Inlägg från: Anonym (Volvo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Volvo)

Arg över "orättvisa presenter"

"Överglänser " i vilket sammanhang? 

Såna här frågor brukar alltid dyka upp när det finns infekterade vårdnadstvister och den ena föräldern vill vara lite finare och förmer och framstå som bättre i syftet att bara provocera . Då är det synnerligen klokt att kolla med varandra vad man tänker ge. Då är det extra viktigt att man ger ungefär samma lika. Och det är ens förbannade plikt som förälder. 

Överglänser man för att flasha med pengar är det också en fullgod anledning att hejda sig och komma överens om nån form av likvärdig summa som är rimlig. 

Rimligt är också att kolla med varandra om nån har dålig ekonomi och inte kan ge mer än minimum så kanske man kan ge present tillsammans så ingen överglänser i form av pengar vs fattigdom.  

Det finns aldrig en legitim orsak till att överglänsa varandra

• Anonym (Volvo)
    Anonym (Mama) skrev 2024-08-15 11:09:21 följande:

Är inte en ekonomifråga, han har mer pengar än jag och handlar inte om att vinna, jag köpte det jag helt enkelt ville ge.

Av nån anledning är detta en infekterad sak mellan er och kanske blivit  fråga om prestige och viljan att barnet ska känna något extra inför vissa gåvor. 

Då har ni trampat jävligt snett i diket . 

Ja självklart har ni båda rätt att köpa vad ni vill men omedvetet blir det en maktkamp om ert barn som kommer må ganska kasst i slutändan.  Så hamna inte där. 

Självklart måste ni ha en dialog mellan er om vad ni tänker ge vid gemensamma högtider så ni inte fortsätter maktkampen, det får ni båda två så lov att svälja och ta till er. Vad ni sen på varsitt håll väljer att ge ert barn är däremot en privatsak. Då kan ni fläska på eller snåla - vilket som. 
Svar på tråden Arg över "orättvisa presenter"