Inlägg från: Anonym (Glutenintolerant?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Glutenintolerant?)

Kan jag vara glutenintolerant?

Kan man vara glutenintolerant även om de "enda" problemen man har är att man är gasig och uppblåst och svullen om magen? Och har ont i magen? Och kan man vara glutenintolerant och må hyfsat bra innan man har ätit men att symtomen kommer så fort man äter, och sen lugnar ned sig igen när man inte ätit på länge? Typ så att det är ok på morgonen och sen försämras under dan i takt med att man äter? IBS är redan uteslutet, så det är alltså inte relevant i sammanhanget.

• Svar på tråden Kan jag vara glutenintolerant?

Tack för era svar! Det jag undrar är om det öht är möjligt att det skulle vara glutenintolerans - det känns ju liksom lite onödigt att lägga om hela kosten och köpa dyra glutenfria produkter om man redan vid symtombeskrivning kan avfärda det, liksom. Är det däremot så att det faktiskt kan vara glutenintolerans så är det ju väldigt värt att testa att utesluta det.

Ja, när det väl blir aktuellt (om det nu visar sig att det kan vara glutenintolerans) ska jag nog kunna fixa det, men innan jag vet om det öht kan vara frågan om glutenintolerans känns det onödigt att lägga om hela kosten, vilket det skulle bli frågan om ifall jag enbart skulle äta naturligt glutenfria produkter - jag har nämligen en väldigt gluterik kost. Så fort jag vet om det är möjligt att vara glutenintolerant med enbart de symtom jag beskriver i ts är jag dock fullt beredd att göra allt 😊

Svar till Potatis:
    Några dagar? Som jag har förstått det tar det månader efter det att man börjat utesluta gluten innan man märker en tydlig förbättring, om man nu är glutenintolerant?

Anonym (Potatis) skrev 2024-08-02 06:25:25 följande:
    Du skrev ju att symptomen kommer när du äter?

Eller så går du och testar dig för glutenintolerans. Det ska man göra medan man fortfarande äter gluten. 
    Förlåt för sent svar; jag har inte kollat FL på några dar...

Men absolut - och det är ju (bland annat) precis därför jag undrar om det verkligen kan vara glutenintolerans, eftersom det hela ändå lugnar ned sig när jag inte ätit på ett tag... Men du har ju helt rätt i att jag ju då, eftersom det nu är som det är, ändå borde märka skillnad även på bara några dagar om jag utesluter det! Jag har bara inte tänkt så långt, haha (verkar ju synnerligen korkat nu när jag tänker rätt på det... 🙈). Tack!

Tack för alla svar! Hopplöst att det inte går att citera...

J - vad är det för behandlingsbara sjukdomar som kan missas (#13 och 16)? Och vad är det för test som går snabbt som man kan göra hos läkare (#13)?

Allergiker deluxe - tack för dina utförliga svar! Shit vad många saker jag inte ens tänkt på...

Svar på tråden Kan jag vara glutenintolerant?