Inlägg från: Anonym (Helt slut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helt slut)

Jag är helt slut,vad gör man?

Behöver riktiga råd nu, sarkasm och elaka ord undanbedes verkligen å det bestämdaste.

Jag är helt körd i botten. Har två barn under 3 som är extremt intensiva varelser. Den äldre sparkas och slåss en hel del och jag vet inte hur jag ska bemöta det,jag är en rätt mild person annars och går aldrig i konfrontation, och har bara,mött barnet med lugn. Det yngre barnet är extremt mammigt.

Ovanpå det har jag ett tryggt jobb men väldigt ensamt efter pandemin när arbetsplatsen blev helt på distans så jag jobbar hemma utan kollegor mer än på Teams.

Maken är föräldraledig, och tar ansvar för barn och hem, men sen barnen kom har jag försvunnit ur hans värld. Har inte fått en kram på ett år utan att be om en. När jag är ledsen går han iväg för att han inte "vet hur han ska trösta" 

Ovanpå detta har jag dels åldrande föräldrar som behöver min hjälp mer och mer och som är sorgsna att bli äldre, så jag får bara höra om allt jobbigt med

deras liv 
    Har också ett syskon som konstant lägger sina problem i mitt knä, eller inte har tid att hjälpa till så jag får vara extra stöd där och får ingen avlastning med mina föräldrar.

Känner mig dränerad. Totalt. Och jag vet inte hur man tar sig ur det. Allt är bara en mängd personer som vill ha hjälp, behöver stöd, och lägger sina sorger på mig, och själv har jag ingen att gå till. 

Ser inte hur jag ska orka.

Hur hade ni gjort, behöver hjälp att tänka.

• Svar på tråden Jag är helt slut,vad gör man?
  • Anonym (Helt slut)

Jo, jag försöker väl bara hitta ett sätt att göra det på.

Mina föräldrar är i den åldern att om jag helt prioriterar bort dem så är det en risk att jag faktiskt inte har mer tid med dem heller sen. Det är en sorg jag bär, att jag skulle vilja skapa positiva minnen men det mkt bara blir problem nu. 

Mitt syskon tror jag har en förståelse, där har jag bara en oro i magen eftersom hen haft det väldigt motigt några år med väldigt mkt som gått fel (dumpad, boendet fick skador, en extremt osund arbetsmiljö som brutit ned personen, och djur som var personens enda nära familj förutom mig och föräldrarna som fick avlivas oväntat). Så även om jag inte har ett ansvar känner jag ju såklart starkt för hen. Att se sitt syskon må dåligt är kämpigt.

Men givetvis är min prioritet mina barn, jag lägger all kärlek och tis jag bara kan ge på dem, vilket också sliter lite då de också är intensiva som individer och det är mkt mkt trots och utbrott, som jag tar, varje dag.

Så ja, hur sjutton prioriterar jag mig själv, hur hittar jag ork själv? Utan närhet av någon vuxen. Utan någon som frågar hur det är, hur jag har det när jag är rödgråten av överbelastning.

• Anonym (Helt slut)

Tusen tack. Just nu går jag runt med en total känsla av att inte räcka till för någon alls i min omgivning samtidigt som jag bortprioriterar mig själv totalt för att kunna finnas där. Köpte lite nya kläder andra hand efter graviditeterna som helt förändrat kroppen, för att få känna mig lite fin när jag ser mig själv i en spegel, och skämdes för att jag la pengarna på mig själv. (Min man förstod inte varför jag skulle köpa nytt, jag har ju kläder, sen att absolut inget passar efter två barn förstod han inte, heller inte känslan av det).

Jag tror det mycket är att jag känner mig så brutalt ensam. Vill inte bli en förälder som lägger sina sorger på barnen att hantera så för dem försöker jag alltid vara den förälder som är där och leker, lagar mat, stöttar och kramar. Som finns där när de har alla känslor utan att döma dem och kramar dem när det skrikits och slagits klart. 

Men jag är så, så trött. Och så utan någon som frågar hur jag mår och som bryr sig om svaret.

• Anonym (Helt slut)

Jag har pratat med min man. Flera gånger. Jag orkar inte det igen, det känns som jag bara gnäller och ber om omtanke, och det känns så förnedrande ärligt talat efter att ha gjort det flera gånger.

Jag ger honom kramar, säger hur fin jag tycker han är, att jag tycker han är snygg. Fixar frukost när jag gör åt barnen. Skickar sms med små kärleksord. Ger honom en smekning över ryggen när jag passerar. Tar fina foton på honom med barnen. Fick be honom att ta på mig, resultatet var några snabbt tagna bilder där jag ser trött ut, tagna i en vinkel som var otroligt osmickrande och där man inte såg barnets ansikte. Sa att det inte blev så kul att spara som minnen från semestern och fick en suck till svar att han ju tog när jag bad honom.

