ADHD-medicin mot förälders vilja?
Någon med erfarenhet av hur det fungerar i praktiken? Om den ena vill att barnet ska prova, medan den andra säger nej, kan ja-sägaren ändå få det utskrivet eller krävs bådas godkännande?
Någon med erfarenhet av hur det fungerar i praktiken? Om den ena vill att barnet ska prova, medan den andra säger nej, kan ja-sägaren ändå få det utskrivet eller krävs bådas godkännande?
Jag tänker mig att ett läkarbesök sällan innebär två närvarande föräldrar och att läkaren knappast ber om tillstånd att skriva ett recept.
Däremot kan det ju bli problem i familjen om den andra föräldern upptäcker det, eller skall ta hemma hos den föräldern om de är separerade.
i vad ligger det livsfarliga?
Min son har ADHD, jag och pappan var båda helt emot medecin, men efter påtryckningar från skolan och vänner jag pratat med som väntat in i högstadiet innan de har testat medecin och ALLA sa att de ångrade att de inte testat tidigare. Min son började medicineras när han var 9 och det var inte en dag för sent, både han, vi och skolan har märkt hur mycket bättre det har gått, han är idag 12 och säger att han inte skulle klara av att fokusera i skolan utan medicinen, (vi tar uppehåll under sommaren och kan därför se skillnad) så för ditt barns skull, tänktett varv till, du vill he ditt barn de bästa förutsättningarna du kan, och medicinen är definitivt inte livsfarligt.
Men för att svara på din fråga, det räcker med en vårdnadshavare för att få medecin utskriven, jag har varit själv på nästan alla läkarbesök då jag haft lättare att ta ledigt och sen behövs det bara en som hämtar ut
Jo jag har skrivit tidigare och den gången gav han sig. Nu är vi skilda och med vv har han fått för sig att medicin är ett måste.
Jo de skriver ut, för kardiologen har inte sagt nej, bara att hen avråder och att de måste vara involverade då. Det kan gå både snabbt och ta tid, omöjligt att veta. Min bror fick hjärtattack av medicinen.