• Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (hyreshöjning) skrev 2024-07-31 10:17:15 följande:

Kan ej citera.

Måste ni bo så stort då?

Men om det är kravet, så flytta. Nackdelen med hyresrätt är dock att sådana där skeva grannar med hang-ups oftare finns i hyresrättsföreningar än bostadsrättsföreningar.

100 kvm är minimum med 2 barn för oss
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (hyreshöjning) skrev 2024-07-31 10:20:19 följande:

Bo i närförort istället? Tex denna: www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-liljeholmen-arstaberg-stockholms-kommun-arstaskogs-vag-10-21347011

Nu har ju du namedroppat norrförorter mest, så gissar att du har mest anknytning där. Men söder om stan finns det billigare och stora lgh.

Hela poängen är isf att flytta in till stan där allt, ink jobb, finns på gångavstånd. 

Mybyggen har dessutom nästan alltid kass ekonomi i föreningen. Den du länkar tex med mkt hög avgift

• FruFarfalle

Jag skulle nog välja hyresrätten med tanke på att den har terrasser och ni har ett lantställe. 

• Anonym (hyreshöjning)

Låter som du bestämt dig. Kör!

• Anonym (Sotarn)

Tycker det är en no-brainer! Flytta till stan och trygga er ekonomi. 

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Sotarn) skrev 2024-07-31 15:45:34 följande:

Tycker det är en no-brainer! Flytta till stan och trygga er ekonomi. 

Är det inte något fantastiskt med villa i förorten jag missar?

möjligheten för barnen att satsa på en idrott när de är äldre tex?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 16:03:52 följande:

Såklart att du missar saker. Lägenheter är instängda och jag skulle aldrig palla bullret, människorna och smutsen i innerstan. Men vi är alla olika.
  • Kvinna7
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 16:03:52 följande:

Vad skulle ni missa? Finns idrottsföreningar i stan också. Personligen skulle jag aldrig ha bott i stan när mina barn var små. Gillade att "vara på marken". Lätt att ta sig ut. Barnen sprang in och ut hos varandra i området. Det var tryggt och bil fritt. Men som du beskriver, ni trivs inte 100 plus har fått tag på en lägenhet där ni vill bo. Den ger er mer ekonomisk frihet. Samt att ni har ert hus i skärgården. Vad tror du själv du, din fru och era barn skulle sakna? I vilken stadsdel ligger lägenheten? Sånt spelar ju också in.
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-31 17:11:23 följande:
    Såklart att du missar saker. Lägenheter är instängda och jag skulle aldrig palla bullret, människorna och smutsen i innerstan. Men vi är alla olika.
    Oljud är inga problem öht. Störde oss aldrig på det sist vi bodde i stan.

det jag är skraj för är att ha människor vägg i vägg. Men folk i rörelse är bara härligt. där vi bor i villa nu ser man inte en käft. Alla trycker i sina hus eller kör bil. Deppigt
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-31 17:34:07 följande:
    Oljud är inga problem öht. Störde oss aldrig på det sist vi bodde i stan.

det jag är skraj för är att ha människor vägg i vägg. Men folk i rörelse är bara härligt. där vi bor i villa nu ser man inte en käft. Alla trycker i sina hus eller kör bil. Deppigt
    Inte deppigt. Det är härligt Solig
Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?