Anonym (Mammas pojke) skrev 2024-08-03 13:50:06 följande:
Jag antar att min flickvän ser på mig så som du ser på din man: som en svikare och att det inte finns någon vi-känsla.
Av denna tråd att döma så är den enda anledningen till detta att det just är mamma som jag anförtror mig åt. Vilken annan person som helst kan jag prata förtroligt med, men mamma förväntas jag som man ha frigjort mig från.
Alltså behöver jag skaffa en nära vän som jag kan prata om min flickvän med, för detta är däremot helt ok. Ingen tycker ju att en kvinna inte ska få diskutera sin pojkvän med sina väninnor.
Vissa verkar dock tycka att det är ok om en kvinna pratar med mamma om sin partner men inte att en man gör det.
Du och jag tänker olika här. Jag är en sådan person som när jag är i ett förhållande så lämnar jag inte ut våra problem till andra, dvs inte till min mamma, pappa, syskon eller till vänner. Det är så jag är som individ, som kvinna. Hur vanligt eller ovanligt detta är rör inte mig då det är det jag tycker är mitt sätt att bidra med något gott i vår relation. Är problemen så stora att jag måste ha det här behovet att jag inte klarar av det själv, eller vi inte klarar av det själv, ja då är det så dags att kontakta en terapeut eller någon utomstående som är neutral i det hela, inte någon i vår familj eller umgängeskrets.
Enda gången min familj fått veta någonting om något problem jag har haft med mitt ex var precis efter jag lämnat honom. Jag var mycket nära några familjemedlemmar men jag såg mig ändå som närmast mitt ex (när vi var ett par) och jag hade inget behov av att anförtro mig till dem om vår relation, dessutom veta att det jag sa skulle vara saker han ansåg som privata. Vad de skulle tycka eller inte tycka om det skulle inte hjälpa någon av oss. När jag sa något var det efter jag lämnat, då relationen var avslutad (vi blev aldrig tillsammans igen).
Om du fortsätter tycka att du behöver ventilera till din mamma och be henne om råd och vad hon tänker om din partner och om era problem tänker jag att det bästa för dig är att du hittar någon som är precis som du i det här. En som gör precis likadant som du gör för då är ni lika (ill)lojala mot varandra.
Det jag ser i min mans familj är att hans föräldrar är som två skilda individer där de kan tala illa om varandra till varandra så alla hör och också till andra när den andre inte hör och alla kan bråka öppet framför alla. Man kan misstolka och tro att personer som är så öppna om vad de tycker är fel hos den andre eller de problem de går igenom att de är nära, men saken är den att de är inte nära, det har motsatt effekt. Alla skyddar till slut sig själva och skyddar sig från sin partner. Då får man inte den där nära, intima känslan som kommer från tillit och respekt.
Du får vara och tycka som du vill, självklart, men då får du också ha en partner som är som du är. Det är den enda lösningen jag kan hitta åt dig om du inte vill se det här från din flickväns perspektiv. Så länge du håller på så här är du inte rätt kille för henne och hon är inte rätt tjej för dig. Någon av er måste anamma den andres synsätt och jag som såklart är som din tjej tycker inte det ska vara hon för jag vet vad som står på spel här och det är det här förtroliga som du verkar uppskatta så mycket med din mamma, det ska du sträva efter och uppskatta hos din partner, vad du gör är att du kastar bort den tilliten, förtroendet mellan dig och din tjej, och istället får det med din mamma. Du vårdar inte relationen med din tjej. Din mamma behöver du inte vårda din relation med när det kommer till din flickvän, ni kan vara förtroliga ändå, om annat. De flesta föräldrar jag känner förstår detta att det här är de bästa spelreglerna deras vuxna barn går efter.
Någon ovan jämförde det med att mammor då ska tillrättavisa och vara stöd för sina barn när de är i konflikter med sina kompisar. Jag tänker som så att de åren formas barnen, de är fortfarande barn och kan då behöva den stöttningen. Den stöttningen ska du inte behöva som vuxen i en normal relation som möter på normala problem, det ska i så fall vara något väldigt speciellt utöver det normala såsom misshandel, då kan man behöva annan hjälp än ett samtal med sin mamma.