Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Kan jag vara glutenintolerant?

Gör ett test hos läkare. Det går snabbt. 

Om testet är negativt så prova att utesluta gluten en tid. Om du blir bättre - kontakta läkare igen. Det kan vara något annat fel på din tarm (och som förvärras av gluten) som bör behandlas medicinskt. 

Man ska inte utesluta gluten och sen vara nöjd om det blir bättre. Magar tål generellt gluten. Mår man dåligt av det kan det vara något fel som bör behandlas av läkare. Jag har hört läkare varna för hemmatest av den sorten som rekommenderas här i tråden just eftersom det kan resultera i att behandlingsbara sjukdomar missas. 

• Anonym (J)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2024-08-06 07:38:05 följande:
    Fast ofta är det tvärtom- finns flera som har trott att de inte tål laktos/mjölkfett, men det är för att tarmen är skadad pga gluten.

När min mamma äääntligen tog bort gluten kunde hon äta grädde och smör igen och även dricka kaffe, vilket varit omöjligt de föregående 30 åren.
    Läkaren jag hörde menade inte att det var andra allergier som doldes utan behandlingsbara sjukdomar. Han sa att det finns sjukdomar som kan göra din tarm känslig. Om du hittar vad du är känslig mot och utesluter det mår du bättre, men den underliggande sjukdomen finns kvar och kan förvärras över tid eftersom den inte upptäcks och behandlas. 
Svar på tråden Kan jag vara glutenintolerant?