Inlägg från: Anonym (Mette) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mette)

Celiaki och sorg

Jag förstår. Har en bekant med celiaki och även andra kompisar med andra födoämnesallergier och det är verkligen inte kul. Och inte kan man lita på att restauranger och caféer vet vad det de serverar innehåller! Kunskapsnivån är skrämmande låg. :( 

Kan inte annat göra än att tycka synd om dig. Det är skit när man drabbas av sånt. Jag har andra hälsoproblem och min erfarenhet är att det känns mycket bättre om jag själv inte låter mina problem ta så stor plats. Gör din matlåda och njut av den goda maten du lagat. Lägg energin på att vara glad över att ditt café har en god kaka istället för att fastna i tankar kring de kakor du inte kan äta. 

Emellanåt är det ok att sörja och vara ledsen. Men man får inte fastna där och med tiden har man sörjt färdigt. 

Det här avsnittet om acceptans tycker jag är bra.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1663771

• Anonym (Mette)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 08:23:48 följande:
    Exakt, det är inte lätt alls att äta ute. Många i tråden har okunskap om detta och tror att det bara är att gå ut och äta och låta bli brödet ungefär. Många restauranger har inte kunskapen och förstår inte att kontaminering också är farligt och gör därför inget för att att undvika det. Ta t ex pizzerior, de har glutenfri botten visst, men ingredienserna de lägger på som ligger helt öppet och får mjöldamm på sig konstant är så klart inte säkra. Många tror också att den vanliga havren är glutenfri och bjuder på chokladbollar och säger att de är "glutenfria". En del med celiaki tål inte ens ren havre. 

Det var nog några år att nå acceptans, men den kommer att komma tillslut.

Ja, den komner till slut, acceptansen. 

Sen blir jag faktiskt sur när du säger att du får ta med eget när du är bortbjuden. Det är ju en j-kla lat värd som inte ordnar mat eller fika som alla inbjudna kan äta. Det skulle aldrig falla mig in att be en gäst ta med eget bara för att den är glutenintolerant. Då bakar jag glutenfritt. Så komplicerar är det faktiskt inte. Nätet är fullt av recept. 

• Anonym (Mette)

Och med acceptansen har jag tyckt att det hjälper att inför andra lägga fokus på det som funkar. Är du bjuden på fika, säg inte inför det alla kakor du inte kan äta utan säg att rulltårta på potatismjöl, småkakor på mandelmjöl och maränger med grädde och blåbär är jättegott. Om någon frågar om du kan äta på café, fastna inte i en svada om allt som är dåligt utan gör som i din trådstart och berätta att du har ett favoritcafé som har en jättegod kaka och dessutom jättegullig och duktig personal. Vänd det faktum att restaurang är trist till att det är mysigt att bjuda hem sina vänner och sitta och prata ostört över god hemmalagad mat. Det är mycket lättare att styra vad man säger till andra än att styra vad man själv tänker. Jag kan uppleca att jag genom att säga det som funkar och går bra tvingar jag på sikt även in mina tankar på det spåret. Och det kan också fåbomgivningen att se det som går bra och inte fastna i att de inte kan bjuda dig på kanelbulle. 

Men ibland måste man så klart få gnälla av sig också! 

• Anonym (Mette)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-08-15 22:28:16 följande:

Jag har vad läkarna benämnde som tyst celiaki. Dock syns det på blodprov, och det var antagligen därför jag behövde akut intravenöst järn. 

trots att jag inte själv känner av det så tar jag det såklart seriöst, pga de ev allvarliga konsekvenserna om inte kosten följs.

hur som helst, jag beställer in på restaurang det som utlovas vara glutenfritt . tex risotto, fisk, glutenfri pasta, sallader osv. 

känner också en sorg att inte kunna äta fritt, men har fått acceptera att det är som det är

Utgår jag från min bekantas erfarenheter får du tyvärr i dig gluten lite då och då. Det är bara det att du inte märker det. 
Svar på tråden Celiaki och sorg