• Anonym (Brinner av)

Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker

Jag håller på att bli tokig på min mans sätt att ?uppfostra? vår son på 1,5 år. Han använder så elaka ordval och kan vara onödigt hård angående saker som är en del av utvecklingen och som ett sånt litet barn inte har något konsekvenstänk kring. Till exempel i morse när vår son började kasta mat på golvet, då höll han fast vår sons hand mot bordet och röt ?men är du dum eller, är du dum på riktigt!?. Jag tycker inte heller att det är ok att kasta mat på golvet men jag tycker att det räcker med att säga nej och visa att maten ska vara i munnen, inte på golvet. 

Jag vet att min man hade en sträng pappa när han var mindre och fick höra både det ena och det andra så det är väl därifrån det kommer. Jag blir rasande när han säger elaka saker till vår son men han verkar inte fatta hur illa det är att säga sånt till sitt barn. Han kan säga ungjävel och liknande också när han tappar tålamodet. Han går alltid i försvar och säger att jag blev inlindad i bomull under min uppväxt, vilket inte alls stämmer. Jag har haft väldigt tydliga regler och ramar under min uppväxt men jag har aldrig någonsin blivit elakt eller respektlöst behandlad på något sätt. Ändå har jag alltid haft full respekt för mina föräldrar och lyssnat på dem. 

Hur ska jag få honom att sluta och förstå att det är fel att säga så till sitt barn?? Han tycker ju bara att hans sätt är rätt och att jag är en fjant i mitt sätt att uppfostra. Jag frågade om han kommer säga liknande saker när vår son är äldre och verkligen förstår vad han säger och då sa han att det kommer han absolut göra om vår son inte lyssnar. Känner sån hopplöshet kring det här, vill inte att mitt barn ska växa upp och höra elaka saker från sin pappa. Det kommer ju sätta sig på hans självkänsla och han kommer lära sig att behandla andra på det sättet också.

• Svar på tråden Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker
  • Anonym (Ui)

Men herregud, ta sonen därifrån! Det skulle du gjort redan första gången!

• Anonym (Ui)

Svar på #8:

Varför ska han ens vara ensam med sonen? Sonen är för liten för att bo växelvis, de kan ses när du är med. 

• Anonym (?)

Hur reagerar din man om du kallar honom gubbjävel och frågar om han är helt jävla slut i huvudet om han packar diskmaskinen fel eller något annat lika korkat? Skulle han tycka att det är ok. För med hans egen syn på saken borde du ju inte behöva dalta med honom heller. 

• Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-08-01 12:53:38 följande:
    Va? Så nu ska barnet tvingas släta över våldet genom att "gosa" med sin förövare?
    Även om barnet inte kan sätta ord på än, hur denne blir behandlad, så kommer barnet alltid veta om att denne har blivit illa behandlad av sin far, och en sådan far vill ett barn inte "gosa" med.

Hur kunde du läsa in i det jag skrev att barnet ska tvingas?   

Du verkar ta för givet att pappan är ett monster dygnet runt och barnet är konstant livrädd för sin pappa. Så svartvitt är det sällan. Det bästa för barnet är om pappan kan ändra sitt beteende och ha ett bra förhållande till barnet. Det jag frågade efter var om det finns positiva delar i pappa-barn-relationen och att de i så fall ska förstärkas samtidigt som de dåliga motarbetas. 

Det finns inget i trådstarten som säger att pappan inte redan nu leker och myser med sitt barn. Om han inte gör det behöver han lära sig det. Om han redan gör det kan det kanske ökas och förstärkas. 

Om det inte går måste så klart barnet skyddas, men det vore ett svek mot barnet att inte försöka få till en fungerande relation till pappan. Kanske behöver föräldrarna flytta isär under tiden pappan jobbar med sig själv, kanske vägrar han försöka och då är det som det är. I så fall har pappan diskvalificerat sig själv som förälder. Men om det finns bra delar i föräldraskapet att utgå ifrån tycker jag absolut att de bör försöka. 

