• Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-01 19:42:12 följande:

Det är ju inte folk på FL du behöver övertyga om att det är smart att sälja kåken och flytta. Vill ni det så bara gör det. 

En passat för 100-150k tar frun mellan punkt a&b utan att kosta 8k/mån. Vi köpte en Audi för 270k för 4,5 år sedan, den har tappat ca 100k i värde. Man klarar sig utan problem med mindre bilar också trots två barn. Du leasar en ID4 för 5300:-/mån nu tex, eller ID7 för 5995:- så slipper du betala hög skatt och bensin.

Hade jag fått loss 5msek på att flytta utan att behöva skatta bort en stor del hade jag antagligen gjort det. Det är mycket pengar. Men jag hade aldrig någonsin bosatt mig centralt i sthlm, det hade dödat mig långsamt. Men så är vi ju alla olika.

För under 150k får du en Passat som är typ 10 år gammal och gått 15k mil. Jag är inne på mitt 3e ägande av en sådan typ av bil. INGEN har fungerat särskilt felfritt utan det är saker som pajar HELA tiden. 

Nuvarande är en bil i liknande storlek av bra märke som gått 8k mil och är drygt 10 år. På 1,5 år har jag lagt 25k i enkom reparationer. Startmotorn pajade, batteriet var dåligt, värmefläkten dog. Inget går på försäkring på en så gammal bil. Allt på vintern givetvis med en desperat fruga som ska till jobb och FS.

För att inte tala om alla morgnar I vintras som började med 30 minuters snöröjning 06.00. 

Ska vi ha privat bil i framtiden blir det aldrig mer något gammalt skrälle.

NEJ en Id4 kostar inte bara 5400 kr att leasa, För du kör väl inte oförsäkrad och utan vinterdäck? Med vinterdäck blir det 6000 kr. Försäkring 1500 kr.

Alltså är du uppe i 7500kr per månad och det är UTAN el. Med el blir det MER än 8k i månaden med 2000-3000 mil per år

• Anonym (Bella)

?Hur hade du resonerat om ni också haft hus i skärgården? (Och tjänstebil med samma upplägg som jag?)?

?det funkar inte att citera från mobilen.

Jag vet inte vad du själv tänker skulle vara problem med det, eftersom du ställer frågan?

Ni borde väl få mer tid att vara där om ni inte också har en villa&trädgård som ni måste sköta om. Så gillar ni stället är det väl bara att behålla det.

Och om du behöver bilen i tjänsten och/eller ni ser att det är en förmån som gagnar familjen så är det väl bara att behålla den också. Om inte så kan det ju vara värt att se om du istället kan förhandla dig till andra löneförmåner som du/ni har mer nytta och glädje av.

• Studentpappa
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-02 07:51:08 följande:

För under 150k får du en Passat som är typ 10 år gammal och gått 15k mil. Jag är inne på mitt 3e ägande av en sådan typ av bil. INGEN har fungerat särskilt felfritt utan det är saker som pajar HELA tiden. 

Nuvarande är en bil i liknande storlek av bra märke som gått 8k mil och är drygt 10 år. På 1,5 år har jag lagt 25k i enkom reparationer. Startmotorn pajade, batteriet var dåligt, värmefläkten dog. Inget går på försäkring på en så gammal bil. Allt på vintern givetvis med en desperat fruga som ska till jobb och FS.

För att inte tala om alla morgnar I vintras som började med 30 minuters snöröjning 06.00. 

Ska vi ha privat bil i framtiden blir det aldrig mer något gammalt skrälle.

NEJ en Id4 kostar inte bara 5400 kr att leasa, För du kör väl inte oförsäkrad och utan vinterdäck? Med vinterdäck blir det 6000 kr. Försäkring 1500 kr.

Alltså är du uppe i 7500kr per månad och det är UTAN el. Med el blir det MER än 8k i månaden med 2000-3000 mil per år

Du låter rätt överdriven på det mesta och ser mest problem. De flesta kan äga äldre bilar utan att de går sönder varje år, jag har haft körkort sen 2000 och har haft ett haveri som kostat 16 000:- att laga. Sen har bilarna rullat på. Försäkringen kostar 250:-/mån för mig på en ID4 sist jag kollade. V-däck skulle jag köpa själv inte hyra, enkelt att hitta på blocket om inte annat om man vill anstränga sig lite. 

Kan du inte tänka dig ett annat ägande av bil så visst då hamnar du på de pengarna. Men vi ligger inte där med vår Q3. 

Ja vintern var hård i år, jag hade dock inga problem att köra till jobbet trots att vi bor rätt mycket längre norrut. Det ska mycket till för att man inte ska kunna skotta efter jobbet. 

