• Anonym (tyt)

Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?

Ibland kan man sitta på bussen eller tåget och så kommer en ung kvinna på. Om hon är välklädd eller lite snygg så kan man se hur andra kvinnor på bussen stirrar på henne. Man kan riktigt se avundsjukan i blicken också. De börjar med att de börjar titta mot deras ansikte/huvud, noterar att kvinnan är snygg. Blir avundsjuk som fan. Sedan vänder sig blicken direkt ner mot skorna och sedan långsamt uppåt. Och sedan med en bestämd och arg blick så vänder hon huvudet åt andra hållet, tittar ut genom fönstret eller nått. 

Varför är det så? Varför är kvinnor så besatta av andra kvinnor? Och varför blir de så avundsjuka på varandra? 

Jag som man har aldrig upplevt samma sak. Känt ett behov av att glo på en annan man och sedan blivit avundsjuk. Jag bryr mig inte, lägger inte märkte till det. Jag har heller inte lagt märkte till att andra män tittar på ett sånt sätt om det dyker upp en snygg eller välklädd man. Ingen bryr sig. 

Varje gång det sker så spelas låten Avundsjuk med Nanne Grönvall upp i  in skalle. Jag tycker det är lite komiskt.  Varför är många tjejer så avundsjuka på varandra? Varför kan de inte slappna av och vara nöjda med sig själva? 
  • Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?
  • Anonym (Kanske)

När jag tänker på din fråga så kommer jag att tänka tillbaka på tonårstiden och då speciellt på hur jag och mina tjejkompisar satt och tisslade och tasslade om skolans snyggaste tjej.  Visst fanns det avundsjuka där, inte tu tal om detta. 

Med åren tycker jag att detta har försvunnit. Därför tror jag att det är en mognads process där vi som kvinnor inte blir självständiga i våra tankar och beteenden förrän i 20 års åldern.  Givetvis är detta inte generellt utan endast en personlig reflexion.

• Anonym (Hm)
    Anonym (dagens kvot) skrev 2024-10-01 12:32:24 följande:

Ts, låter som du projicerar ditt eget tyckande på andra människor. Ganska uppenbart.

Håller med
  • Anonym (Hmm)

Rolig tråd ts. Den verkar ha provocerat hönsen en hel del. 

Tyvärr lever kvinnor i förnekelse mot sig själva. Så de kan aldrig erkänna något sådant här öppet förstår du väl ? 

Men om jag som man skulle gissa utifrån vad jag lärt mig om kvinnor så handlar det hela om att kvinnan kommer på att hon har förlorat sin gloria och high sex apeel. Och först förundras hon över den vackra tjejen, sedan tänker hon alla 1000 negativa ord hon skulle vilja säga till den men vet att så kan hon inte beter sig offentligt så därmed knycker till med huvudet och glor åt något annat håll, allt för att slippa se "eländet" fast egentligen är det kvinnan själv som anser sig vara eländet men förstår det inte själv. 

Jag har själv sett precis det du beskriver. Så jag håller fullständigt med dig. Ibland riktigt brinner det av ilska i ögonen och de börjar bita tänderna mot varandra så att de spänner käkarna gång på gång. 

• Anonym (())
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-01 20:14:17 följande:

Tyvärr lever kvinnor i förnekelse mot sig själva. Så de kan aldrig erkänna något sådant här öppet förstår du väl ? 

Men om jag som man skulle gissa utifrån vad jag lärt mig om kvinnor så handlar det hela om att kvinnan kommer på att hon har förlorat sin gloria och high sex apeel. Och först förundras hon över den vackra tjejen, sedan tänker hon alla 1000 negativa ord hon skulle vilja säga till den men vet att så kan hon inte beter sig offentligt så därmed knycker till med huvudet och glor åt något annat håll, allt för att slippa se "eländet" fast egentligen är det kvinnan själv som anser sig vara eländet men förstår det inte själv. 

Jag har själv sett precis det du beskriver. Så jag håller fullständigt med dig. Ibland riktigt brinner det av ilska i ögonen och de börjar bita tänderna mot varandra så att de spänner käkarna gång på gång. 

