygga en framtid ihop med nån 16årig rödtott som rymt hemifrån, hoppat på ett flyg till ett annat land och sedan flyttat in?  

Svar på tråden Hur länge får man stanna i Sverige?