Sälj och flytta till lägenhet, det låter enklast.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 08:32:51 följande:
    Du låter rätt överdriven på det mesta och ser mest problem. De flesta kan äga äldre bilar utan att de går sönder varje år, jag har haft körkort sen 2000 och har haft ett haveri som kostat 16 000:- att laga. Sen har bilarna rullat på. Försäkringen kostar 250:-/mån för mig på en ID4 sist jag kollade. V-däck skulle jag köpa själv inte hyra, enkelt att hitta på blocket om inte annat om man vill anstränga sig lite. 

Kan du inte tänka dig ett annat ägande av bil så visst då hamnar du på de pengarna. Men vi ligger inte där med vår Q3. 

Ja vintern var hård i år, jag hade dock inga problem att köra till jobbet trots att vi bor rätt mycket längre norrut. Det ska mycket till för att man inte ska kunna skotta efter jobbet. 

Sälj och flytta till lägenhet, det låter enklast.

Oftast snöade det på natten så det var bara att skotta på morgonen.

Då har jag haft extrem otur med alla mina 3 bilar. Om du nu hela tiden köpt 10 år gamla bilar som rullat 15k mil varje gång så har du haft helt sanslös tur. Men jag tror nog du köpt betydligt dyrare bilar än så.

Du sparar inte många kronor på att köpa och sälja vinterdäck själv. Även om du gör det är det ett jäkla jobb att hålla på och det har vi ju inte tid med. Saker ska bara funka utan en massa jobb för att livet med två heltidsjobb och småbarn ska funka. 

250 kr låter galet lite för försäkring. helförsäkring, 3000, mil per år och kanske 2k i självrisk kostar inte i närheten av det.

https://www.carla.se/magasinet/kopguide/forsakring-av-elbil

• Studentpappa
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-02 08:43:04 följande:

Oftast snöade det på natten så det var bara att skotta på morgonen.

Då har jag haft extrem otur med alla mina 3 bilar. Om du nu hela tiden köpt 10 år gamla bilar som rullat 15k mil varje gång så har du haft helt sanslös tur. Men jag tror nog du köpt betydligt dyrare bilar än så.

Du sparar inte många kronor på att köpa och sälja vinterdäck själv. Även om du gör det är det ett jäkla jobb att hålla på och det har vi ju inte tid med. Saker ska bara funka utan en massa jobb för att livet med två heltidsjobb och småbarn ska funka. 

250 kr låter galet lite för försäkring. helförsäkring, 3000, mil per år och kanske 2k i självrisk kostar inte i närheten av det.

https://www.carla.se/magasinet/kopguide/forsakring-av-elbil

Vi har såklart haft många olika, som ung åkte jag billiga bilar som många andra. Och en 2017 Audi är väl inte direkt heller ett lyxåk som vi åker idag.

Försäkring på en leasad ID4 kostar mig 315:-/mån på 2000 mil. Mer går inte att kolla på hemsidan. 

Det tar inte många minuter att kolla blocket, det kan jag göra samtidigt jag sitter på muggen..

Men jag förstår inte om du är så anti hus så bara sälj det? Ni får väl en kanonlösning med HR och stuga?
  • Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 08:58:36 följande:
    Vi har såklart haft många olika, som ung åkte jag billiga bilar som många andra. Och en 2017 Audi är väl inte direkt heller ett lyxåk som vi åker idag.

Försäkring på en leasad ID4 kostar mig 315:-/mån på 2000 mil. Mer går inte att kolla på hemsidan. 

Det tar inte många minuter att kolla blocket, det kan jag göra samtidigt jag sitter på muggen..

Men jag förstår inte om du är så anti hus så bara sälj det? Ni får väl en kanonlösning med HR och stuga?
    Allt pekar på att vi gör det.

Är nog inne på WV hemsida precis som du. Jag får 513kr per månad i försäkring men oklart om det är hel/halv och misstänker mkt hög självrisk.

När jag nu lagt in vinterdäck, försäkring och 2000 mil blir priser som jag sa inte i närheten av 5300 kr utan 7145 kr.

Eftersom vi sannolikt kommer köra mer än 2000 mil så skulle det nog landa runt 8k per mån UTAN kostnad för el. Skulle väl nosa på 10k i månaden allt som allt för en ID4.
  • Anonym (...)

Jag har så svårt med att TS nitiskt räknar på en bils värdeminskning men samtidigt är totalt negligerande till att pengar in i en HR aldrig kommer tillbaka och därmed är en än större ?värdeminskning?. 

TS kör dessutom en tio år gammal bil i dagsläget men räknar ändå att den kostar 8000 kr i månaden som om den var en dyr leasingbil? Fattar ingenting alls faktiskt. 

TS säger dessutom ena stunden att det är slask nästan hela vintern med plusgrader och i nästa stund skottar han fram en snötäckt bil trettio min varje morgon.

