• Anonym (Anna)

Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?

Hej! Vi har bjudit in våra närmaste till 40-årsfest i oktober. Det framgår på inbjudan att alla barn får lämnas hemma den kvällen, och namnet på den/de som är bjuden/bjudna står på kuverten. Vi trodde att alla förstod att det är namnen på kuvertet som inbjudan gäller.

Vi har dock via en gemensam vän fått reda på att den ena vännen som har en ny partner sedan ungefär ett halvår tillbaka tolkar inbjudan som att båda är inbjudna. De har inte frågat oss eller ens nämnt något om inbjudan. Tanken med festen var att bara ha de närmaste och därför har vi inte bjudit in våra något mer ytligare bekantskaper vars sällskap vi annars uppskattar.

Vi är medvetna om att vi eventuellt begår ett etikettsbrott som inte bjuder ett helt par, men vi har dragit gränsen vid par som är etablerade i umgängeskretsen. Alltså par där vi känner båda väl.

Vad skulle ni göra i vår situation? Att kontakta dem och säga att "nu var faktiskt bara NN bjuden" är det man skulle vilja göra, men inte alls trevligt, och då är risken överhängande att den inbjudna inte kommer. Vilken soppa.

• Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-01 14:14:04 följande:
    Fast för TS spelar det roll och det är hon som står för festen, inte du. Du skrev att alla är nära vänner och det är fel. Så den premissen kan du inte utgå ifrån så då faller hela det följande resonemanget.
    Men ät man nära vänner och alla är par så bjuder man inte in alla utom en.
    Även om en av vännerna har träffat en ny partner.
    Det är så man gör enligt vett och etikett.
  • Anonym (Kim)

Ställ in festen. Kör ett öppet hus för alls som VILL komma oavsett bekantskapsgrad. Med och utan partners. Män och kvinnor. Gör det inte så jävla komplicerat. 

• Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-01 16:43:58 följande:
    Det spelar ingen roll vad värdparet anser, det är fult och taskigt oavsett att bara bjuda den ena i ett par när andra par är inbjudna tillsammans.
    Så du hade velar veta varför de valt att inte bjuda båda er i paret, men det spelar ingen roll vad de anser. Om du inte bryr dig om vad de tycker så bryr du dig ju inte om varför.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-01 16:45:20 följande:
    Man måste givetvis inte följa etiketten men då får man vara beredd på att folk kommer reagera negativt på de val man gör.
    Ja men det var inte poängen. Jag försökte svara på varför en del kanske väljer att göra annorlunda.
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-01 17:28:14 följande:
    Nej,det är uppenbart.
    Fast tydligen var det inte uppenbart för dig eftersom du fortsatte ställa samma fråga
  • Anonym (V)
    molly50 skrev 2024-10-01 17:46:50 följande:
    Men ät man nära vänner och alla är par så bjuder man inte in alla utom en.
    Även om en av vännerna har träffat en ny partner.
    Det är så man gör enligt vett och etikett.
    Nej, alla i paren var inte nära vänner så du framställer det fel igen.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (V) skrev 2024-10-02 10:04:50 följande:
    Så du hade velar veta varför de valt att inte bjuda båda er i paret, men det spelar ingen roll vad de anser. Om du inte bryr dig om vad de tycker så bryr du dig ju inte om varför.
    Frågan hade ju inte varit varför X inte var där, inte varför X inte var bjuden.

Om en i ett par sitter själv och jag frågade varför partnern inte är där så hade jag förväntat mig tex sjuk/ingen barnvakt/jobbar/bortrest som svar. Inte att vederbörande inte var bjuden.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-02 10:09:17 följande:
    Fast tydligen var det inte uppenbart för dig eftersom du fortsatte ställa samma fråga
    Ja,efetrsom du inte har svarat på den.
  • molly50
    Anonym (V) skrev 2024-10-02 10:10:35 följande:
    Nej, alla i paren var inte nära vänner så du framställer det fel igen.
    Men det spelar ingen roll när det handlar om vett och etikett.
    Är alla nära vänner och en av dem har träffat en ny så bjuder man in även den personen.
    Det är fult att utesluta bara en.
  • Anonym (V)
    Anonym (Nia) skrev 2024-10-02 16:15:49 följande:

Om en i ett par sitter själv och jag frågade varför partnern inte är där så hade jag förväntat mig tex sjuk/ingen barnvakt/jobbar/bortrest som svar. Inte att vederbörande inte var bjuden.

Anonym (Nia) skrev 2024-10-02 16:15:49 följande:

Jo du skrev att du hade undrat varför partnern blev utesluten. Det var det jag försökte svara på
Svar på tråden Gäst tror partnern är inbjuden till fest, vad göra?