• Meenos

Helt oacceptabelt. Absolut inte okej någon stans 

Jag hade pratat allvar med min partner, och hade den inte lyssnat på det hade jag tagit åtgärd på en gång. Barnets säkerhet och trygghet och att få växa upp med kärleksfulla föräldrar är det viktigaste som finns för ett barn. 

• Anonym (E)

Du kan hälsa din man att jag som fick en stenhård uppfostran (typ militärläger) och blev kallad ungjävel  aldrig skulle bete mig så mot mitt barn. 

Det handlar inte om att man har blivit curlad utan om att visa samma respekt för barnet som man gör för vuxna. Man sätter gränser och förklarar men man skrämmer och förnedrar inte andra. 

Om din man hävdar att han inte tog skada av sin uppfostran så lever han i total förnekelse för han har uppenbarligen brist på empati. Det är något allvarligt fel när man beter sig så mot en liten försvarslös person. 

Det tog en hel del terapi för mig att inse vad jag blev utsatt för som barn och hur det har skadat mig, 

Din man kommer säkert inte vilja gå i terapi men ni måste få hjälp utifrån så att han förstår att hans beteende är helt förkastligt även om han inte förstår det själv. 

• Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-08-01 18:33:23 följande:

Hur kunde du läsa in i det jag skrev att barnet ska tvingas?   

Du verkar ta för givet att pappan är ett monster dygnet runt och barnet är konstant livrädd för sin pappa. Så svartvitt är det sällan. Det bästa för barnet är om pappan kan ändra sitt beteende och ha ett bra förhållande till barnet. Det jag frågade efter var om det finns positiva delar i pappa-barn-relationen och att de i så fall ska förstärkas samtidigt som de dåliga motarbetas. 

Det finns inget i trådstarten som säger att pappan inte redan nu leker och myser med sitt barn. Om han inte gör det behöver han lära sig det. Om han redan gör det kan det kanske ökas och förstärkas. 

Om det inte går måste så klart barnet skyddas, men det vore ett svek mot barnet att inte försöka få till en fungerande relation till pappan. Kanske behöver föräldrarna flytta isär under tiden pappan jobbar med sig själv, kanske vägrar han försöka och då är det som det är. I så fall har pappan diskvalificerat sig själv som förälder. Men om det finns bra delar i föräldraskapet att utgå ifrån tycker jag absolut att de bör försöka. 

Jag vet att de som utsätter andra för våld och psykisk kontroll är "snälla/beter sig kärleksfullt" ibland. Jag har egen erfarenhet av det.
    Att skyddas från våld är viktigast här, oavsett vad han gör mot barnet när han inte är våldsam.

jag tycker sveket är att barnet ska tvingas bli utsatt för våld. I den bästa av världar ska ett omyndigt barn inte behöva ha kontakt med en våldsam förälder. När barnet sedan är vuxet kan denne ta kontakt igen om han/hon vill, men då har denne åtminstone skyddats som omyndig.
    "Samarbete" är sekundärt, att slippa våld är det viktigaste.
  • Anonym (O)
    Anonym (.) skrev 2024-08-01 20:16:55 följande:
    Jag vet att de som utsätter andra för våld och psykisk kontroll är "snälla/beter sig kärleksfullt" ibland. Jag har egen erfarenhet av det.
    Att skyddas från våld är viktigast här, oavsett vad han gör mot barnet när han inte är våldsam.

jag tycker sveket är att barnet ska tvingas bli utsatt för våld. I den bästa av världar ska ett omyndigt barn inte behöva ha kontakt med en våldsam förälder. När barnet sedan är vuxet kan denne ta kontakt igen om han/hon vill, men då har denne åtminstone skyddats som omyndig.
    "Samarbete" är sekundärt, att slippa våld är det viktigaste.
    Jag förstår hur du tänker och kan verkligen inte säga att du har fel. Jag tror att TS behöver göra avvägningen vad som är bäst. Det är hon som vet hur omfattande det här vidriga beteendet är. Men agera måste hon, omedelbart, och hon behöver be utomstående hjälp. 
  • Anonym