Oavsett så är TS resistent till annat än att flytta med familjen till HR i nån halvskum deal med en bekant. Lycka till TS! 

• Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-08-02 09:27:41 följande:

Jag har så svårt med att TS nitiskt räknar på en bils värdeminskning men samtidigt är totalt negligerande till att pengar in i en HR aldrig kommer tillbaka och därmed är en än större ?värdeminskning?. 

TS kör dessutom en tio år gammal bil i dagsläget men räknar ändå att den kostar 8000 kr i månaden som om den var en dyr leasingbil? Fattar ingenting alls faktiskt. 

TS säger dessutom ena stunden att det är slask nästan hela vintern med plusgrader och i nästa stund skottar han fram en snötäckt bil trettio min varje morgon.

Oavsett så är TS resistent till annat än att flytta med familjen till HR i nån halvskum deal med en bekant. Lycka till TS! 

Självklart är pengar in i en hr (12k i månaden) något man inte får tillbaka. MEN för att bibehålla det reala värdet på huset krävs underhåll och det skulle jag uppskatta till 50-100k per år. Sen är en stor del av villakostnaden ren drift. Över 4k i mån som inte kommer tillbaka. Räntebetalningar kommer heller tillbaka. 

Min 10 år gamla bil kostar följande;
    däckbyten 1k
    skatt 4k
    Värdeminskning 15k
    besiktning 0,5k
    Service och rep 20k
    försäkring 10k
    drivmedel 35k (2500 mil, 0,7l per mil, 20kr per lit)

85k per pr totalt. 7k per månad.

visst jag sparar kanske 2k-3k i mån mot en Id4 ny leasing. Men priset är att skrothögen ska repareras när man minst anar det.

Värdeminskning måste givetvis ta med såvida inte pappa köper ny bil åt en regelbunde.

• Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-08-02 09:27:41 följande:

Jag definerar plusgrader som slask. Mao det kan ligga 30cm slaskig snö men ändå vara slask. De fina vinterdagarna utan slask med mycket snö är i regel väldigt få i Sthlm.

Ärligt talat så hade jag övervägt även BR i stan. Ser liksom inte fördelarna med villa. Vissa av uppsidorna vi trodde var viktiga (space) bryr vi oss inte så mycket om som vi trodde. Vi har nu 150 kvm och ett stort rum som vi inte ens vet vad vi ska göra av. Två badrum är skönt men absolut inte superviktigt. Jag har gym och dusch på jobbet 200m från lägenheten där jag ändå vill träna varje morgon och duscha. 

Visst är det skönt att ha tomt. Men barnen är inte där speciellt ofta om det inte är trevligt väder. Vilket inte är så jäkla ofta i Sverige tyvärr. Speciellt inte då vi åker bort alla semestrar isf eller är på landstället så fort vi får chansen.

vi tänkte också att det skulle vara härligt då vi kom lite närmre vissa bekanta (ej gångavstånd) så vi kunde umgås mer. Men all extra tid huset kräver gör att vi nu umgås MINDRE med folk än tidigare.

Summa summarum. Om man vill ha tid till att leva och inte älskar att spendera sin fritid på att spika och åka bil känns hus korkat (utom möjligtvis om det är typ nybyggt)

• Studentpappa
    Anonym (Robban112) skrev 2024-08-02 09:13:02 följande:
    Allt pekar på att vi gör det.

Är nog inne på WV hemsida precis som du. Jag får 513kr per månad i försäkring men oklart om det är hel/halv och misstänker mkt hög självrisk.

När jag nu lagt in vinterdäck, försäkring och 2000 mil blir priser som jag sa inte i närheten av 5300 kr utan 7145 kr.

Eftersom vi sannolikt kommer köra mer än 2000 mil så skulle det nog landa runt 8k per mån UTAN kostnad för el. Skulle väl nosa på 10k i månaden allt som allt för en ID4.
    Ja privatleasing är ofta en dålig affär om man kör långt. Men så mycket som ni tankar för skulle jag hellre åka elbil, den behöver ju inte vara ny. Men säljer ni kåken slipper ni ju det. 

Jämfört med vår ena bil Q3
    däckbyten 1k
    0:-
    skatt 4k
    2k
    Värdeminskning 15k
    20k
    besiktning 0,5k
    0,5k
    Service och rep 20k
    6k
    försäkring 10k
    5k
    drivmedel 35k (2500 mil, 0,7l per mil, 20kr per lit)
    Vi kör mycket mindre med dieselbilen ca 600-700mil.

Vi har hyrt en elbil nu också för 3k/mån, drift är i princip gratis 2kWh/mil högt räknat. Så era 35k i diesel blir ju 5-6k med elbil.

Hus kräver ju arbete, och gillar man inte det utan hyr in för allt blir det väldigt dyrt givetvis. Så det låter nog som lägenhet passar er bättre.
Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?