Det här är så annorlunda från innan barnen kom, när han berättade att jag var fin, att han var stolt över mig, att han gillade att se på mig, att han kunde hålla om mig när vi gick ute.

Men säger jag det så låter jag som en kravmaskin som bara vill prioriteras till slut. Och det är jag inte. Så nu har jag slutat orka och gråter på toaletten, typ. Jag vet inte vad mer jag kan göra just nu där.

Att jobba utanför hemmet har jag tänkt på, saken är mest att vi inte har några bra såna platser som inte kostar så mkt. Vi har ett kontor jag åker till ibland men det är ingen annan där, så då får jag lägga tid åt att åka kollektivtrafik 1,5-2 h per dag för att sitta ensam i princip. Har tänkt på att byta jobb men härdat ut just då jobbet jag har är tryggt och pengar är viktiga att få in 

Jag känner ju att jag bara låter som jag klagar och det är nog mycket för att jag är så vansinnigt, vansinnigt trött. Är resignerad att livet är såhär nu har det börjat kännas som. 

• Anonym (Helt slut)

Vaknat igen med ren ångest nu . Vet inte vad man gör.

• Anonym (Helt slut)

Tack så mycket som svarat så fint och omsorgsfullt, du vet inte hur tacksam jag är till dig, Anonym(Styrkekram). 

Jag älskar min man och vill kämpa på, men det känns bara just nu något så enastående ensammet. Den känslan har jag inte haft i livet innan och det är lite skrämmande. Jag inser ju också att mkt förstärks av den totala trötthet jag är i, men att se vänner få kramar av sina män, att höra och se hur andra kvinnor får något stöd av sina män, och känna att jag är så solo. Det är tufft. Och att då ur det läget gräva ännu djupare för att stötta föräldrar och syskon har tagit de resurser jag hade.

Men jag uppskattar verkligen dina ord så mkt, de ger mig g något att hålla i.

• Anonym (Helt slut)

Att jag vaknar är då minsta barnet sover dåligt och jag alltid sovit extremt lätt, hela livet.

Ska ta till mig att ta fler små pauser. Kanske gå längre med vagnen när barnet somnat ist för att gå hem och fixa något inne. Tränade mer innan barnen kom och saknar det.

• Anonym (Helt slut)
    sextontassar skrev 2024-07-31 13:45:16 följande:

Kära TS,

det känns i magen att läsa din berättelse. Jag vill bara ringa på med två flygbiljetter i näven och resolut skicka iväg er på en minisemester.

Önskar det fanns en "småbarnsakuten" dit man kunde ringa, så de kom och avlasrade.

Men du... du låter ju så stark! Orken är slut, men du söker lösningar! Hatten av!

Jag tror också att ni är helt slut och behöver akut ett avbrott, som ni inte kan få. Är det praktiskt möjligt att skicka iväg varandra? Hemmet verkar ha blivit en plats för stress, inte för avkoppling. Du har möjlighet att ta dig till kontoret, så jag föreslår att du gör det en gång i veckan. Restiden kan du använda till närvaroövningar, lyssna på en lugnande röst - för mig fungerar Titti Holmer. På din kontorsdag skulle du kunna jobba kortare dag och ta ett träningspass också. Hade det bara gått att övernatta någonstans också...

Med din jävlaranamma som skiner igenom, tror jag att du har bra kontakt med vad du behöver, så på dessa dagar skulle du kunna syssla med sådant.

Din man skulle smaka på samma - en dag helt borta ur sammanhanget. 

Jag vet att det låter sjukt att bli lämnad ensam i helvetet, men det kan fungera när man får avbrott. En del kan ladda upp när de får en god natts sömn någon annanstans.

Jag tror också att din man får syn på dig om han bara kan få näsan över vattenytan.

Du är underbar som försöker! Sno åt dig nu lite egna ögonblick så du kan tå om dig, och då ser du fler möjligheter! 

Stor styrkekram till er!

Tack. Jo, jag ska nog åka in en gång i veckan även om jag kommer sitta helt solo där utan kollegor, men för att kanske ta bussresan åt att läsa en bok med. Det har bara känts så otroligt poänglöst att åka och sitta solo med hörlurar på liksom. Vi är flera grupper som delar kontor men jag känner ingen av de jag inte jobbat närmre med och under min föräldraledighet slutade också flera av de jag ändå pratat med. Men ja, det kanske är ett ombyte ändå att bara se folk på bussen om inte annat.

Jag söker lösningar för att jag måste. Jag har två små barn vars uppväxt hänger på mig (och sin pappa), det måste lösas. Det har bara blivit en väldigt tuff sits när mycket hände samtidigt som tog energi. 

