• Anonym (Mini)

Varför är hon så viktig - Varför kan hon bara inte försvinna ur mina känslor och tankar?

Ikaros12 skrev 2024-08-02 11:20:16 följande:
    Precis så här fungerar det tror jag. Äkta vänskap ger dig oxytocin. Du är trygg och känner äkta kärlek i en sådan relation. Men ger tyvärr inte samma dragningskraft som dopamin. När du växelvis blir Ignorerad och ibland får smulor av uppmärksamhet så får du dopamin de få gångerna istället för oxytocin. Jag tror att det det är därför det blir viktigare att få bekräftelse från den kritiska och lite elaka, än den kärleksfulla och omtänksamma. Den här effekten ser vi överallt i samhället. Hade oxytocin haft lika Stark dragningskraft som dopamin så skulle vi aldrig sitta med mobiler istället för att vara närvarande med dem vi älskar. Jag tror tyvärr att om du låter en sådan relation pågå för länge, så kan bekräftelsebehovet skapa ett beroende som är svårt att bryta också därför du investerar så mycket i relationen med tiden. 
    Det här var bra förklarat. När jag är med mina närmsta vänner så mår jag bra varje gång, om det är en körig period så gör dom allt bättre även om situationen förblir densamma med mkt jobb osv. Men jag blir upptankad på positivitet och uppfattar det som ömsesidigt.

Med det sagt så tycker jag ändå att man kan ha olika sorters vänner och bekantskaper, man behöver inte vara nära alla. Vissa kontakter jag har vet jag att dom inte är att förlita sig på men dom kan vara underhållande och jag tar dom för vad dom är. I mitt fall så har det varit partners som inte varit tillräckligt konsekventa i några fall, dom har jag lämnat eftersom varmt/kallt inte är bra nog. Det ger en bra känsla i magen att vara runt människor som visar att jag betyder mkt för dom, att ömsesidighet finns. Och skönt att slippa dom som gör lite si lite så. 

TS jag är säker på att det skulle vara en lättnad att inte längre hålla den här vännen så nära dig. Jag hade avslutat den typen av relation ni verkar ha idag och hållit henne längre ifrån. Vill hon umgås, fine. Vill hon inte, låt henne och lägg din tid på andra människor som visar att du är viktig för dom. Det finns i fallet med partners många fiskar i havet och det är samma med vänner.
Svar på tråden Varför är hon så viktig - Varför kan hon bara inte försvinna ur mina känslor och tankar?