Inlägg från: Anonym (Robban112) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-30 13:09:01 följande:

Oj, vad är det för city där det är så billigt? Jag bor i en trea (förvisso nybyggd men ändå) i Västerbottens inland och den kostar 11.

sthlms innerstad. Finns massor av äldre byggnader som har lågt reglerade hyror där. Med marknadshyror hade den ju kostat 50-60k i månaden såklart. Helt sjukt att en sådan våning kostar mindre än en 2a o Barkarby. Men så blir det när staten prisreglerar

• Anonym (Robban112)

Med kontakter kan man kliva rakt förbi alla som suttit 40 år i kö. Helt lagligt

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-30 13:14:42 följande:

Undrar också vilken stad det gäller. Där husen är så dyra men city så billigt. 

Det handlar ju om ni skulle trivas i stan. Men varför inte testa, går ni till hyres kan ni ju lätt köpa hus om ni ångrar er.

kryllar av urbilliga Hr i Sthlms innerstad. Men du måste ha kontakter eller 30+ års kötid för dem
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-30 13:25:59 följande:
    Nja, det låter inte troligt. En privat hyresvärd bjuder inte på det. 

En bekant har nu denna lägenhet men behöver den inte längre. Vi tar en HR i någon håla utan kötid. Sen gör vi ett byte oss emellan. 

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Natalia) skrev 2024-07-30 13:28:19 följande:
    Är det en privat hyresvärd som inte har någon kö har du ju inte klivit förbi nån. Menar du däremot bokstavligen att du har gått före personer som har stått i Stockholms bostadskö i 40 år och fått en lägenhet som normalt skulle gått till nån av dom är det ju inte speciellt lagligt.. luktar lite troll här.  
    Vad är olagligt med att byta en lgh i Sthlm mot en i typ Märsta?
  • Anonym (Robban112)
    Occam skrev 2024-07-30 13:38:17 följande:

Det går utmärkt att ha barn i stan - det är lite mer jobb att få ut dem när de är små (man kan inte bara slänga ut dem på tomten utan måste gå till parken) - men å andra sidan är det ofta mycket närmare till förskola och skola. Och, när de är större kan de bli rörligare själva utan att behöva skjutsas överallt. 

exakt. Där vi bor finns inget (som i 99% av alla villaområde) vad vi än ska göra är det bil bil bil. I stan finns allt på gångavstånd. Vi har kortare väg till härliga badstränder i stan än i vår villa.

Sen, hur många dagar per år är härliga varma så man vill hänga på sin tomt? I Juli tar vi alltid 5 veckors semester på annan ort. På helgerna är vi i skärgården.

visst är det trevligt att slippa grannar, att vara tyst och allt det där. Sen är det ju mer space. Men då tenderar man bara att samla ihop massa grejer man inte behöver på det spacet.

Om vi bortser från börsen räknar jag med att vi sparar runt 400k per år i ren boendekostnad (inklusive underhåll på villan) Det är 33k i månaden skattade pengar. Dn villa och tomt kostar en jäkla massa pengar att underhålla. 

Varför väljer någon villa när man har 5-6 miljoner bundet i den? 

jag förstår de som behöver låna 85% och får hävstång på det?

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-30 13:42:48 följande:
    Fast ni ska ju inte byta?
    Jag signar en billig hr utan kötid och byter med min bekante som direkt därefter säger upp den
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Jane) skrev 2024-07-30 13:44:15 följande:
    Så denne hyresvärd har lediga lägenheter utan kötid som ni kan hyra?
    Finns gott om lgh ute i hålor utan kötid
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Eh) skrev 2024-07-30 13:40:20 följande:

Det känns lite konstigt att du ens behöver fråga en så självklar sak. Flytta!!

Jag kanske missat något? Hela Sthlm är fullt av folk som bor i villor i förorten värda 10 msek med bara någon miljon i lån. Varför stannar de kvar? 

Även om de ikte hittar en lika billig HR så sparar de enorma pengar på att flytta

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?