• Kvinna7

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Definitivt tagit hyresrätten! Guldläge!
    Att kunna leva njutningsfullt och inte gneta samt få mer tid över till annat när pendlingen går bort så yes. Ni har ju landställe i skärgården om ni vill ner på marken och känna gräs under fötterna. Go for it!

• Kvinna7
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 16:03:52 följande:
    Är det inte något fantastiskt med villa i förorten jag missar?

möjligheten för barnen att satsa på en idrott när de är äldre tex?
    Vad skulle ni missa? Finns idrottsföreningar i stan också. Personligen skulle jag aldrig ha bott i stan när mina barn var små. Gillade att "vara på marken". Lätt att ta sig ut. Barnen sprang in och ut hos varandra i området. Det var tryggt och bil fritt. Men som du beskriver, ni trivs inte 100 plus har fått tag på en lägenhet där ni vill bo. Den ger er mer ekonomisk frihet. Samt att ni har ert hus i skärgården. Vad tror du själv du, din fru och era barn skulle sakna? I vilken stadsdel ligger lägenheten? Sånt spelar ju också in.
  • Kvinna7
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 17:50:53 följande:
    Hade exakt din bild av villalivet innan flytt. Sådär växte jag själv upp.

Dock, i Sthlms bättre förorters villaområden sitter det vääldigt mycket pensionärer. Vi har typ 1 barnfamilj i de närmsta 10 husen. Har vänner med exakt samma problem.

Det är tryggt och bilfritt där vi bor också.

Barnfamiljer får man i radhus (där vi inte vill bo) dller nybyggnadsområden (där vi heller inte vill bo för de ligger nästan alltid off) 
    Njae håller inte riktigt med där. Bor i ett bättre område norr om Stockholm. Ett av de välbärgade. Mkt barnfamiljer här då det är tryggt och fridfullt. Bra skolor. Många stadsbor söker sig hit. 
  • Kvinna7

En blandning av äldre villor, nyare, nya och både nya och äldre radhus. En hel del bostadsrätter, men knappt några hyres dock.

• Kvinna7
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 18:43:21 följande:
    Fristående villa med +900 kvm tomt? ej nybyggt? Ok har flera vänner i liknande områden och alla har mest pensionärer runt sig
    Finns både och här. Skrev just det. 
    Finns stora hus med stora tomter. Stora hus med mindre tomter. Mindre hus med stora tomter (ofta blivande pensionärer som ruvar på tomten och säljer av sedan. Så lever de gott resten av livet.
Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?