Anmäl er till en föräldrakurs, kolla med bvc / kommunen
    Sälj inte in kursen med "du är så värdelös så du måste gå en kurs"
    Säg typ : Vi tycker så olika om barnuppfostran, ska vi gå den här kursen och se lite vad de säger?"
    Även om det blir skilsmässa så behöver han gå kursen. Idag bor många barn halva tiden hos pappa

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2024-08-01 23:09:01 följande:

Anmäl er till en föräldrakurs, kolla med bvc / kommunen
    Sälj inte in kursen med "du är så värdelös så du måste gå en kurs"
    Säg typ : Vi tycker så olika om barnuppfostran, ska vi gå den här kursen och se lite vad de säger?"
    Även om det blir skilsmässa så behöver han gå kursen. Idag bor många barn halva tiden hos pappa

Så hon ska dalta med en man som inte tycker att man ska dalta? 

Män med deras sköra egon. Kalla sitt barn för fula ord går bra. Men att ta fullständigt befogad kritik från sin fru klarar han inte av. Nä, hon ska lirka och linda in sina ord i bomull. 

TS. Säg åt karlfan att han skärper sig eller drar åt helvete. 
  • Anonym (O)
    Anonym (?) skrev 2024-08-01 23:20:29 följande:
    Så hon ska dalta med en man som inte tycker att man ska dalta? 

Män med deras sköra egon. Kalla sitt barn för fula ord går bra. Men att ta fullständigt befogad kritik från sin fru klarar han inte av. Nä, hon ska lirka och linda in sina ord i bomull. 

TS. Säg åt karlfan att han skärper sig eller drar åt helvete. 

Ibland måste man vara smart istället för att göra det som känns bra. Vill TS skapa en bra framtid för sitt barn är hon diplomatisk. Vill hon ha kaos och en exman som hatar henne och vägrar lyssna på vad hon säger kan hon ju göra som du föreslår. 

Med tanke på att barnet förmodligen kommer att bo vv om föräldrarna går isär är det extra viltigt att TS får in pappan på rätt spår. Annars tvingas barnet förmodligen vara ensam med pappan varannan vecka utan någon som helst insyn från mamman. 

• Anonym (.)
    Anonym (O) skrev 2024-08-02 07:47:15 följande:

Ibland måste man vara smart istället för att göra det som känns bra. Vill TS skapa en bra framtid för sitt barn är hon diplomatisk. Vill hon ha kaos och en exman som hatar henne och vägrar lyssna på vad hon säger kan hon ju göra som du föreslår. 

Med tanke på att barnet förmodligen kommer att bo vv om föräldrarna går isär är det extra viltigt att TS får in pappan på rätt spår. Annars tvingas barnet förmodligen vara ensam med pappan varannan vecka utan någon som helst insyn från mamman. 

En "bra" framtid för barnet är att barnet får slippa bli utsatt. 
  • Anonym (Småländskan)

Ett sådant beteende skulle jag aldrig acceptera, du måste sätta ultimatum!! Stackars barn 🥲

• Core

Vilken ursäkt till man. Visst kan man uppfostra mer åt det strängare hållet, men att vara fysisk eller säga såna saker, speciellt till en sån liten, då är man bara ett jävla mongo

• Anonym (Fy)

Totakt oacceptabelt att prata så till ett barn. Det är barnmisshandel.   

• Anonym (Sf)

Pappan kommer inte ändra sig i hur han tänker om olika saker. Om han under hela relationen varit sådan som anser sig ha rätt i allt och har åsikter om andra hur man ska vara etc så har det funnits där hela tiden. 

Har själv barn med en sådan person och jag var ung och dum och inser nu idag hade jag absolut inte skaffat barn med någon som honom. Hade inte ens inlett en relation, 

Äldsta barnet har minimalt med kontakt med pappa och den yngre kommer det med sannolikt bli detsamma med. Enligt pappan så är det ju mitt och mina närmastes fel att de inte vill umgås med honom. Inser inte att det beror på honom. 

Svar på tråden Han kallar vår son för dum i huvudet och andra elaka saker