Inlägg från: Anonym (Utfryst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utfryst)

Utfryst ur familj pga sexuell läggning

Hej
    Har börjat fatta att jag är utsatt för heder och omvändelseförsök. Då mina föräldrar är syrianer fattade jag inte det. Trodde mest det gällde muslimer. Jag är född här och känner mig både och. Och jag lever med en annan tjej men nu vill ingen i hela familjen prata med mig. Ingen svarar i mobilen mer och ingen vill ses sen jag flyttade med min tjej. Innan det försökte alla övertala mig till en kille osv. är det heder? Gör jag fel? Vad ska jag göra? Saknar familjen. känner mig värdelös och gråter. Tvivlar liksom på mig själv? Tror inte min pappa berättat för vissa i släkten ens för det är en skam.

• Svar på tråden Utfryst ur familj pga sexuell läggning
  • Anonym (Utfryst)
    Anonym (Syster) skrev 2024-08-02 00:06:17 följande:

Oavsett religion (eller inte) så kan familjer ha svårt att acceptera en avvikande läggning. Om jag vore du skulle jag sluta ringa dem och hur svårt det än är inse att de inte vill ha kontakt. Du kommer att gå igenom en tuff period av sorg och behöver samtalsterapi medan du gör det så försök hitta hjälp via din vc eller öppenpsyk.

Men är jag avvikande? vi har hadt problem i damiljen men de har alltid tyckt om mig innan
  • Anonym (Utfryst)
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2024-08-02 00:06:28 följande:

Dina känslor är helt naturliga. Både att du vill leva med din tjej och samtidigt inte förlora dina föräldrar. Utfrysning är väldigt smärtsamt att vara med om och det är därför vissa använder det som ett sätt att få sin vilja fram. Du kan inte låta andra bestämma vem du ska leva tillsammans med, då kommer du aldrig bli lycklig. Även om det gör ont att förlora din familj så kan du inte anpassa dig efter deras vilja. Du är inte värdelös, gör inte fel och det är ingen skam 🖤

Tack för dina ord. Ja jag tror detblir fel om jag gör slut för nu vet jg att de inte älskar mig ändå? men känns väldigt ensamt och som att man inte kan prata om detta med alla? 
  • Anonym (Utfryst)

Ska man glömma sin familj för alltid? Vad gör jag när folk frågar om jag har familj?

• Anonym (Utfryst)
    Anonym (Syster) skrev 2024-08-02 00:18:26 följande:
    Det är fysiskt omöjligt att glömma sin familj men du får acceptera att ni inte har kontakt.

Om någon frågar så självklart svarar du att du har familj. Om någon frågar mer än så kan du säga att ni inte har kontakt. Om någon undrar varför kan du säga att de inte accepterar din sexuella läggning eller så säger du att du inte är redo att prata om det.
    Tack för dina tips, gulligt av dig! Nån som känner igen sig? Man känner sig värd väldigt lite
  • Anonym (Utfryst)
    Anonym (Samma) skrev 2024-08-02 00:38:20 följande:

Jag har gått igenom samma sak, men är amerikan och man.

Det bästa du kan göra är att sörja, gå vidare men hålla dörren på glänt mot din familj. Inte så att du kontaktar dem eller ens hoppas på att de kontaktar dig igen, men OM de gör det, I välvilja och önskan att förstå dig, var öppen för det. Och uppmärksam på om de försöker påverka dig igen.

Skapa dig en egen familj. Är din sambos familj bra? Hitta vänner som du kan komma nära. Aldrig riktigt samma sak men bättre än inget. Hitta gemenskap online. En enkel googling på engelska på gay och dina föräldrars kultur kommer ge dig en del. 

Jag är ledsen för din skull :(
    Min sambo och hennes familj och mina vänner är bra. Har lite hbtq vänner också.

bra tips attvara öppen. Det är jag. Är förlåtande. Men måste sluta försöka för känner mig bara mer ledsen och utelämnad

hur lång tid har det gått för dig?
  • Anonym (Utfryst)

Du har helt rätt, det är ju en känsliga fråga och folks kommentarer kan såra, dessutom kan det ju det hela ändra sig men då kan man inte ta tillbaka allt...

• Anonym (Utfryst)

Tack för tipset, jag ska kolla in den! Jag har bra vänner och gemenskap i övrigt. Inte så mycket behov av ett renodlat hbtq community längre. Har du egna erfarenheter av detta förresten?

Svar på tråden Utfryst ur familj pga sexuell läggning