• Anonym (Nyfiken)

Varifrån kommer era semesterpengar?

En fråga jag inte direkt skulle ställa i fikarummet eller till vänner och bekanta men ofta funderar på.

Hur får ni pengar till semestern det vill säga resor.

Sparar, lånar, får från föräldrar. 

Själv sparar jag en summa varje månad. 

• Svar på tråden Varifrån kommer era semesterpengar?
  • Anonym (Frida)

Jag sparar ihop till mina semestrar, så klart! Att låna till semestern är fel på så många sätt!
    Oftast har jag tillräckligt på lönekontot, annars får jag föra tillbaka lite från sparkontot. Jag har inget speciellt semesterkonto. 

• Anonym (Korvspad)

Känns rätt självklart att det kommer från lönen..... Varför skulle man ta lån för en semester?? Och mina föräldrar, frid vare över deras minne, skulle aldrig ha gett mig en krona och det är precis som det ska vara.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Korvspad) skrev 2024-07-30 10:12:07 följande:

Känns rätt självklart att det kommer från lönen..... Varför skulle man ta lån för en semester?? Och mina föräldrar, frid vare över deras minne, skulle aldrig ha gett mig en krona och det är precis som det ska vara.

Min syster med familj får alltid en resa per år betald av svärföräldrar. Inte ovanligt vad jag tror men inget jag skulle ta emot. Möjligtvis om de vill bjuda barnbarnen men inte oss vuxna. 
  • Mrs Moneybags

Sparar och använder ibland pengar direkt från lönen och använder även pengar jag får tillbaka på skatten.

• Anonym (Flikka)

jobbar som hora, eller prostituerad är nog ett finare ord, det är mycket pengar, många frustrerade och uttråkade pappor som behöver sex ofta. och det blir höga summor!

• Anonym (Man)
    Anonym (Flikka) skrev 2024-07-30 10:43:50 följande:

jobbar som hora, eller prostituerad är nog ett finare ord, det är mycket pengar, många frustrerade och uttråkade pappor som behöver sex ofta. och det blir höga summor!

Du gör alltså som de flesta andra, arbetar ihop din semester. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Man) skrev 2024-07-30 09:55:38 följande:
    Ni gör alltså som nästan alla andra, ni använder er lön för att resa. Om den går via ett annat konto eller lönekontot är ju bara en praktiskt grej. 
    Ja, vi hade lika gärna kunnat spara en mindre och jämnstor summa året om och satt av till semestern på ett separat konto. Eller lånat pengarna, för den delen (så länge den effektiva räntan för lånet inte överstiger avkastningen på sparandet innebär det ingen förlust). Men nu ville ju TS veta var pengarna kommer från, och jag hade inget bättre för mig än att svara. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Korvspad) skrev 2024-07-30 10:12:07 följande:

Jag vet flera familjer där föräldrarna bjuder sina vuxna barn samt deras respektive (och barnbarn) på resa. Det kostar en del men är ett sätt att umgås. Att synka ihop allas viljor med att varje familj ska betala själv blir för komplicerat. Nu pratar vi inte om en resa på flera veckor, mer en långhelg i Palma eller så. Finns pengarna kan jag inte förstå problemet med upplägget.
  • Fjäril kär

Jag brukar oftast portionera ut utgifter som hör till semestern under årets gång. Då kommer jag oftast billigare undan och har stor koll på vad det kostar och vet att det är betalt.  

Det enda jag brukar spara till är själva hotellet om jag ska bo på sånt. Jag bokar med gratis avbokning och betalar på plats på hotellet.  Några hundra kronor i månaden sparas och känns inte betungande. 

På så.sätt har jag lättare koll på budgeten till fickpengar och mat och oftast behövs inga större sparkapital utan kan klara mig på nån tusenlapp från sparkonto och resten på lönen.

Lever för övrigt på sjukpension så min inkomst är låg och semestern är för mig och tonåringen som än så länge bor hemma.

• Anonym (Man)
    Anonym (F) skrev 2024-07-30 12:25:53 följande:
    Jag vet flera familjer där föräldrarna bjuder sina vuxna barn samt deras respektive (och barnbarn) på resa. Det kostar en del men är ett sätt att umgås. Att synka ihop allas viljor med att varje familj ska betala själv blir för komplicerat. Nu pratar vi inte om en resa på flera veckor, mer en långhelg i Palma eller så. Finns pengarna kan jag inte förstå problemet med upplägget.
    Håller med, tycker inte heller det är konstigt att föräldrarna bjuder barn och eventuella barnbarn på semester. Pengar ska användas och vad är bättre än att njuta av livet tillsammans med nära och kära, om man har ekonomin till det. Är inte konstigare än att barnen får låna sommarstugan gratis några veckor på semestern. 
  • SmulanFnulan

Vi sätter över månatligen (i samband med lön) till ett resesparkonto. Ungefär 5% av våra totala inkomster aktuell månad (oftast runt 7k eller 8k).

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mimmi)

Vi brukar inte åka på jättedyra semestrar, har husbil och åker kring Europa, nu i somras var vi i Italien. Finansierar all bensin mm på våra vanliga löner.

För några år sen var vi på Kanarieöarna , kostade ca 60t med boende och flyg, sen tillkom det såklart andra saker. Då hade vi sparat i ett halvår ungefär.

• Anonym (M)

I regel så gör vi inte dyrare saker på semestern än vi gör hemma en vanlig månad, vi gör det bara någon annanstans så i 9 fall av 10 så är det de vanliga fickpengarna som bekostar semestern. Skulle vi mot förmodan göra en dyrare resa så tar vi pengar från vår bostadsbuffert (vi sätter in ett överskott varje månad , baserat på kostnad för 7% ränta på bolånen och där finns alltid minst 100 kkr).

• Studentpappa

Reser vi inom Sverige tar vi det oftast löpande, typ fjällresa, Gotland osv. Man bokar boende och betalar det någon månad innan resan, liftkort köps på plats osv. 

Dyrare resor får planeras lite mer. Svärfar har betalat ett gäng resor tidigare då vi rest med dom, han är tät och vill dela med sig så det är väl inget konstigt med det.

Ride it like you stole it
  • Anonym (semester?)

Semester? Vad är det för någe? Måste va nåt som di däringa tossiga medelklassen pysslar me...

• Anonym (T)

Sparar varje månad under året till sommarsemestern. Något år har jag tagit pengar från ett förskottsarv jag har på sparkonto och fonder när det varit mycket andra utgifter (renovering) som gjort att jag inte kunnat spara. 

Svar på tråden Varifrån kommer era semesterpengar?