Hur vanligt är det att man växer ifrån varandra?
Jag tycker att både att behålla vänner från barndomen och att hitta nya i nya sammanhang är tämligen vanligt. Och dessutom verkar det ju också vara så att vissa typer av händelser, såsom en utbildning, en klassresa och att få barn också gör att man i den processen kommer närmare vissa och längre bort från andra.
Det kostar på att prioritera vänskap, man har ju inte obegränsat med tid, så det faller sig tämligen naturligt att vänner som man inte längre har kul med, eller kan relatera till glider bort. Och antingen så finns det något alldeles speciellt där, som får en att fortsätta vara vänner, eller så glider man naturligt isär.
Åt samma håll, fast tvärtom blir det med vänner som man själv i tyckte var "lite tråkiga", men där barn/make/vardagen underlättar till max. Då blir det naturligt eftersom hela familjerna blir nöjda, alla har kul och man samlar på sig trevliga dagar ihop.
Själv samlar jag på mig någon enstaka vän ifrån de flesta faser av livet. Och håller sporadiskt kontakt med dem när vi inte längre umgås naturligt i vardagen.
Och bjuder in, och tackar ja till sådan vänskap som funkar i stunden.