• Ikaros12

Varför är hon så viktig - Varför kan hon bara inte försvinna ur mina känslor och tankar?

Fjäril kär skrev 2024-08-02 10:01:03 följande:

För att du hoppas att hon ska ha ändrat sig för varje gång ni ses eller har kontakt. Och för varje liten smula av vänlighet och bekräftelse du får så ökar det ditt hopp. 
    Trots att du blir bevisad om motsatsen hela tiden.  Trots att dessa smulor bryter ner dig. 

Du har allt att vinna på att säga upp vänskapen. Du slipper vänta på något som aldrig kommer hända. Du slipper jaga små smulor, du slipper kravla på botten . Du återfår din värdighet . Du återfår ditt värde . Du kan lägga energi på andra människor och veta att du mår bra. 

Precis så här fungerar det tror jag. Äkta vänskap ger dig oxytocin. Du är trygg och känner äkta kärlek i en sådan relation. Men ger tyvärr inte samma dragningskraft som dopamin. När du växelvis blir Ignorerad och ibland får smulor av uppmärksamhet så får du dopamin de få gångerna istället för oxytocin. Jag tror att det det är därför det blir viktigare att få bekräftelse från den kritiska och lite elaka, än den kärleksfulla och omtänksamma. Den här effekten ser vi överallt i samhället. Hade oxytocin haft lika Stark dragningskraft som dopamin så skulle vi aldrig sitta med mobiler istället för att vara närvarande med dem vi älskar. Jag tror tyvärr att om du låter en sådan relation pågå för länge, så kan bekräftelsebehovet skapa ett beroende som är svårt att bryta också därför du investerar så mycket i relationen med tiden. 
  • Ikaros12
    Anonym (Hm...) skrev 2024-08-02 14:13:58 följande:
    Så synd egentligen att vi människor fungerar på det sättet.

Du skrev något skrämmande enligt mig och det är att jag bör bryta innan jag är beroende. Jag tror jag redan kommit i beroende av henne. När hon ler mot mig, så känns allt så bra och att jag bara ''inbillat'' mig alltihop. Problemet är ju att om hon vill ses, så skall vi alltid vara ensamma. Har hon något för sig med grupp, så är jag inte med. Ibland får jag in känslan att hon ger allt i sin makt för att jag inte skall få reda på något häng.

Hon och jag hade telefonsamtal för inte så länge sedan. Där fick jag uppfattningen om henne att hon indirekt vill och sa att jag skulle ''kämpa mig upp'' för att hamna på ett vis status. Kom ihåg att jag nu skrev att hon sa detta på ett indirekt vis. Jag tänker inte citera och vara ordagrant här, men vad hon sa och hur hon sade, kan man omöjligt misstolka och det bara lät så typiskt för en manipulativ person. Som sagt, så har jag haft besvär med tidigare av människor med denna slag och karaktär.

Lägga skuld, göra så att man känner dålig samvete m.m. USCH!!!

Idag fick jag promenera i skogsspåret. Jag kände mig så slö och seg. Jag tror hon drog ganska mycket energi ifrån mig eller att det är jag som blivit energilös p.g.a all denna bekräftelse jag fått i mig, som gjort att jag känner att jag måste avsluta vänskapen. Men dessvärre är problemet att jag är ''beroende''.

Avslutar jag vänskapen, så vet jag att jag bara kommer ångra mig. Då jag vill hänga ed i grupp aktiviteter. Att jag kommer bli glad när jag ser henne. Vi befinner hos i samma ''förening'' och ses minst en gång i veckan.

Det är där hon oftast kramar mig på ett särskilt vis.

Men det där med att omtänksamhet inte hamnar på topp, utan istället elaka typer och sedan när dessa typer ger komplimang m.m, så känns det ''bättre'' är de människor som hamnar på topp. Tänk om man kunde vara helt logiskt i sitt tänkande och bara kontrollera sina känslor.

Jag måste verkligen komma bort ifrån henne och det känns lite bättre när jag bollar angående om detta. Det hjälper rent känslomässigt.

Jag kommer förmodligen inte slå iväg någon signal angående om att avsluta vänskapen. Utan det bästa jag får göra är att ta mer och mer avstånd. Det kommer bara bli jobbigt för min del annars. HAR JAG sskickat iväg ett meddelande om avslut, så kommer jag troligtvis bara ångra mig och inte få saker ogjort.
    Jag lider verkligen med dig. Det finns så mycket känslor att ta hänsyn till när man är i relation med en sådan person. Jag brukar försöka tänka så här: jag ger aldrig mer av mig själv till personer, än vad jag vill ge utan att få något tillbaka. Det har faktiskt gjort mig mer generös. Ibland träffar jag människor som bara tar utan att ge något tillbaka. Jag är övertygad om att alla vuxna individer har förmågan att se det. Efter ett tag frågar de ibland varför jag inte ger mer. Om jag är sur eller arg på dem. Då säger jag att det känns som att jag inte får något (omtänksamhet, respekt o s v) tillbaka. Jag säger Att jag inte är arg utan att jag bara sätter gränser för mig själv För att må bra. Är det då en omtänksam och kärleksfull person så bekräftar de det och genuint förstår hur jag känner. Om det är en toxisk person så förminskar de mig, skyller ifrån sig, blir arga m m. Dessa personer har jag aldrig kunnat rädda en relation med. Men jag har försökt för att jag så gärna har velat att de ska ändra sig. Tyvärr har jag varit nära att gå under själv i den kampen. Ta hand om dig. Du är värdefull ❤️
Svar på tråden Varför är hon så viktig - Varför kan hon bara inte försvinna ur mina känslor och tankar?