Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

Att skriva ett examensarbete som svagbegåvad

Anonym (Melon) skrev 2024-10-27 08:31:32 följande:
    Nja, iq tester är lite pseudovetenskap, ungefär som polygraf tester. Man ska inte stirra sig blind på sånt dravel.
    Jag skulle säga att det delvis ger en bild, men absolut inte heltäckande. Givetvis visar de vad man kan prestera i en given situation och säger något om det man kan, men om man inte lyckas så bra, tvivlar jag på att de visar att man inte kan. Det är ju så mycket saker som inverkar. Gör man tester hos psykolog kan man ju även bli stressad och hur vi hanterar stress är olika. Har man aldrig utsatt sig för liknande situation tidigare blir det även svårare. Klart att om man toppar ett test utan att ens ha reflekterat över det så säger det en del, men det ger inte hela bilden av ens intelligens, och det säger säkert också en del om hur man klarar stress och krav. Och jag tvivlar personligen på att begåvningstest vid ADHD-utredning helt klarar att utesluta att ett lägre resultat också kan ha med koncentrationssvårigheter, stresshantering och självförtroende att göra.

Jag har legat mycket högt på olika iq-tester och är den första att skriva under på att det inte är hela 'jag', och om det hade skitit sig på något av dessa hade det inte heller betytt att jag saknar begåvning. 

Är också mamma till barn under ADHD-utredning som är väldigt smart men inte klarar stress och krav särskilt bra och som därför kan komma att kämpa med att 'prestera' i livet. Vi ska göra begåvningstest inom ramen för utredningen och jag är inte alls säker på att det är vattentätt.

Hur som helst, så kommer du klara det TS, om du ser till att få rätt verktyg. Stärk ditt självförtroende och skapa rutiner osv. Att ha NPF kan säkert påverka ens självförtroende massor men det finns också sätt.
Svar på tråden Att skriva ett examensarbete som svagbegåvad