Snarare tuppfånar spm du och ts som blir provocerade här - av kvinnor som fattar att ni bara projicerar er egen avund och osäkerhet på dem.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (()) skrev 2024-10-01 20:36:32 följande:
    Snarare tuppfånar spm du och ts som blir provocerade här - av kvinnor som fattar att ni bara projicerar er egen avund och osäkerhet på dem.
    Ok noterat och slängt i papperskorgen. 
  • Anonym (Skrattar ihjäl mig)

Haha, men gud så knäppt!

Jag brukar komma på mig själv med att stirra på folk ibland på buss och tåg. Saken är att jag fäster blicken på någon utan att tänka något särskilt. Jag sitter djupt i mina egna tankar. Om någon verkar märka att jag stirrar på den, och verkar ta ögonkontakt eller skruva på sig, så vänder jag genast bort blicken.

Jag har fullt upp med mina egna tankar och personerna blir bara bakgrundstatister. Främmande människor är helt ointressanta för mig. Jag hade hellre åkt buss ensam.

Jag stirrar inte på någon, de råkar bara vara i vägen!

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-10-01 20:14:17 följande:

Du har på riktigt alltså sett inte bara en utan många kvinnor ?brinna av ilska? och spänna käkarna för att en snygg tjej går på bussen? För det kan jag säga att det har jag aldrig sett.

Visst förekommer det att kvinnor är avundsjuka och tittar snett , det har jag själv varit med om också men det är inte så vanligt som du och TS skriver , tror ni har fastnat lite eftersom ni gärna vill att det ska vara så. Och varför just på bussen? Folk tittar knappt på varandra där, de flesta kollar ner i telefonen eller ut genom fönstret. Varför inte på krogen eller på stan isåfall, känns väl lite mer logiskt? 

Och som nån annan skrev , det som är värst som kvinna isåfall på bussen är inte andra kvinnor utan män som glor extremt eller raggar när man bara vill vara ifred. Det hände väl mest när jag var yngre och brukade åka nattbuss , men det har hänt många gånger på vanliga bussar, t-banan och pendeltåg också. Nu är jag inte ung kvinna längre (36) och dessutom väldigt gravid men det kan absolut hända när man inte är jätteung också. 

Om ni ska ha stenkoll på alla i kollektivtrafiken är det väl bättre att ha lite extra koll på sånt , om en kille blir obehaglig mot en tjej. 

• Anonym (Uno)

Det är underhållande att det finns så många som inte vågar erkänna att detta fenomen ens existerar, för det gör det.

Jag tror inte att det händer varje gång en snygg kvinna går förbi. Men definitivt på jobb etc när det börjar någon ny. Speciellt om vederbörande ser bra ut och är yngre.

• Anonym (Skrattar ihjäl mig)
    Anonym (Uno) skrev 2024-10-01 20:51:06 följande:

Det är underhållande att det finns så många som inte vågar erkänna att detta fenomen ens existerar, för det gör det.

Jag tror inte att det händer varje gång en snygg kvinna går förbi. Men definitivt på jobb etc när det börjar någon ny. Speciellt om vederbörande ser bra ut och är yngre.

Jäklar vad många män som helt plötsligt har börjat notera svartsjuka kvinnor! Önskar ni att det är så eftersom ni spanar efter det så intensivt? 

Vad ska dom vara svartsjuka för? Att ni äldre gubbar inte kan behärska er när ni ser en ung vacker kvinna? Det är era önsketankar om saken tror jag. 

• Kvittning

Jag skulle absolut kunna vara den där du ser som glor, men absolut inte med de tankarna som du projicerar.

Om jag inte står och dagdrömmer och en "snygg person" kliver på så glor jag uppifrån och ned och sedan kommer jag på mig själv och tittar hastigt åt ett annat håll istället. 

Mitt gloende är inte avundsjuka, det är uppskattning. Och det där uppifrån och ned är för att jag framförallt spanar på kläderna och stilen och inte på själva personen.

Svar på tråden Varför är kvinnor så besatta och avundsjuka på varandra?