Inlägg från: Anonym (Tänk till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tänk till)

Prata med mamma om min flickvän

Anonym (Haha) skrev 2024-07-31 21:11:08 följande:

Finns ju ingenting värre än mammas pojkar. Hoppas hon hittar en riktig man. 

Håller med. Min första riktiga pojkvän var mammas pojke och det fick mig att göra slut till sist. Då var han19 år.  Med en vuxen mammas pojke hade jag gjort slut direkt.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 21:29:24 följande:
    Brukar låta så när det handlar om svartsjuka kvinnor som är rädd att mannen älskar mamma mer.

Det är dock betydligt vanligare med mammas flickor. Har aldrig förstått mig på folk som klagar på mammas pojkar. Det är ju betydligt vanligare att det är kvinnor som är närmare sina mammor, tar hand om dem, hjälper dem, pratar med dem i telefon och umgås med dem. Men då är det helt okej..?
    Du likställer att hjälpa sin mamma med att prata med sin mamma om flickvännen för att man behöver mammas trygghet?
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-07-31 21:52:09 följande:
    Intressant! Varför?

För att jag tycker är oerhört gränslöst. Sedan tycker jag att om man är vuxen nog att ha ett seriöst förhållande, så ska man inte behöva söka trygghet hos mamma.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 22:04:30 följande:
    Vem ska man söka trygghet hos? Hos sin partner som man endast har känt i ett halvår? Det är knappast något seriöst. En partner kan inte och ska inte vara hela ens värld.
    Ja du L, som en vuxen människa så får man nog hitta tryggheten i sig själv. Man är ju inget barn längre som behöver en snuttefilt.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 22:12:57 följande:
    Vilken värdering lägger du i ordet trygghet?
    Pratar du själv inte med dina föräldrar om problem..? Eller med vänner? Du pratar inte med någon förutom dig själv? För om du gör det så gör du ju precis samma sak, alltså söker trygghet hos andra. Eller du kanske är en stenhård tuffing som inte behöver någon annan än dig själv?
    Självklart pratar jag med människor. Men jag pratar inte om min man eller vårt förhållande med varken mamma, pappa eller vänner. Som jag skrev ovan är det ett gränslöst beteende. Jag är ingen "stenhård tuffing" men jag sitter inte sladdrar om min man till andra. Ska jag sitta och klaga på att han är dålig på att kommunicera ibland och lämnade en skitrand i toan i måndags, och sedan ska han sitta med dem vid nästa släktmiddag? Är det schysst? Skapar det en bra grund för deras relation till varandra?
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 22:26:12 följande:
    Ok, så om du och din man har problem i förhållandet så pratar du inte med någon annan om det? Och om det finns saker du stör dig på med din man så berättar du inte det för någon alls? Väldigt ovanligt, må jag säga. Är själv kvinna och har aldrig varit med om det. Man behöver inte sitta och vara elak eller säga taskiga saker om sin partner, det är ju givetvis inte bra, men att prata om eventuella problem med nära och kära är fullt normalt och otroligt vanligt. Vissa saker behöver man prata med någon annan än partnern om, för att få input och andras syn på saken. Nu vet vi inte ens vad det är ts har sagt.
    Inte ett dugg ovanligt. Och nej, jag pratar inte om honom på det sättet med folk som han också träffar och umgås med. Ska jag sitta på lördagen och berätta om problem och sedan på söndag ska vi alla äta söndagsmiddag tillsammans. Nej, inte en chans. Jag respekterar min man för mycket för att göra det. Förstår verkligen TS flickvän.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 22:40:35 följande:
    Handlar inte om att visa respekt för sin man eller kvinna, det handlar om att alla har ett behov av att prata om problem,
    så även relationsproblem. Då brukar det bli nära och kära man vänder sig till, vem annars..? Kan ju inte direkt prata med brevbäraren. Du verkar ha ställt in dig på att det handlar om att man ska smutskasta partnern och säga elaka saker, men det handlar ju mer om att man lyfter problem och det tänker jag att man kan göra på ett respektfullt sätt. Det kanske handlar om att jag frågar min bästa vän om råd, eller att jag frågar vad hon tycker om min partners beteende gällande ett specifikt ämne. Det handlar om att få råd och utbyta tankar, inte snacka skit. 

Ja du, du får väl förstå ts flickvän bäst du vill, men hon gör garanterat samma sak själv.
    Fast nu gör du dig bara dum. Vem har påstått att han ska prata med brevbäraren? Han kan väl prata med någon som hon inte måste umgås med.

Att uttala sig om vad flickvännen gör är ju också dumt. Varken du eller jag vet vad flickvännen gör. Du behöver inte utge dig för att veta vad andra gör, bara för att du själv gör på ett visst sätt.

Och jo, det handlar om respekt.
  • Anonym (Tänk till)
    Liniss skrev 2024-07-31 22:46:14 följande:
    Då får han väl göra slut med flickvännen då, om det inte funkar mellan dem. Problem solved. Mamma gör man knappast slut med, såvida det inte hänt något väldigt allvarligt. Skulle de nu, mot förmodan, flytta ihop och bilda familj så är det deras problem hur de ska lösa konflikten, men flickvännen kommer ju inte bli av med ts mamma så hon är nog så illa tvungen att acceptera att mamman finns med i bilden då.

Ts skulle naturligtvis aldrig ha berättat för flickvännen att han och mamman brukar prata om henne. Totalidiotiskt. Men men, gjort är gjort. Han ska däremot inte sluta prata om relationsproblem med sin mamma bara för att flickvännen beordrar honom att göra det, hon pratar garanterat om honom också.
    Nä, mamma gör han knappast slut med. Men det kan bli ett ensamt liv för TS om han inte klarar att klippa nagelsträngen.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (Trams) skrev 2024-07-31 23:00:19 följande:
    Det är något vi alla gör, alltså pratar om andra. Så även om partnern och relationsproblem.
    Så lustigt att alla som förespråkar att TS gör rätt även påstår att minsann ALLA gör så. Vet du vad, tala för dig själv. Håller helt med Core. Det är ett smutsigt beteende det ni håller på med.
  • Anonym (Tänk till)
    Liniss skrev 2024-07-31 23:04:41 följande:
    Så om man är nära sin mamma och pratar med sin mamma om olika problem så innebär det att man inte har klippt navelsträngen? Den definitionen delar då inte jag iaf. 
    TS kallar sig för mammas pojke. Vad tror du själv? Har han klippt navelsträngen?
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (L) skrev 2024-07-31 23:09:02 följande:

Man pratar väl ändå med den man kan prata med..? Det är långt ifrån alla man faktiskt kan prata om sådant med. Ts måste själv välja vem han känner att han kan anförtro sig till. Alltså, vad tror du att de pratar om egentligen? Du verkar ha ställt in dig på värsta tänkbara. Detaljer om deras sexliv, eller? Så om man har problem med att partnern snarkar så får man inte prata om det med sin mamma eller vänner som partnern kan träffa? Men herregud, gråt. 

Jag har aldrig någonsin påstått att jag vet vad någon annan gör, du får nog läsa ordentligt nu, men risken finns att hon själv gör samma sak. Det är då i alla fall inte ovanligt. 

Eh jo. Du skrev ju att "flickvännen GARANTERAT gör samma sak". Va fan vet du om det?

Väx upp. Om du inte kan ha ett förhållande utan att springa till mamma är du inte mogen att ha ett förhållande.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-07-31 20:13:31 följande:
    Prata med mamma om min flickvän

Jag har alltid varit mammas pojke och pratat med henne om jobbiga saker, även i vuxen ålder, vilket har fått mig att må bättre. Jag vet att mamma inte skulle sprida vidare det vi pratar om.

Sedan jag fick en flickvän för ett halvår sedan har jag och mamma pratat om henne också, bland annat om hur hon är och om problem i relationen. När jag råkade berätta detta för min flickvän blev hon skitsur och krävde att jag ska sluta med det. Jag och flickvännen har inte diskuterat saken vidare, men jag tycker att hon har blivit mer negativt inställd till mamma. Min tolkning är att hon uppfattar samtalen med mamma som någon slags känslomässig otrohet.

Jag tycker att min flickväns reaktion är orimlig och att det inte är konstigare att jag pratar om henne med mamma än att hon (förmodligen) pratar om mig med sina väninnor. Men jag har å andra sidan ingen tidigare erfarenhet av förhållanden och vet inte riktigt vad som är normalt.

Jag älskar min flickvän men mamma är en stor trygghet och jag känner ju ändå henne bättre. Är det så att jag inte kan vara lojal både med mamma och flickvännen utan behöver välja? Eller kan min flickvän inte styra vem jag pratar med?

Din flickvän kan inte styra vem du pratar med. Men hon kan styra om hon vill vara tillsammans med dig.
Svar på tråden Prata med mamma om min flickvän