• Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

• Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
  • Anonym (monetär)

Du har lite samma problem som "Kenta111" i en annan tråd - hur man ska maximera den ekonomiska vinsten på boendet. Hävstång och allt.

Tror man det är vettigt med barn i stan och vill man ha grannar vägg i vägg och under och ovanför en och är pengarna så viktiga ...

... ja, då flyttar du väl då.

• Anonym (Robban112)
    Lönnsirap skrev 2024-07-31 09:27:00 följande:

Personligen tycker jag det är en fråga om personlighet, och förstår inte riktigt hur man inte kan se att det väldigt mycket är en fråga om vad man tycker är viktigt.

Världen kryllar ju av val och det är fullständigt rimligt att sälja ett hus och flytta till en hyresrätt OM rätt hyresrätt finns tillgänglig.

Det som däremot INTE är rimligt är att glömma bort de upplevelser som gjorde att man valde flytta dit man flyttade. Och att flytta också far sina kostnader på andra sätt.

Jag tycker det låter som att TS dagdrömmer om allt möjligt och då är flytten inte lösningen, utan att hantera det man har. Men har han och familjen gjort att misstag ÄR det förstås rimligt att ändra på detta.

Jag ser helheten. Det finns inget heligt för mig när det gäller boende. Jag har inget ?här ska jag bo tills jag dör? tänk som många andra verkar ha. 

För att jag ska känna mig komfortabel med att tänka så så måste boendet vara totalt magnifikt. När vi börjar prata om en bostad i Sthlm skulle det nog kosta runt 25 msek för att jag genuint ska känna så. Annars är det helt ok eller inte ok.

Vi har svårt att få ihop livet i villa. Det finns inget alls i närområdet och vi gillar inte att vara totalt bilberoende och ha två bilar. Att hämta/lämna är ett helsike när vi bor här. Livet vore nog fan så mkt lättare om vi bodde i innerstan som förr

• Kvinna7

Definitivt tagit hyresrätten! Guldläge!
    Att kunna leva njutningsfullt och inte gneta samt få mer tid över till annat när pendlingen går bort så yes. Ni har ju landställe i skärgården om ni vill ner på marken och känna gräs under fötterna. Go for it!

• Anonym (hyreshöjning)
    Anonym (Robban112) skrev 2024-07-30 13:04:58 följande:
    Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Sitter för närvarande på en villa värd cirka 10 msek. Lån är 5 msek. Vi har ok ekonomi men verkligen inget överflöd.

Visst vi trivs men det är inget drömboende. Vi är inte oävna för att flytta in till City där vi jobbar och slipp all pendling. 

Har nu fått erbjudande om en Hyresrätt i City. 120 kvm. dubbla stora terasser, härlig utsikt, bra renoverat och härlig innergård med lekplats åt barnen. 12k i månaden. mitt i city

Inte nog med att vi får mycket lägre boendekostnad. Vi kan dessutom sälja den ena bilen och lägga in 5 msek på börsen. Med normal avkastning trillar det då in runt 400k per år, eller 33k per månad efter skatt.

Vi har också ett landställe i skärgården som vi kan åka till året om och njuta. 

Helt plötsligt skulle vi ha råd med ALLT vi vill. Julresan till Mauritius i 3 veckor och allt annat vi kan tänka oss.

barnen är 3 och 5 år. 

Hur skulle ni gjort i detta läge?

Bara ni är säkra på att hyran inte höjs framgent.

Hade nog hellre köpt en lgh i stan om jag var er.
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (hyreshöjning) skrev 2024-07-31 09:52:50 följande:
    Bara ni är säkra på att hyran inte höjs framgent.

Hade nog hellre köpt en lgh i stan om jag var er.

en lägenhet i Vasastan på minst 100 kvm som vi behöver går loss på 12-13 msek så då får vi ett mkt dyrare boende än idag. Vi måste då börja amortera. Det skulle öka våra kostnader med 25-30k i månaden. Mkt tveksamt att vi ens får ett lån på 8 msek

• Anonym (Ui)

Jag hade definitivt flyttat! Men så föredrar jag ju stad också, skulle aldrig bo på vischan. 

• Lönnsirap

Utifrån att du frågar, och att ni ännu inte bestämt er, förutsätter jag att det finns ytterligare en medlem i familjen som har andra tankar/idéer!

Så du får väl lyssna till den personens behov och ideer.

Bara för att du är redo att åter flytta in till stan, med närhet till allt, så betyder det ju inte att en flytt är det rimligaste. 

• Anonym (hyreshöjning)

Kan ej citera.

Måste ni bo så stort då?

Men om det är kravet, så flytta. Nackdelen med hyresrätt är dock att sådana där skeva grannar med hang-ups oftare finns i hyresrättsföreningar än bostadsrättsföreningar.

• Anonym (hyreshöjning)

....fast där kan iofs skolorna va sämre

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?