Inlägg från: Anonym (Lic) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lic)

Hur gör man?

Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 17:17:37 följande:

Både han och jag får en så kallad fickpeng när allt är betalt (lån, drift, bensin, mat, sparande mm mm) och den är lika stor för oss båda. 
    Sen har ju han en buffert som inte jag har. Och jag vet inte hur det kommer bli när hans aktieutdelning från företaget kommer, kommer han spendera som fan då eller går den in på ett sparkonto. Oavsett vilket så är det inget som jag kommer få förutom att jag får ta del av det som köps till oss och till huset. Känner mig lite livegen eller hur ska jag uttrycka det? 

Det är rättvist men ändå inte? Jag får se vad som står i samboavtalet när det visas upp.. 

Han har köpt ett hus som även dina barn får plats i varannan vecka, men du vill ändå åt hans pengar?

Om du bor billigare än i eget boende så hade jag gladeligen skrivit bort alla mina rättigheter till ett hus jag inte betalar för.
    Sedan hade jag skaffat mig ett eget sparande med mina egna pengar och för säkerhets skull satt mig i ett antal bostadsköer.

Om man ser det krasst så utnyttjar du och dina barn en större yta av huset än vad han gör och ändå betalar han alltihop för det. 
  • Anonym (Lic)
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-19 13:54:35 följande:
    De får samma fickpeng (förutom bonus), hon förväntas då spara medan han kan lägga det på nöjen. Hon går dessutom miste om den långsiktiga investeringen ett eget boende faktiskt är. Lägg i vågskålen ett förhållande med lika ägande, hon blir då inte satt i en beroendeställning. 

Fällor är fällor när de slår till.
    Är ts beredd att betala mer än honom då vad gäller alla utgifter och mat?

De ska ju inte dela 50/50 med tanke på att hon har barn. Han hade kunnat köpa ett mindre och billigare hus om det bara var de 2.

Om han köpte ett hus som hon och hennes barn får bo i helt gratis, så är det väl ingen fälla om hon betalar hans mat?
    Bara boendekostnad för ett hus kan ju gå upp mot 15000-20000 kr/mån i amortering och ränta. Mat till honom blir väl max 4000 kr och säkert mindre än så.

Skulle jag flytta ihop med någon skulle jag glädjande ta emot att bo gratis i ett hus mot att skriva papper på att jag inte får något om det tar slut, men heller inte behöva betala något på boendet. Hade lätt kunnat spara undan 10 000 kr/mån på det och ändå ha kvar till de nöjen jag vill ha. Hade dock stått i bostadsköer men det bör ju alla vuxna göra oavsett.
Svar på tråden Hur gör man?