• Liniss

Prata med mamma om min flickvän

Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:08:12 följande:
    Ja du L, som en vuxen människa så får man nog hitta tryggheten i sig själv. Man är ju inget barn längre som behöver en snuttefilt.
    Öh, va? Så du menar att det inte är normalt att prata om problem med nära och kära för att man behöver hitta tryggheten i sig själv? Konstigaste jag har hört. Att kunna stå på egna ben är viktigt, och att vara trygg i sig själv, men det har ju ingenting och göra med det faktum att de flesta människor är i behov av nära sociala relationer, och däri ingår vänner och familj som man anförtror sig till. 
  • Liniss

Ts, du ska inte förstöra din relation till din mamma för en tjej som du endast har varit med i ett halvår. Du känner knappt henne. Hon är inte din fru som du har barn med. Måste du välja så ska du givetvis välja att vara lojal mot din mamma. Din flickvän har ingen som helst rätt att bestämma vem du får eller inte får prata med. Du är inte hennes valp.

Din flickvän verkar svartsjuk och vill nog sära på dig och din mamma för att hon känner ett behov av att komma först. Du ska självklart inte bry dig om att hon inte uppskattar att du och mamma pratar om henne (så länge ni inte säger elaka saker om henne), hon gör givetvis exakt samma sak själv,
    med vänner och/eller familj. Tro inte något annat. 

• Liniss
    Anonym (Demp) skrev 2024-07-31 22:40:57 följande:
    Det här är inte ett triangeldrama. Ts slår split mellan flickvännen och svärföräldern. Varför skulle flickvännen vilja ha en relation med svärmodern i framtiden om hon känner sig utanför? De kanske flyttar ihop, bildar familj och så kommer avståndet mellan dom alltid att finnas där. Ts skjuter sig själv i foten.
    Då får han väl göra slut med flickvännen då, om det inte funkar mellan dem. Problem solved. Mamma gör man knappast slut med, såvida det inte hänt något väldigt allvarligt. Skulle de nu, mot förmodan, flytta ihop och bilda familj så är det deras problem hur de ska lösa konflikten, men flickvännen kommer ju inte bli av med ts mamma så hon är nog så illa tvungen att acceptera att mamman finns med i bilden då.

Ts skulle naturligtvis aldrig ha berättat för flickvännen att han och mamman brukar prata om henne. Totalidiotiskt. Men men, gjort är gjort. Han ska däremot inte sluta prata om relationsproblem med sin mamma bara för att flickvännen beordrar honom att göra det, hon pratar garanterat om honom också.
  • Liniss
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 22:56:59 följande:
    Nä, mamma gör han knappast slut med. Men det kan bli ett ensamt liv för TS om han inte klarar att klippa nagelsträngen.
    Så om man är nära sin mamma och pratar med sin mamma om olika problem så innebär det att man inte har klippt navelsträngen? Den definitionen delar då inte jag iaf. 
  • Liniss
    Anonym (Väx upp) skrev 2024-07-31 23:08:20 följande:
    Ja om ditt förhållande med din mamma när du är 30 ser ut som när du var 20, 18 och 16 då har du verkligen inte växt upp. Nån skillnad måste det vara mellan att vara en pojke och en man. Ska du prata av dig gör det med en psykolog inte någon som inte har objektiva åsikter om vare sig dig eller din partner. 
    Nu är ts inte 30, men ok. Nja, själv skulle jag inte vilja betala en massa pengar för att gå till en psykolog. Bara för att du själv kanske har en taskig relation till din mamma och inte kan prata med henne om olika saker så innebär det inte att andra inte ska kunna göra det, förstår du. 
  • Liniss
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 23:08:02 följande:
    TS kallar sig för mammas pojke. Vad tror du själv? Har han klippt navelsträngen?
    Jaså, du kan uttala dig om det? Om det är så att ts bor med
    mamma, spenderar all tid med henne, aldrig är med vänner, alltid diskuterar igenom varje beslut med mamma och aldrig kommer älska någon annan mer än mamma så ja, då kanske det betyder att han inte har klippt navelsträngen. Men nu tvivlar jag på att det är så. Men att man är nära sin mamma och pratar med mamma om jobbiga saker är knappast synonymt med att man inte har klippt navelsträngen. Väldigt många är nära sina föräldrar och pratar med dem om olika saker. Skulle hellre ha en nära relation till mina föräldrar än en dålig sådan. 
  • Liniss
    Anonym (Tänk till) skrev 2024-07-31 23:12:02 följande:
    Eh jo. Du skrev ju att "flickvännen GARANTERAT gör samma sak". Va fan vet du om det?

Väx upp. Om du inte kan ha ett förhållande utan att springa till mamma är du inte mogen att ha ett förhållande.
    Jag skriver utifrån vad jag tror, precis som du själv gör gällande att ts inte ska ha klippt navelsträngen. Haha.

Mina föräldrar försvinner inte bara för att jag är i ett förhållande. De kommer alltid vara mina föräldrar och jag kommer alltid älska dem. En partner som säger vad jag får och inte får göra skulle jag naturligtvis lämna direkt, så gråt. 
  • Liniss
    Anonym (Demp) skrev 2024-07-31 23:07:19 följande:
    Ska han göra slut med flickvännen för att han skapat en konflikt mellan dom? Varför ens skapa en konflikt från första början?
    Jag antar att han inte vill göra slut med mamma så då lär det ju bli flickvännen, ja. Funkar det inte så funkar det inte.
Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän