• Anonym (S)

Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?

Jag tror att många (framför allt män), har så jäkla svårt att vara sårbara, omtänksamma och kärleksfulla på andra sätt än via sex med sin partner. 
    Därför får sexuell intimitet stå för både det emotionella och fysiska behovet av närhet.

Hade folk varit mer öppna med icke-sexuell intimitet (som beröring, djupa samtal, omtänksamhet som är ÄKTA utan att man förväntar sig något tillbaka) så hade de flesta nog mått bättre och inte fokuserat lika mycket på sex som ett "måste".

• Anonym (S)
    Postman skrev 2024-08-01 12:49:04 följande:
    Ja Tukt skrev mer unisex medan jag var lite generaliserande. Män vill oftast ha sex för att må bra, kvinnor måste må bra för att kunna ha sex. Oftast läser jag här om kvinnor som saknar beröring, närhet och smek utan att det leder till sex. Jag hör detsamma i min vardag. Lyssnar jag på män så är det främst sexet män saknar, en kåt fru. Båda varianterna är lika förödande att inte få för båda könen. Relationen ruttnar inifrån som Tukt skrev.  
    Man kan ju aldrig tvinga fram lust. Åtminstone inte den naturliga lusten, som endast är hormonell och inte beror på minskad attraktion.

Kvinnors hormoner går i en cykel som är CIRKA en månad (därav det latinska ordet för månad, mens), där kvinnan är som mest sugen på sex när hon är som mest fertil. Sedan kommer perioder av låg lust. Helt naturligt.
    Män, som jag förstått det, har en kortare cykel, vilket innebär att de blir liksom sugna varje dygn.

Allt har att göra med hur kropparna fungerar. Varför är det mer "rätt" att följa en av dessa cykler (dvs. mannens lust?)
    Det är det självklart inte.

Tänk om en man skulle få uppleva en kvinnas liv, bara för en månad, med mens, smärtor, illamående, varierande hormoner osv.
    Det är alltså över dagar man är förändrad, inte som för män- ett par timmar (inom ett dygn).
    Kort och gott, man måste ha EMPATI för den andre individens fysiska och psykiska behov om man ska må bra i sin relation.
    Den enda lösningen om den andra inte vill/orkar/kan ha sex, är att "lösa det själv". Bara ta en dusch eller något.
    Det är en raketforskning direkt.
  • Anonym (S)
    Det är en raketforskning direkt.
    ingen*
  • Anonym (S)
    Anonym (Håller med) skrev 2024-08-01 13:09:55 följande:
    I en bra relation är det mannens behov som styr den sexuella biten, och kvinnans behov som styr den emotionella biten. 
    Empati som sagt.

Din lösning med "ta en dusch" är ungefär lika hållbar som att kvinnan känner sig nere och behöver prata av sig och mannen säger "tyvärr, jag har ingen lust att lyssna på dig nu, du får ringa en kompis". 
    Man kan absolut göra så men man måste inse att det är dåligt för relationen. 
    Fast man kan ju inte tvinga någon att ligga med en förstår du väl.
Svar på tråden Varför är det så stort focus på sexualiteten i ett förhållande?