Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-30 15:32:31 följande:
Det jag tycker är främst märkligt i hela denna IQ snurran är att psykologer använder wais intelligenstest som kollar på flera olika intelligenser som språk, spatial, arbetsminne etc men Mensa testet kollar bara den spatiala intelligensen. Ändå ses båda testerna som likvärdiga. Jag får inte ihop det där.
Testerna är absolut inte likvärdiga. De testar olika saker och det beror på att det finns flera olika definitioner av IQ.
Är t.ex. språk en del av intelligensen? En del säger ja, andra säger nej då språk är något man lär sig efter hand. De som säger nej på det vill försöka hitta den så kallade flytande intelligensen som är oberoende av vi lär oss under livet. Detta är också vad Mensa tittar på. Ett försök att enbart se en slags grundintelligens.
De som säger ja anser att man ska mäta den kristalliserade intelligensen, vilken kan ses ett mått på hög allmänbildning, språk mm. Och återigen andra kombinerar dessa för att få fram en mer generell intelligens.
Det är visat att korrelationen mellan de olika testerna kan vara ganska låg så det gäller att vara tydlig med vad man testar. Jag gillar Mensas intagningstest då det ger en möjlighet för de som inte lyckats i skolan genom att det bara tittar på en slags grundintelligens. Däremot hade det testet varit värdelöst i skolsammanhang om man vill ha information som kan användas för att hjälpa eleven i skolan. Där är WISC mycket mer användbart eftersom man får flera olika värden.
Så jag frågar alltid om vilket test personer gjort när de nämner sin IQ. Dessutom kan ju även skalan (standardavvikelsen) vara olika för olika tester. Likaså är ett exakt värde omöjligt att ta fram, det finns alltid felmarginaler. Därför får man på mensas test intervall som 131-135 eller 135+
Jag har testat mig både med Ravens matriser och med WAIS och fick samma resultat på båda. En vän har också gjort dessa test och fick omkring 115 på WAIS (sammanvägda måttet) och 135+ på Ravens matriser. Delarna av WAIS som mäter den flytande intelligensen var däremot över 130 för henne så den delen stämmer ändå hyfsat överens mellan testerna även för henne.