Tack för dina snälla ord. 
  • Anonym (Helt slut)

Anonym s: ja, jag tror nog min man är trött med. Jag saknar bara det vi hade innan barnen med. Det låter så hemskt i text, och det är ju inte att jag på något vis skulle vilja byta bort barnen. Men jag saknar att kunna sitta en kväll och bara vara i soffan vi två, prata om hur dagen varit, se en film.  Båda barnen har sovit rätt oroligt, och nr två sover extremt oroligt, vaknar ofta och rör sig och försöker klättra ur sängen. Det blir inte så avslappnat att gå från rummet då. Vi har aldrig kunnat få avlastning från familj så vi har inte haft en enda sån kväll sen barnen kom.

• Anonym (Helt slut)

På semestern blir det ju ännu mer intensivt av allt. Barn som är mammiga, inget barn på förskola någon h alls. 

• Anonym (Helt slut)
    Tow2Mater skrev 2024-08-02 00:08:48 följande:
    Då pappan är föräldraledig - och han tar ansvar för barn och hem - och om barnen är mammiga borde du ju inte vara hemma och jobba utan åka in till jobbet och jobba.  På rasterna kan du där ringa personliga samtal du behover och kolla upp saker du måste ta hand om - utan mammiga barn. Du kanske tror du sparar restid, men det blir ju ingen nytta gjord om du bara spenderar den tiden hemma med mammiga barn istället for att pappan tar hand om dem.
    Har du läst tråden?
  • Anonym (Helt slut)

Till Tow2mater, om du läst tråden hade du sett att jag avstått jobbresor då det varit helt ödsligt att sitta på kontoret och det förlängt mina arbetsdagar för liksom inget mer jobb. Blir ju inte mkt raster eller fika på ett kontor där jag saknar kollegor, utan sitter själv vid en dator i ett bås liksom.

Det är jobbigt hemma men jag är inte kär nog i just jobbet att tycka att det är kul heller att sitta där och stirra in i en skärm ensam. Det är inget som höjt mina dagar om vi säger så. (Att jag borde byta jobb är det inget tvivel om, men jag är rädd om att ha en inkomst)

• Anonym (Helt slut)

Aflak, om du läst tråden skulle du sett vad jag gör för mannen.

• Anonym (Helt slut)
    Anonym (Aflak) skrev 2024-08-03 05:53:37 följande:
    Jösses så du klagar, inget verkar tydligen vara bra. Skit i kollegor, du jobbar ju för att utföra ett jobb och få lön. Skit i om du inte får skvallra på rasterna. Personligen skulle jag tycka det vore asskönt att få jobba helt mol allena eftersom jag avskyr de flesta människor och jag vill inte heller höra deras gagg om deras tråkiga liv. Nej, sätt mig på en öde ö långt bort från civilisationen, se till så jag har uppkoppling och en laptop och jag jobbar som bäst. Eftersom jag även avskyr hetta och sol så sätt mig på en öde ö nära nordpolen eller liknande. Jag skulle tex vara en utmärkt kandidat för sydpolsforskning. Ju kallare desto bättre. Is och kyla representerar mitt inre. 

Jaja, fortsätt du att hitta saker att klaga på. Om några år får du börja med botox för när man aldrig är nöjd så påverkar det utseendet och skapar rynkor. 
    Åk du till din öde ö. Tror ingen skulle sakna dig, din empatilöse individ.

Lämna iaf gärna min tråd som en början. Hejdå.
  • Anonym (Helt slut)

Sunflower, vårt yngsta barn är för litet för förskolan.

Att bli sjukskriven skulle för mig blir en väldigt stress, dels för att vår inkomst då skulle gå ned rejält, dels för att jag redan varit borta från jobb länge iom FL. Men att känna att vi måste ta av sparpengar skulle ge mig en jättestress.

• Anonym (Helt slut)

Familjesus, alltså vi FÅR INTE ha barnet där än för regelverket. Så släpp den.

• Anonym (Helt slut)

Nej, hemtjänst är inte aktuellt. Och de har det knapert så att köpa in hjälp är en utopi. Det är en sak som är kämpig, de pratar ofta om hur jobbigt det är med pengar. De har jobbat hela sina liv men mamma hade ingen hög utbildning och har kämpat i låglöneyrke och pappa med utbildning jobbade i om ett yrke som inte ger hög lön. Så pensionerna blir inte så höga. De är dock duktiga att vända på pengar och hitta lösningar, och kämpar med att odla hemma för att sätta lite guldkant på maten. (De har hus, men att flytta till mindre skulle bli en förlust för dem pga priser på den typen av boende idag, galet nog). 

Men det de behöver hjälp med är dels det sociala, att ha någon att prata med, sen försöker jag hjälpa dem med lite tyngre saker i trädgården och sticka åt dem lite extra ibland det jag kan utan att det blir för mkt så de vägrar ta emot det. 

Svar på tråden Jag är helt slut,vad gör man?